Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
4144

Pentagram tar oss närmare domedagen

TEXT Johan Klingstam
Annons

Domedagsklockan togs fram 1947 av Martyl (som i sin tur var gift med en av utvecklarna av atombomben). Nu var det dags att göra den modern och förenklad.

Michael Beirut och Armin Vit på Pentagram kopplades in och en diskussion om vad klockan egentligen skulle vara uppstod. Klockan stod nämligen på sju minuter i tolv, flyttad dit efter den 11 september 2001.

Som närmast det ödesdigra klockslaget har emblemet stått 1953. Då stod klockan på två minuter i tolv efter att USA och Sovjet hade testat vätebomber. 1991 flyttades visarna till sjutton minuter i tolv efter att bägge hade skrivit under nedrustningsavtalet. I dag har man beslutat att klockan ska stå på fem minuter i tolv.

Den har alltså flyttats lite närmare och det motiveras med den ökade tillgången på kärnvapen och på klimathotet som hänger över vår jord. Samtidigt som symbolen fick sig en putsning gjorde även Pentagram en redesign på organisationens tidskrift, och en kampanj som visuellt placerar symbolen av klockan ovanpå bilder av nutida krig.

Med Michael Beirut som kreativt ansvarig för den grafiska designen på Pentagram har företag som Pantone, Star Alliance, United Airlines och Perry Ellis fått ny grafisk identitet. Och inför julen lanserade de en helt ny identitet för Saks Fifth Avenue.

Länk
www.pentagram.com

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop