Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Perfekt portfolio

TEXT Anna Henriksson
Annons

Bodil Gustafsson Fürst
Grafisk formgivare   ⁄  b-g-f.blogspot.com

Hemsidan: – Jag vill att hemsidan ska kännas spännande och inspirerande, inte enbart marknadsföra mitt arbete. Den ska ge en bild av mitt arbete som helhet, men samtidigt kunna presentera respektive projekt och låta dem tala för sig själva. Därför har formen blivit rätt enkel med ett par diskreta personliga detaljer, som draperiet högst upp.

– Jag har bara fått positiv respons på hemsidans bloggformat, och när jag går på möten är det den jag visar. Fördelen med det är att jag kan visa rörligt material och att jag lätt kan välja projekt att visa utifrån mötet. Ofta kompletterar jag med andra arbeten som inte ligger på bloggen, då i form av fysiska saker eller en pdf.

Jacob Grønbech Jensen
Grafisk formgivare

Boken: – Viktigast för mig är mötet och vad jag har med mig till just den personen jag träffar. Beroende på uppdrag kan portfolion variera från gång till gång, vilket också gör att jag lär mig något nytt vid varje möte.

– Jag tycker det är bra att visa mina arbeten på skärm först, och då ha en enkel presentation. De uppdrag som jag tycker är viktigast kompletteras med fysiska arbeten som böcker och affischer i en mapp eller låda. Uppdragsgivare har varit positiva till hur jag presenterar mitt arbete.

Jenny Mörtsell
Illustratör ⁄ jennysportfolio.com

Hemsidan: – Min idé var att ha en slags anti-hemsida, en samlingsplats för alla andra giganter som jag har konton hos. Genom att länka till andra kanaler händer det automatiskt något nytt. Dessutom får man statistik, jag kan se vilken av mina bilder på Flickr som är mest favoriserad eller som flest har tittat på.

Boken: – Jag var emot det ganska länge, men jag tror att man ska satsa på att ha en läderbunden bok. Det är en knäpp industristandard, men det visar ändå någonstans att man tar sig själv på allvar.

– Gör ett urval som visar en bredd, men lägg tonvikten på det du vill göra mer av.

Kolla in boken här: youtu.be/WQVQHc7KQb8

Jens Magnusson
Grafisk formgivare/Illustratör ⁄ jensjens.com

Hemsidan: – Man ska snabbt få en överblick av vad jag gör när man besöker min hemsida. Det funktionella är viktigare än allt annat när det gäller webbportfolios, anser jag. Långa beskrivande texter har jag till exempel rationaliserat bort till förmån för bilderna.

– Uppdragsgivare kan ladda ner pdf:er inom de olika kategorierna, illustration eller grafisk formgivning.

Boken: – Jag har två klassiska portfolioböcker i läderband. En för mina illustrationer, och en för grafisk form. Allt oftare är det den digitala portfolion som gäller, men jag har valt att ha kvar dem. Under ett möte känns det bra att bläddra igenom en fysisk bok.

Eva Liljefors & Paul Kühlhorn
Fellow Designers ⁄ fellowdesigners.com

Hemsidan: – Vi ville visa hur vår formgivning verkligen ser ut när den möter mottagaren som den är designad för. Vissa arbeten kan ibland kännas som om de aldrig har lämnat datorn. Vi ville bort från den estetiken och med detta grepp (arbeten fotade i verklig miljö) trycka lite extra på autenticiteten i våra projekt.

– Genom att låsa ett övre »grafiklager« och låta det underliggande bildlagret skalas fritt upp till den högsta normala upplösningen för bildskärmar kan vi behålla kontrollen över att grafiken inte blir för stor eller liten. Vi får ofta höra att besökare upplever att vår formgivning finns »på riktigt« efter att de har besökt vår hemsida.

Checklista

BOK ELLER PDF

Positivt

  • Stark första bild – skapa uppmärksamhet direkt
  • Stark sista bild – lämnar avtryck
  • Skräddarsy urvalet efter kunden
  • Välj manér du trivs med
  • Försättsblad och innehållsförteckning
  • Tänk print även om du skapar en digital portfolio

Negativt

  • Ta inte med allt – bredd ökar inte chansen
  • Skicka inte samma portfolio till alla
  • Opersonliga e-postutskick med synliga mottagaradresser
  • Skicka inte en högupplöst portfolio – tungt, och du vet aldrig i vilka händer den hamnar

WEBB

Positivt

  • Stark första bild – skapa uppmärksamhet direkt
  • Lättnavigerad
  • Pdf-blad att ladda ner
  • Kontaktuppgifter lätt till hands
  • Låt bilderna tala

Negativt

  • Svårnavigerade hemsidor väljs ofta bort
  • Undvik tidsödande introfilmer
  • För mycket text

Tre tips från…

Choi Ping Woo
Agent/grundare av Woo Agentur

Hur ska portfolion presenteras?

– Oavsett kanal vinner man på en snygg paketering. En digital portfolio behöver, precis som en fysisk, ett försättsblad och gärna en innehållsförteckning. Två meningar längst bak om den tidigare kunden och uppdraget är också bra.

Vad ska man undvika?

– Skicka inte samma portfolio till alla uppdragsgivare. Skräddarsy dem och bifoga ett personligt brev riktat till dem. Om du har din portfolio som en pdf så är det enkelt att ändra och innebär ingen kostnad. 

Hur kan man sticka ut bland alla andra?

– När du mejlar en portfolio som pdf, lägg till några »smakprov«. Ofta ligger filen som en liten ikon, då kan det vara bra att bifoga ett par lågupplösta jpeg-bilder. Man kan också skicka in en fysisk portfolio för att ta sig igenom bruset. Det är en skön kontrast till allt det digitala.

Anette Hedin
Art buyer, Day Stockholm

Vad ska man tänka på i första hand?

– Öppna starkt och avsluta starkt. En bok kan dippa i mitten, men öppna och avsluta alltid med de bästa bilderna. Gör den hellre tunn än att du börjar lägga in saker som du inte står för. Ofta vill kunderna förstå vad du kan hantera rent tekniskt, vad man får om man anlitar dig.

Vilka plattformar ska man finnas med på?

– Tillgänglighet är a och o. Oavsett kanal så ska det inte vara krångligt. En pdf eller en länk ska vara lätt att skicka vidare till kunder. Det kan vara skönt att titta på en portfolio i en Ipad, men huvudsaken är att kunden kan tillgodogöra sig fotografens arbete.

Vad är en bra portfolio för dig?

– Som art buyer är jag ute efter fotografens egen känsla. Synliggörs den utan att det blir för spretigt, så har du en bra portfolio. Därför är det viktigt att du skapar en personlig och stark portfolio som du känner dig trygg med.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop