Pizzadeg möter italiensk surrealism

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-10-28
Designstudion Bäck har skapat den visuella identiteten för nya italienska restaurangen Panza på Elite Palace Hotel. Clara Lidström och Josefin Gahmberg berättar om arbetet där pizzadeg möter italiensk surrealism. – Vår vision var att skapa en identitet som är lika generös och inbjudande som den italienska matkulturen själv, säger Clara Lidström. 

Inför öppningen av Panza fick den Stockholmsbaserade designstudion Bäck i uppdrag att skapa en visuell identitet för restaurangen. I arbetet har de hämtat inspiration från bland annat designgruppen Archizoom, Gaetano Pesces ”La Mama” fåtölj, och – pizzadeg. I logotypen tog de fasta på pastan och degens formbarhet. 

– Vi skapade ett ”P” som flödar och buktar sig likt en generös portion pasta. Ordbilden ”Panza” och den klassiska typografin i menyerna blev det stabila inslaget, säger Josefin Gahmberg, grundare av Bäck.

Inför projektet tittade Bäck på traditionell italiensk design, och då framför allt gatuskyltar, filmtitlar, den innovativa och ofta radikala italienska möbelformgivningen från 1960–70-talen, och pasta. 

– Pastans oändliga variationer är fascinerande: vågiga, kantiga, taggiga, lockiga… Degen blev en kul utgångspunkt som vi kunde plocka de generösa kurvorna ifrån. Som oftast ligger utmaningen i att skapa en identitet som håller över tid utan att bli tråkig. Elite hade från början höga ambitioner – de ville skapa något unikt. Vi är glada att Panzas logotyp verkligen fick sticka ut och ta för sig, säger Clara Lidström, grundare av Bäck. 

Panza betyder ”mage” på italienska.

Arkitekturen
För att utveckla en passande visuell identitet åt en lokal behöver man förstås hitta ett samspel med arkitekturen. Filip Svensson är arkitekten bakom Panzas inredningskoncept, som han menar flirtar med italiensk postmodernism.

– Vi ville att identiteten skulle spegla det lekfulla i inredningen, och det vi själva kände när vi såg de första skisserna: lust! När vi såg hur inredningen växte fram och innehöll en rik färgpalett, landade vi i en mörkgrön ton plockad från bland annat restaurangens glasdörrar ihop med mässingsdetaljer. Vi tycker att det skapade en fin balans, säger Josefin.

Goudy Oldstyle & Saa Series
Till logotypen ville Bäck addera ett typsnitt som skulle fungera som en stabil motpol till den mer experimentella symbolen, och landade därför i Saa Series. Som brödtypsnitt valde de den klassiska seriffen Goudy Oldstyle från 1916.  

– Goudy Oldstyle kunde ge ytterligare karaktär och användas i menyer med detaljer som kapitäla siffror och vackra kursiveringar. Till rubriker valde vi Engravers Gothic (ritat av Isabella Chaeva), en distinkt sans serif som adderade en modern touch, för att skapa en dynamisk typografisk helhet, avslutar Clara. 

Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

Alla bilder: Panza / Bäck.