Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13141

Planeta Design formger ny produktserie för Björn Axén

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Foto: Leonard Gren

Fokus för den nya designen var enligt Planeta Designs grundare och creative director Sandra Planeta att ta fram morgondagens premiumlook för hårvårdsprodukter.

– Hårvårdsprodukterna på massmarknaden har anammat den tidigare premiumstilen som förr sågs på salongsprodukter, därför var det en utmaning att för den här serien utveckla en "ny" premiumstil. Vi ville naturligtvis skapa en produkt som står ut på hyllorna, men som också på ett enkelt och tydligt sätt förmedlar produkternas unika egenskaper, vilket ofta inte är fallet inom premium hair-care, säger Sandra Planeta.

Projektet har varit igång i två år och mycket tid och energi har lagts på att hitta rätt form på förpackningen. Unika former på flaskor skulle tas fram och formen ska inte bara vara aptitlig, förpackningen ska också funka i handen, får inte vara hal eller ljuskänslig samt särskilja de olika produkterna inom serien ifrån varandra, men samtidigt hänga ihop.

  • Foto: Leonard Gren

– Vi ville förmedla lyx och värme, välkomnande och kvinnlighet. Vi har använt typsnittet Novecento Wide, ett nyritat typsnitt som flirtar med de klassiska snitten som vi ofta ser hos varumärken som Chanel och Prada, men som också känns fräscht och nytt. I plasten finns även ett metallskimmer samt en ytbehandling för att ge ett djup till förpackningen. Vi ville att det skulle vara en attraktiv, flirtig förpackning som känns lyxig men fortfarande funktionell och tillförlitlig säger Sandra.

Sandra berättar också att en av utmaningarna med designen var att förmedla produkternas egenskaper på en så liten yta.

– Vi kan inte förlita oss på att personal och reklam ska göra det jobbet, det måste vara tydligt på produkten. Produkten och dess förpackning måste kunna kommunicera och sälja sig själv. Men det är som vanligt, i slutändan handlar allt ändå om produktkommunikation, säger Sandra

  • Foto: Leonard Gren
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop