Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13817

Plats för både tid och kreativitet

TEXT Sara Wilk
Annons

Sämre minne. Svårigheter att koncentrera sig. Hjärtklappning. Huvudvärk. En känsla av rastlöshet eller ångest. Problem med magen och dålig sömn. Allt är symtom på stress, något som vi alla upplever ibland. Men det är inte direkt ett idealiskt tillstånd för kreativa lösningar – eller är vi kanske rent av mer kreativa under press?

– Jag tror att ett lämpligare sätt att se på det är att det är bättre att vara avslappnad än att vara under tidspress. Det är ett naturligare stadium och då är det lättare att tänka. Men samtidigt kan det vara väldigt tråkigt och ostimulerande, säger Matthijs de Jongh som är planner på och delägare i Kesselskramer.

Den holländska kommunikationsbyrån, som också finns i London och Los Angeles, har sitt huvudkontor i en gammal kyrka i Amsterdam. Redan vid starten 1996 togs ett medvetet beslut om att skippa både kundansvariga och projektledare för att få bort alla mellanled mellan kreatörerna och kunden. Det innebär att de på byrån tillsammans axlar ansvaret för projekt-planering och budget. Vilket kräver självdisciplin, konstaterar Matthijs, men också gör att de ser hela bilden – och att både tidsplanering och budget blir en del av det kreativa arbetet.

– Självklart är vi disciplinerade också, vi använder olika projektledningsstrukturer. Men vid första anblicken upplevs Kesselskramer som ett organiserat kaos. Det är för att vi försöker att sköta projektledningen utan att det märks. Självklart har vi tidsplaner. Men vi tenderar till exempel att undvika möten så mycket som möjligt.

På KesselsKramer brainstormar de inte heller, eftersom de ser koncentrerad isolering som den bästa kreativa processen. Stora delar av arbetet sker individuellt och vid det egna skrivbordet. Men visst använder de ibland Basecamp och andra verktyg för att hålla ordning på vissa projekt.

– Jag brottas själv med tidshantering. Jag använder Wunderlist och Evernote, men har fortfarande 150 olästa mejl. Ironin är att ju fler verktyg vi använder för att bli organiserade, desto mer behöver vi göra. Det är som en ständigt pågående kapplöpning, säger Matthijs.


Matthijs de Jongh till vänster, Alexander Rozental till höger. Foto: Jimmy Eriksson

Att skjuta upp olika uppgifter till elfte timmen, att prokrastinera*, kan också vara ett problem. Och det är just det som psykologen och författaren Alexander Rozental har intresserat sig för. Tillsammans med journalisten Lina Wennersten är han aktuell med boken med den passande titeln Dansa på deadline (som recenseras på sidan 17).

– Framför allt handlar det om att genom att frigöra mer tid, det vill säga att om du tar tag i saker i god tid, finns det större utrymme för att utnyttja tiden som finns kvar till deadline till
någonting annat – att dansa på deadline, säger Alexander.

Att prokrastinera handlar ofta om djupare problem än bara dålig tidsplanering. De bakomliggande faktorerna varierar från person till person, men Alexander nämner fyra vanligt förekommande som påverkar om vi utför en syssla: om det finns en tillräckligt stor belöning i slutändan, om vi har en tilltro eller en förväntan på att vi klarar av uppgiften, om deadline ligger långt fram i tiden samt om vi är impulsiva och vill ha belöning nu eller om vi kan vänta för att vi vet att uppgiften genererar någonting bra på sikt.

– Men prokrastinering funkar ju, det är det som är grejen. Om vi väntar med saker tillräckligt länge så minskar utrymmet för oss att ägna oss åt någonting annat. Det som är angeläget blir det enda som du kan fokusera på. Du får en känsla av flow, det vill säga att du har total uppmärksamhet på det du har framför dig. Det är ganska angenämt, du slipper att tänka på annat.

När du befinner dig i flow påverkas känslan av tid och rum, du upplever inte samma stress och du får saker gjorda. Men, konstaterar Alexander, det sker på bekostnad av kvaliteten eftersom du får mindre tid att dubbelkolla eller komplettera det du har gjort.

– Flow ger en känsla av att det man håller på med är det viktigaste som finns. Därför kan man tänka sig att en del personer tycker sig vara mer kreativa när de är satta under press. Men det är inte riktigt sant. Tittar man på personer som är väldigt framgångsrika i sitt konstnärs- eller författarskap har de ett stort mått av självdisciplin och struktur som får det kreativa arbetet att fungera, berättar han.

Vissa har vant sig vid att vara ute i sista minuten och att alltid jobba under press eftersom det fungerar för dem. Men det är inte negativt att starta tidigare, konstaterar han**. Kanske skulle det leda till en ny, annorlunda kreativ process som på sikt kommer att funka minst lika bra.

Men det är inte säkert att prokrastinering, eller att starta så sent som möjligt, innebär problem. Matthijs de Jongh konstaterar att det också kan vara ett medvetet beslut:

– Många litar inte på sina första, ursprungliga idéer – som i många fall är de bästa. Om du har mycket tid på dig så börjar du tänka och tvivla. Men det kan också vara så att du inte får en bra idé över huvud taget, säger han och fortsätter:

– Att starta sent kan också vara ett taktiskt beslut, dels för att du själv ska känna press och dels för att det då finns mindre tid för att diskutera med kunden och för att ändra. Ju mer du pratar om en idé, desto mer dissekerar du den.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop