Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Portalen Easyprint Designer erbjuder totalt 100 000 euro för nya designmallar

TEXT Easyprint

Portalen Easyprint Designer erbjuder amatörer och professionella formgivare totalt 100 000 euro för nya designmallar. Med Easyprint Designer har unitedprint.com lanserat en ny onlineportal, där design kan skapas direkt online och säljas till Unitedprint. Stephan Lerchl, varumärkeschef för den nya tjänsten, berättar om Easyprint Designer.

Annons
Stephan Lerchl
Intervju med Stephan Lerchl, Brand Manager Easyprint. Foto: Laura Meinhardt.

Easyprint Designer onlineportal startade i mitten av februari med en designbudget på 100 000 euro för att köpa skapade designmallar. Kan du förklara hur kreativa människor kan tjäna pengar med er portal?

– Med vår Easyprint Designer bjuder vi in öppensinnade kreativa människor att använda vår egenutvecklade Free Design-redigerare för att skapa designmallar online, för vår Easyprint Shop och sälja mallarna till oss. Inga egna investeringar eller krav är nödvändiga för detta. Vi betalar en ersättning för de mallar vi godkänner och som sedan ingår i vårt bibliotek med designmallar.

Vilken målgrupp riktar sig Easyprint till?

– Vår helt nya Easyprint-sajt släpps första kvartalet 2020 och vänder sig speciellt till mindre företag, familjer och privatpersoner. Easyprint erbjuder ett attraktivt och brett sortiment av produkter för tryck, foto, textil, reklam, förpackning och mycket mer. Våra kunder erbjuds förstklassiga och professionella designmallar för sina specifika behov. Det kan vara affärsutrustning med visitkort och brevpapper, eller flygblad, affischer, fasadvepor, banderoller rollups och reklammaterial, och ett stort urval av foto- och textilprodukter.

Vilka krav gäller för att ni ska köpa en mall?

– Vi utvärderar varje design utifrån dess estetik, kreativitet, originalitet och användbarhet – det finns ingen begränsning i antalet inlämnade designer. Vi erbjuder våra designers två alternativ av ersättning som de kan välja från för varje inlämnad design. Vi köper antingen mallen för ett enskilt fast belopp, vars storlek baseras på användningens omfång. Eller så väljer våra designers en ersättning baserat på hur ofta designen används på de produkter som säljs i vår Easyprint Shop.

Förutom en designbudget på 100 000 euro har ni investerat mycket energi i Easyprint Designer och en helt ny portal som sätter nya standarder när det gäller strategi, design, användbarhet och skalbarhet på den globala marknaden för Web to Print (WTP). Kan du kort förklara vad som gör Easyprint unikt?

– Med vår Easyprint Designer har vi skapat en kreativ plattform där du enkelt kan skapa och tillgängliggöra designmallar för produkterna i vår Easyprint Shop. Sedan tar våra kunder över med den individuella design- och anpassningsprocessen för den önskade produkten. Med vår Easyprint Designer aktiverar vi den globala ”crowd-kreativiteten” som både designers och kunder drar nytta av. För övrigt är vi särskilt stolta över vårt egenutvecklade Free Design-editor.

Portalen Easyprint
Portalen Easyprint

Även om fördelarna med detta är uppenbara för alla, är denna strategi fortfarande helt ny. Vad gör eran Free Design-editor speciell?

– Först och främst är vår Free Design-editor fritt tillgänglig dygnet runt, utan att du behöver registrera dig eller logga in. Med Free Design kombinerar vi de professionella kraven från erfarna designers med enkel, intuitiv användbarhet för lekmän, med ett fantastiskt utbud av funktioner. Och med vår Free Design-editor är vi säkra på att erbjuda både professionella designers och lekmän en bekant miljö där de snabbt kommer att känna sig hemma. Från början, när vi utvecklade Free Design, var vårt främsta mål att tillgängliggöra en positiv användarupplevelse med hög produktivitet för att hjälpa både designers och kunder att uppnå sitt mål så snabbt och enkelt som möjligt.

För frilansare och andra kreativa människor är det ofta mycket tidskrävande att registrera sig på portaler. Hur ser det ut med Easyprint Designer?

– Registrering med Easyprint Designer är mycket enkel. Basdata är tillräckligt och det kan ta mindre än 24 timmar från den första designen till betalningen av ersättning. Det låter ganska enkelt, och det är det.

Finns Easyprint också på internationellt plan?

– Visst, tänk globalt, designa och beställ lokalt! Vår Easyprint Designer är nu tillgänglig globalt och vi rullar ut vår Easyprint Portal för våra kunder i över 20 europeiska länder redan från början.

Allt låter väldigt spännande! Vi önskar er all lycka och tack för den intressanta intervjun!

– Jag vill gärna komma i kontakt med läsare som har förslag, frågor eller kommentarer, mejla stephan.lerchl@easyprint.com.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop