Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Portfoliobox vill vända upp och ned på CMS-världen

TEXT Camilla Buch
Annons

image-background

Portfoliobox är en IT-startup från Stockholm som med sin nya uppdatering vill förändra på CMS-marknaden.

CAP&Design skrev om Portfoliobox redan 2013 när tjänsten bara var 3 år gammal, och sedan dess har användarna ökat från 70 000 till 250 000. Med sin nya uppdatering i Portfoliobox 3 vill de ta sig an de större konkurrenterna i branschen.

– I nya Portfoliobox 3 har vi byggt något som även de största CMS:en saknar. Vi har flyttat nästan all logik till front-end och på det sättet kan vi göra ett verktyg som är lika snabbt som ett program på din dator, säger Gustav Degerman, en av grundarna, i ett pressmeddelande.

– Vi har ju bara en mikroskopisk del av hemsidemarknaden, men om man tittar på de konkurrenter vi vill utmana kan man få ett hum om storleken. Hemsideverktyget Wix påstår sig starta 30.000 sajter om dagen och Squarespace har ju 200 anställda som enbart arbetar med support, säger medgrundaren Hamid Abouei.

Gustav och Hamid menar att med nya, uppdaterade tekniker inom front end-utveckling ska Portfoliobox utmana konkurrenter som WordPress och Squarespace.

– Applikationerna kan göras snabbare. Det mest tidskrävande i vanliga webbapplikationer är ’latency’, alltså när din dator kopplar mot servern. Med de nya teknikerna kan vi nästan helt undvika det, säger Hamid.

– Dessutom blir kostnadsbesparingarna på servrarna otroligt stora. Istället för att 250.000 användare måste gå till vår server för att köra sitt program, körs det direkt på deras egen dator, fortsätter Gustav.

– Vi har verkligen arbetat stenhårt för att skapa ett av de första hemsideverktygen där nästan hela programmet körs i användarens webbläsare, och vi är verkligen nöjda med resultatet. Programmet är mycket snabbare än tidigare och vi har redan kunnat skala ner kapaciteten på våra servrar, avslutar Portfoliobox grundare.

gustav-hamidPortfoliobox grundare Gustav Degerman och Hamid Abouei.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop