Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Portfoliojobb med egen udd

TEXT Billy Ekblom
Annons

Tobias Pettersson är en lekfull skåning som varit intresserad av design ”sedan Amigatiden”, som han beskriver det.  Sedan 2006 är han yrkesverksam grafisk designer och ad. Det som gör oss intresserade av honom är hans sätt att lyfta sina färdigställda projekt till nya höjder. Allt genom ett detaljerat arbete med sin portfolio. Här finns in-gen plats för beskrivningar om designprocesser. Inte heller ska det bara vara en plats för att marknadsföra arbetet. Utan snarare en plats med färger, bilder och en rejäl dos personlighet.

– När jag började bygga på min portfolio lade jag snabbt märke till att det blev ganska stelt. Objekten plåtades mot en vit bakgrund och blev just objekt. Lite som på ett museum, förklarar Tobias Pettersson.

Det han sätter fingret på är stelheten som omgärdar många portfolior som syns på nätet idag. Ett rutmönster med vita kanter och stenhårt fokus på det enda som betyder något: slutresultatet. När kunden fått sitt går många nöjt vidare åt varsitt håll. Designern lägger stolt upp en ny ruta under ”portfolio” och ger sig in i jakten på nästa pitch. Tobias Pettersson insåg att han inte tänkte nöja sig med det längre. Han ville sätta sina prestationer i nya sammanhang och visa upp något annat.

– På gott och ont är innehållet i din portfolio till största del frukten av kundernas önskemål och estetiska tyckande. Jag kom fram till att jag ville ha en mer personlig prägel på min och visa upp arbetena på ett nytt och annorlunda sätt, säger han.


Ye olde torture chamber
Kund: Top Dollar/Puma
Idén är att presentera Pumas ­butiksinredning i likhet med hur en scenograf presenterar sin ­modell för regissören. Jag tycker det ger en intressantare och mer fokuserad vy av designen än om jag skulle ha fotograferat direkt i ­butiken.

Tobias Pettersson var inte rådvill. För att bygga sin portfoliosajt har han anlitat en webbdesigner, en copywriter och en fotograf som hjälpt till med stylingen. Själva designen är byggd på WordPress, men själv har han inte skrivit en rad kod. ”Det låter dyrt”, kan man tycka, men faktum är att han inte lagt ut mer än 30 000 kronor på hela kalaset.

– Då har jag så klart fått bra avtal av dem. Vi frilansar måste ju stötta varandra. Sitter jag bredvid någon och jobbar är det inte en konkurrent, utan någon jag kan ha ett utbyte med. Vi är öppna och ärliga. Det handlar inte om att utföra en massa gratisjobb åt varandra, utan just om själva utbytet. Nästa gång kanske jag hjälper dem med ­något, förklarar Tobias.

Det kostar även en del tid att få sina projekt att sticka ut från varandra. En fotosession på två timmar kan följas upp av en retuschprocess på tre – och massor av idéarbete under tiden. Tripper till Panduro och diverse pappershandlar varvades med besök i godisaffären för att hitta saker som kändes passande någonstans i portfolion. Dessutom hade han tillgång till ett köpcentrums rekvisitaförråd under skapandeprocessen.


Pasta Loops
Kund: Tetra Pak
Själva konceptet, med fiskaren i sydväst som metar upp pastaringar ur soppan, är inspirerat av hur det ibland känns att äta ­soppa med bitar i. I själva stylin-gen ville jag förstärka känslan av ­fiske med regn och vågor – ­typiskt fiskeväder.

Slutresultatet kändes unikt att bläddra sig igenom och var något som inte hade varit möjligt om Tobias begränsat sig till att låta sina arbeten stå på ensam piedestal. Photoshoppade praliner, dekorerade äpplen hängandes i snören och ett regn av pasta möter den som kikar in. Inget av det har något med kundens uppdrag att göra, men hjälper till att visa upp projekten på hans eget sätt. Färgsprakande, lekfullt och kreativt. Något som enligt kreatörens egen utsago passar bra eftersom han fortfarande ägnar sig åt att läsa Kalle Anka.

Är du aldrig rädd att den intensiva stylingen stjäl fokus från projekten?

– Jo, absolut kan det kännas så ­ibland. Jag kan känna när jag bläddrar bland projekten att något är lite ”over the top”. Men det är inget som skrämmer mig. Jag tycker det är kul att presentera det på ett nyskapande sätt. Någonstans kanske det drunknar lite, men allting känns desto mer unikt. Jag ville ge mina arbeten, nya som gamla, en chans att få visa upp sig från sin bästa sida. Så de inte bara ligger bortglömda på någon hårddisk.


Jungle Soup
Kund: Tetra Pak
Det här är ett koncept och bildspel för en förpackning med soppa riktad mot barn. Förpackningen har här blivit en del i ett barns lek sina plastdjur. Som att stylingen kommer från ett barns lek vid matbordet.

Tobias Petterssons tips till en kreativ portfolio

  • Surfa runt på webben för att se hur andra formgivare eller byråer presenterar sig, på så sätt skapar man sig referenser och kan ta ställning till hur man vill och inte vill presentera sitt arbete.
  • Leta inspiration för hur företag och magasin presenterar produkter eller talar om sitt arbete – det kan finnas en känsla i det som du kan anpassa för att lyfta dina projekt.
  • Du kan ge ett uttryck till vem du är som formgivare genom att sätta din personliga prägel på hur webb och presentation är utförd, utnyttja den möjligheten.
  • Det kan vara svårt att se sitt eget arbete utifrån, ta gärna hjälp av någon för att avgöra vilka projekt du ska satsa på att pre­sentera. Det är viktigt att presentera enbart bra projekt – ett ­mediokert projekt bredvid ett bra kan dra ned båda.
  • Tänk på att resultatet i ett arbete inte alltid kan tala för sig själv. Genom att placera ditt arbete i en kontext kan du hjälpa dem som tittar att förstå storheten i din formgivning.
  • Projekt behöver oftast  lite förklaring, en bakgrund till uppdraget och uppdragsgivaren hjälper hur man ser på resultatet.  Ett korrekt språk kan vara avgörande för hur seriös du uppfattas.
  • Ifall du har varit del i ett arbete där flera har haft avtryck i ­resultatet, var då specifik med vad du har gjort i projektet så att åskådaren kan fokusera på det.


Bean there done that
Kund: Rostmästarens
I butiken är presentationen av produkten alltid i händerna på andra. Min egen idé, där­emot, är att lyfta fram kaffet och sätta en glaskupa över det som en dyrbar juvel. Så dyrbart att det måste vaktas av två mässingshundar. Jag ville förmedla en lyxig känsla med stylingen och detta bildspel, ­eftersom kaffet är aningen ­exklusivare än många andra märken.


Cartoon Carton with a mission
Kund: Tetra Pak
Det här blir som ett bildspel i ett bildspel, där jag min vana till trots har dokumenterat lite av designprocessen eftersom det var ett så pass omfattande arbete. Presentationen har med andra ord lite fler nivåer i förhållande till de andra.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop