Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Posten hyllar svenska typsnitt

TEXT Sara Wilk
Annons

I början av maj släpper Posten ett gäng frimärken i sann typografisk anda. Det är nämligen fem svenska typsnitt som står modell för motiven: Berling Antikva från 1951, Sispos och Traffic från 1973, Indigo Antiqua från 1999 och Satura från 2011.

– Vi hade en önskan om att visa upp och använda typsnitt som har betytt någonting för svensk, grafisk designhistoria, säger Gustav Mårtensson som är formgivare på Posten Frimärken.

Gemensamt för de valda typsnitten, som samtliga är från 1900-talets andra hälft eller senare, är att de har varit tunga spelare på fontarenan, representerar sin samtid och tillsammans ger en bred bild av svenskt typsnittstecknande. Indigo Antiqua av Johan Ström användes till exempel för första gången i en bibelutgåva från 2000 medan Bo Berndals Sispos har synts på skyltar i många offentliga miljöer.

– I början utgick vi från idén att göra världens minsta typografiska stilprov. Men det är nästintill omöjligt att visa skillnaderna mellan två snarlika antikvor i det lilla formatet. Vi insåg snart att vi var tvungna att visa typsnitten med hjälp av större tecken. Därför valde vi att göra två–fyra tecken i större storlek och byggde formen på en grid med fyra horisontella band, säger Gustav Mårtensson.

Typsnittens bakgrund har i hög grad påverkat frimärkenas utformning. Den går igen i både de ord som används, samt de grafiska element som kompletterar dem. Till exempel det lilla lagerkransliknande märket – ett ornament som ibland används för att dela av stycken i klassisk typografi – som på frimärket får symbolisera Indigo Antiquas huvudsakliga användningsområde: långa texter.

Frimärkena är graverade av Lars Sjööblom och Piotr Naszarkowski. De finns att köpa från den 10 maj med utlandsporto eller dubbelt inrikesporto, alltså 12 kronor.

– Det här har varit ett riktigt drömprojekt för mig som typografiintresserad, ett sådant som man bara ramlar över en gång i livet, säger Gustav Mårtensson.

De fem typsnitten:

Berling Antikva [Karl-Erik Forsberg]
Sispos [Bo Berndal]
Traffic [Tom Hultgren]
Indigo Antiqua [Johan Ström]
Satura [Göran Söderström och Peter Bruhn]

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop