Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

Project Aero ska skapa kollektiva hallucinationer

TEXT Camilla Buch

Adobes nya AR-satsning innebär att göra befintliga plattformar klara för AR, och att lansera Project Aero.

Project Aero, som just nu bara finns som beta-version för testning, är Adobes nya integrerade plattform för AR. Adobe menar att AR tidigare varit svårtillgängligt för formgivare och har därför tagit fram plattformen som ska skapa AR-upplevelser utan kodning.

Det hela börjar med att göra Adobes befintliga program, som Photoshop och Dimension, redo för AR. Tanken är att du ska kunna skapa ett verk i något av programmen – säg en Photoshopfil med flera lager som skapar en 3D-effekt – och lyfta ut det i rummet med hjälp av Aero.

Appen, som ska komma till både desktop och mobila enheter, tar hjälp av Adobes AI-programvara Sensei, för att förstå det fysiska rummet när det kommer till ljussättning, textur och rörelse. Målet är att verket ska passa sömlöst in i sin omgivning. På scenen visade de hur du kan röra dig – med hjälp av kameran på din enhet – genom dina lager i den AR-anpassade photoshop-filen. Med hjälp av Dimension CC kan du lyfta ut 3D-projekt som du sedan kan röra dig runt och se i det fysiska rummet. När jag pratar med Stefano Corazza, ansvarig för AR hos Adobe, tar jag upp frasen kollektiv hallucination, som han nämnt i en session tidigare under dagen.

– Målet är att verken ska se så verkliga ut i AR att det blir en kollektiv hallucination, att alla uppfattar det som en verklig del av rummet tack vare att alla komponenter är rätt – ljussättning och skuggor, en förståelse för det fysiska rummet, rörelse runt objektet, texturen. Det ska vara fotorealism i AR.

Vi pratar också om användbarheten för formgivare och egna företagare. Stefano menar att med hjälp av Aero blir det lättare för designers att marknadsföra och sälja sina varor, till exempel. De kan skapa prototyper av sina produkter som de sedan kan både pitcha med och faktiskt ta foton av i det fysiska rummet för att sälja online, utan att behöva kunna skriva kod.

– På det sättet kan du sälja innan du behöver producera produkten, det skär ner på riskerna väsentligt. Du kan ta reda på om det finns folk som är intresserade av din produkt innan du lägger ner pengar på att faktiskt skapa produkten.

Prototyper kommer självklart också på tal när vi pratar om möjligheten att marknadsföra sina produkter. På scenen visades detta som exempel tillsammans med Adidas. Där sattes en skärm upp framför ett podium, och med hjälp av Aero kunde ett par nya – inte ännu producerade – skor visas upp i flera olika färger för kunden att titta igenom.

– Att kunna skapa en produkt och visa den ståendes på ett bord i olika versioner, det skapar en ny kraft i en pitch eller hos en kund. Det skapar mer kontext för produkten.

Var ser du Aero om fem år?

– Den största utmaningen kommer bli att skapa interaktivitet. I dag skapas detta med till exempel Unity eller Unreal och 5000 rader kod. Vi kommer att pusha det så långt vi kan, för vi kommer komma till en tid när statiskt kommer vara mindre intressant även i AR, där animerat kommer att vara roligare att interagera med.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop