Punk och superhjältar ger Pond pris

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2022-06-27
I årets Dieline Awards tar byrån Pond Design hem två priser i samma kategori. Den superhjälte-inspirerade förpackningen för Optima Planta gav ett första pris, medan den sobert gröna och punkiga identiteten för Nabowich fick en tredjeplats. 
Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.

Den globala designtävlingen Dieline Awards prisar tongivande design, innovation och idéer och lyfter fram de främsta förpackningslösningarna från hela världen. Den Stockholmsbaserade design- och varumärkesbyrån Pond Design tog hem två pallplatser i tävlingskategorin Food.

Johanna Augustin, vd Pond Design. Foto: Pierre Björk.

Optima Planta är en AI-baserad hydroponisk odlingsmetod som gör det möjligt att odla kryddväxter utan varken sol eller jord, och minimalt med vatten. Tekniken har tidigare främst använts för att kunna odla i rymdskepp, men med Optima Planta vill företaget göra metoden mer tillgängligt för allmänheten. 

Pond Designs vd Johanna Augustin berättar att när byrån fick uppdraget att ta fram en visuell identitet och förpackning för Optima Planta fastnade de för konceptet med ett superhjältetema.  

– Vi blev inspirerade av idén av att se på deras växter som att de är laddade med superkrafter – optimerade och skapade med minimal energiåtgång. Och med potential att rädda världen, säger hon.

Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.

Med risk för att många inte har en aning om vad hydroponisk odling är var det extra viktigt att kommunicera genom förpackningen. Med starka färger och lekfulla former ville Pond flytta fokus från det akademiska och komplicerade till en design som istället förmedlade spänning och glädje.

– Vi inspirerades av klassiska superhjälteuttryck med kraftfulla färger och snabba ”pow” och ”smash” budskap. Vi visste dessutom att vi behövde sticka ut i kryddhyllan där det generellt är ett helt annat uttryck, för att visa att det här är något helt annat – framtiden!

Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.

Efter att tidigare ha tagit fram identiteten till restaurangen Nabo fick Pond i uppdrag att även ta fram identiteten för Nabos takeawaykoncept Nabowich.

Då designjobbet för restaurangen var att skapa en premiumkänsla ville Nabo att det även skulle gå igen i det visuella för Nabowich. Samtidigt skulle det skilja sig från huvudkonceptet och kännas nytt, intressant och spännande. 

– Vi landade i en mix av grön färg tillsammans med quirky, punkiga rosa detaljer med attityd och med ett bildmanér som för tankarna till ett klassiskt snabbmatskök. Nabowich dök upp under pandemin med tanken kring comfort food och tröst. Där föddes våra lekfulla illustrationer, och den roliga lilla mackan som adderar humor i en annars svår tid, avslutar Johanna Augustin.

Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.
Typsnitt för Nabowich. Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.
Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.
Peeter Ots och Gustav Dejert på Pond med priserna för Optima Planta och Nabowich.
Foto: Pond Design.
Illustration för Nabowich.
Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.
Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.
Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.
Bild: Christoffer Dalkarls / Pond Design.