Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Rätt och fel hantering av typsnitt

TEXT Per Torberger
Annons

Geografin avgör
Immaterialrätten skiljer sig åt mellan olika länder. Inom EU ska juridiken vara samspelt, men tolkningarna kan skifta. USA har egna definitioner och regler. Andra länder likaså. Därför blir juridiken kring typsnitt lätt förvirrande. Om du köper ett typsnitt av amerikanska Adobe, använder det i Sverige och skickar det till tryck i Lettland för en tysk kunds räkning: enligt vilka lagar ska ett lagbrott bedömas?

Svag Upphovsrätt
Upphovsrätten gäller per automatik alla immateriella verk som uppnår verkshöjd. Verkshöjd betyder att det du skapat ska vara originellt och resultatet av personligt skapande med konstnärliga ambitioner. Det är lätt att bedöma en romans verkshöjd, ett typsnitt är betydligt svårare. Garamond, Bodoni, Caslon med flera finns i mängder av varianter från olika tillverkare. Är varje variant verkligen ett självständigt verk? Den tekniska sidan av ett typsnitt är enklare. Ett typsnitts tekniska sida, fonten, kan betraktas som programkod. Programkod anses normalt uppnå verkshöjd och skyddas av upphovsrätten.

Mönsterskydd
Den som vill skydda ett typsnitt och inte litar på upphovsrätten, kan mönsterskydda det. En ny, originell design är per automatik skyddad i tre år, men sedan måste man registrera den hos Patent- och registreringsverket. Då kan den få skydd i 25 år. Man kan också mönsterskydda sin design inom hela EES-området via något som kallas Gemenskapsformgivning. Då måste designen skilja sig från alla vid tidpunkten kända mönster inom EES-området. Mönsterskyddet gäller nationellt och alla övertramp ska bedömas av den nationella domstolen i det land där det skett.


Hur får jag använda ett köpt typsnitt?
Tillverkarna av typsnitt säljer normalt inte sin produkt, utan bara rätten att använda den. Du måste ha en licens för att få använda det och du får inte sälja eller sprida det vidare. Även om du inte medvetet sprider det vidare, kan du göra det omedvetet när du skickar en pdf till ett tryckeri om typsnitten bäddas in. Samma typsnitt kan ha olika rättigheter om du  köpt det från distributören, fått det med datorns system eller med ett program.

Läs licensavtalet
Med varje typsnitt du köper följer en slutanvändarlicens, ofta kallad Eula efter den engelska förkortningen av End user license agreement. Licensavtalet anger vad du får göra med typsnittet.

Får jag använda ett typsnitt i en logotyp?
Normalt är svaret ja, du får använda ett typsnitt i en logotyp. För att vara helt säker måste du återigen läsa licensavtalet. En logotyp är inte vanlig text utan snarare en bild och typsnittstillverkarna ser olika på detta.  Ett vanligt undantag är dingbattingar, som kan betraktas som bilder i stället för bokstäver. Vill du göra det enkelt – rita själv i stället. Tänk på att en textlogotyp gjord i ett köpt typsnitt kan bli svår att mönsterskydda.

Får jag ändra ett typsnitt?
Ja, många gånger får du ändra ett typsnitts former för eget bruk, med eller utan begränsningar. Du får däremot inte sprida det ändrade typsnittet vidare till andra. Din egen variant av typsnittet kan också kräva en ny licens från distributören.

Får jag bädda in ett typsnitt i ett elektroniskt dokument?
Det finns fyra grader av inbäddningsrättigheter – Inbäddning förbjudet, Visa och skriva ut, Redigera och Installerbar. Tillåten grad av inbäddning bör framgå i licensavtalet.

Får jag bädda in ett typsnitt på min webbsida?
Det finns standardtypsnitt som du enligt licensen kan bädda in i en webbsida direkt. Är det inte tillåtet kan du ofta köpa till den rättigheten. I dag finns också mängder med typsnitt hos olika tjänster som Typekit och Monotype Web Type. Använder du dessa, slipper du oroa dig för rättigheter. En sammanställning över olika typsnittsdistributörers licenser finns på webfonts.info/wiki/index.php?title=Web_fonts_licensing_overview

Kan du bli stämd för att ett typsnitt du ritat själv, är för likt ett existerande typsnitt?
Om du ritar ett typsnitt som är väldigt likt eller identiskt med ett existerande typsnitt som är mönsterskyddat, kan du få problem. Du lär åtminstone inte kunna mönsterskydda ditt eget typsnitt. Om det typsnitt du hamnat nära utseendemässigt inte är mönsterskyddat och äldre än tre år, löper du däremot mindre risk. Då krävs att det typsnitt du hamnat nära omfattas av upphovsrätten, vilket inte är alldeles självklart.

Vem bevakar upphovsrätten och licenserna?
Normalt är det typsnittsdesignerna och distributörerna själva som försöker bevaka hur deras typsnitt används. Men det verkar svårt: Enligt amerikanska AIGA finns det 20 illegala kopior per såld licens av varje typsnitt. Designer som försöker försörja sig på typsnittsdesign förlorar stora pengar på piratkopieringen. Kanske är det hög tid att man börjar bevaka också dessa designers rättigheter?

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]