Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Rätt och fel tugg med kunden

TEXT Per Torberger
Annons

Illustration: Tzenko Stoyanov ⁄ Agent Molly & Co

Kunden säger:
»Målgruppen kommer inte att förstå det där.«

Du vill svara: »Hmm, betyder det att du inte förstår detta? För om du gör det – varför skulle inte målgruppen göra det?«

Du bör svara: »Varför tror du det? Det är värre att underskatta än att överskatta målgruppen.«

Kunden säger:
»Den där designen är för konstig / för annorlunda. Kan du inte göra något som liknar [konkurrentens]?«

Du vill svara: »Absolut: vi kan sno hela deras design. Då kan jag fakturera skitmycket för inget jobb alls. Eller ännu bättre – vi gör ingenting alls, och så fakturerar jag dig ändå – deal?«

Du bör svara: »Hela idén med design är att särskilja sig från konkurrensen. Ser du ut som konkurrenten blir du mindre tydlig och mycket svårare att komma ihåg.«

Kunden säger:
»Jag gillar inte blått / sanserif-typsnitt / valfritt annat
– så det kan vi inte använda.«

Du vill svara: »Okej, men jag gillar det. Vi har läge för en duell här – dra!«

Du bör svara: »Okej, jag kan byta ut den, men det påverkar helheten och jag måste göra om en hel del: är det värt det?«

Kunden säger:
»Texten är så liten, den går ju inte att läsa.«

Du vill svara: »Menar du att DU inte kan läsa den?  För om du kan läsa den, borde väl fler kunna göra det?«

Du bör svara: »Här är det öppet för tolkning. Är målgruppen avsevärt yngre än kunden själv? I så fall kan det påverka. Men det kan också vara så enkelt att kunden har rätt.«

Kunden säger:
»All text måste få plats. Det är ju bara att göra den mindre?.«

Du vill svara: »Självklart. Jag kan sätta texten i fyra punkter. Eller så skippar vi den helt, ingen kommer ju ändå att orka läsa den.«

Du bör svara: »Om det är fullt med text riskerar vi att skrämma bort mottagaren: det måste se aptitligt ut också. Hellre en kortare text som folk läser, än en lång text som alla hoppar över.«

Kunden säger:
»Det tar väl inte lång tid att göra en logga? Jag får idéer hela tiden, och att göra den kan inte ta mer än en kvart.«

Du vill svara: »Ajdå, du har genomskådat mig. Under den kvarten hinner jag kolla att loggan passar företagets profil, att det stämmer med historia och verklighet, att den står sig bra mot konkurrenterna, att den funkar i olika storlekar och färgsättning och lite annat. När jag tänker på saken, räcker nog tio minuter.«

Du bör svara: Som ovan, fast diplomatiskt.

Kunden säger:
»Den här är ju skitful.«

Du vill svara: »Du måste se den i sitt sammanhang.  Håll upp den framför dig och titta i en spegel, så kommer den bli skitsnygg i jämförelse.«

Du bör svara: »Det tycker inte jag, förstås, men det är viktigt att du tycker att din design är bra. Exakt vad är det som stör dig?«

Kunden säger:
»Loggan måste vara större. Annars syns den inte.«

Du vill svara: »Med den loggan är det nog lika bra.«

Du bör svara: »Eye-tracking-undersökningar visar att även mycket små saker, mindre än den nuvarande loggan, syns bra om de har tillräckligt mycket luft omkring sig. Drar vi upp loggan, minskar luften, och loggan blir kanske till och med mindre synlig. Gör vi en bra annons / trycksak / sajt, kommer folk att intressera sig för dig och absolut leta upp loggan, så det är det vi borde fokusera på i första hand – inte enskilda elements storlek.«

Kunden säger:
»Man kan inte läsa vit text på svart platta.«

Du vill svara: »Shit, ring Apple: de måste få veta detta!«

Du bör svara: »Jo, det kan man, men du har helt rätt i att det vore dumt att lägga en lång text i liten grad i ett magert typsnitt negativt. I det här fallet tycker jag att det går att läsa väldigt bra – håller du inte med?«

Kunden säger:
»Fint, men jag visade för min man / fru, och …«

Du vill svara: »Ah, okej: vilket dråpslag. Men om det är din make vi ska nå, kanske vi bara ska lämna en lapp på frukostbordet?«

Du bör svara: »Bra att du skaffat flera personers åsikter! Men i slutänden måste en person fatta beslut, hur du än gör kommer aldrig alla att tycka om vad de ser. Om du är nöjd med resultatet, tycker jag att du ska lita på ditt eget omdöme.«

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop