Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13417

Rätten till den offentliga platsen

TEXT Camilla Buch
Annons

Det är drygt en vecka kvar till årets sista CAP&Design Live, och nu är fokus på Stor design. Vi har pratat med Tobias Barenthin Lindblad som ska prata om graffiti, gatukonst och den offentliga platsens betydelse för demokratin.

Vad jobbar du med?

Jag är redaktör på ett förlag som heter Dokument press och jag sysslar med både bokutgivning som och försäljning. Sen är vi lite som agitatorer, vi åker runt och föreläser om rätten till den offentliga plats, graffiti och att man ska kunna ägna sig åt det, precis som fotboll eller vilket annat intresse som helst.

Vad kommer du att prata om på CAP&Design Live – Stor design?

Jag kommer att göra ett ganska kompakt program. Dels kommer jag ge en kort definition av vad graffiti och gatukonst är, det är kontroversiella frågor där omdömet svajar. Det är ett fält där många har starka åsikter, men där kunskapen är kanske inte lika omfattande. Och därför tänker jag att jag ska berätta kort vad det är och berätta om vad det har för effekt på den offentliga platsen, och dess betydelse för demokratin.

Gatukonstverket har oftast en mer genomtänkt idé om hur man använder sig av platsen. Banksys konst är till exempel extremt genomtänkt när det kommer till plats, varför han målar just där. Jag kommer också prata om det formmässiga i graffiti, som har ett eget formspråk som är lätt att känna igen. Går du till exempel till H&M och ser en tröja för barn med en tagg på, så känner du igen graffiti-estetiken. Gatukonstens formspråk är bredare, det kan vara vad som helst som ställs ut utan tillstånd.

Så jag ska dela med mig av min kunskap i ämnet, för det är inte alls lika svartvitt som medierna framställer det, utan ganska färgrikt, det finns många nyanser och intressanta ingångar.

Vad gjorde dig intresserad av gatukonst och urbanitet?

Jag har ett förflutet som graffitimålare, det vad det man höll på med om man ville vara cool i lägre tonåren i Stockholm på 1980-talet. Sen har det fortsatt av bara farten. Jag har alltid varit intresserad av städer och vad som gör dem intressanta. När jag var liten firade jag alltid jul i München, och då kunde jag jämföra Stockholm och München. Då var ju Stockholm det coolaste, men nu när man är  äldre märker man att de ser olika ut, och kan se vad som skiljer dem, både den fysiska strukturen och mentaliteten, stämningen. Sen har det visat sig att det är aktuella ämnen som många tycker är intressanta, ekonomisk utveckling i sker oftare i större städer, man ser sällan finanscenter i städer med 200 invånare.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop