Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Redesign – att göra eller inte göra

TEXT Camilla Buch

Att göra en redesign av ett varumärke, oavsett om det sker helt inhouse eller i samarbete med en byrå, kräver mycket arbete innan formgivningen ens kan börja. Vi har pratat redesigns med strategiska designbyrån Lobby design som arbetat med att ta fram grafiska profiler och visuella identiteter för bland annat Thelins, Boka direkt, Tobin properties, SSM, Klövern living.

Annons

Den mest självklara anledningen till en redesign är om varumärket känns daterat och inte hängt med i utvecklingen, enligt Emma Tajiou, grundare av och vd för Lobby Design. 

Ur tidningen

Denna artikel publicerades först i CAP&Design #2 2018

— Då behövs mer eller mindre omfattande uppdateringar beroende på hur inarbetat varumärket är och hur det uppfattas av målgrupp/potentiell målgrupp. Om man, av strategiska anledningar, vill byta målgrupp så brukar det också vara effektivt att visa det via en -visuell uppdatering. Allt varumärkes- och designarbete syftar till syvene och sist till att bidra till ökad tillväxt och försäljning för kunden.

Emma Tajiou är grundare av och vd för Lobby Design.

Hon berättar att hennes upplevelse är att många kunder gärna tar en genväg och vill hoppa över strategiarbetet som bör göras i början av en redesign. De främsta anledningarna brukar vara att det tar mycket tid och blir en större investering för kunden – många är ivriga att snabbt bli klara och kunna lansera den nya identiteten.

— Vi har lärt oss genom åren att det inte går att hoppa över den strategiska analysfasen om det ska bli ett lyckat uppdrag. Det blir inte ett lika långsiktigt hållbart -varumärke utan det arbetet. Det går inte att forcera. Vi arbetar mycket med entreprenörer och ibland jobbar de igenom det för fort för att de är vana vid ett högt tempo – då är det större risk att det bli fel, säger Emma.

Hon berättar att företag ofta har en förutfattad bild av hur deras målgrupp ser ut och tycker att deras antaganden är tillräckliga som bakgrund. När byrån sedan tar fram underlägg som visar att det inte stämmer blir responsen förstås oftast positiv.

Då får vi oftast höra ”vilken jäkla tur att ni tog reda på detta åt oss”. Det gäller att få kunden att förstå värdet av det arbetet – för det gör oftast designprocessen i sig kortare och mer spot on.

Vilka anledningar bör inte ligga till grund för en redesign?

— Att tro att ditt företag blir framgångsrikt bara för att du gör en redesign är en typiskt dålig anledning. Ett tilltalande varumärke kan hjälpa till att få konsumenten att köpa produkten första gången men för återkommande köp är det andra parametrar som spelar in. Produkten måste såklart vara bra, det måste finnas människor som behöver produkten och framförallt en organisation bakom som kan producera, marknadsföra och sälja den.

Med den nya designen för Thelins ville Lobby design hylla deras gedigna arv och förmedla en mer exklusiv och lyxig känsla som samtidigt kändes rätt i tiden.

En viktig del att ta hänsyn till är de strategiska val som kommer med en redesign. Ofta kostar det mycket pengar att lansera och implementera en ny grafisk identitet. Det innebär att detta måste planeras redan i startfasen.

— Att hedra och genomföra redesignen hela vägen ut trots att det innebär stora investeringar är ett viktigt strategiskt val att göra. Uppdateringar som görs halvdant uppfattas som osäkra och kan göra att man till och med tappar köpare.

— Vi ställer alltid frågan till kund när vi gör en redesign – vad har ni för budget för att rulla ut det här? Många snöar in sig på att få ut nya visitkort och liknande, som de kan visa vid personliga möten med kunder, men det räcker inte. Beroende på vilket företag vi pratar om finns det andra kanaler som väger mycket tyngre. Pratar vi till exempel butiker eller restauranger, speciellt kedjor, är det viktigt att skyltningen uppdateras omgående, i och med att det är varumärket utåt. Det finns många som bara syns online, då måste kommunikationen på nätet vara enhetlig. Det blir jätteförvirrande med en gammal adwordsannons som inte följer de nya riktlinjerna, till exempel.

Emma säger också att det så klart inte alltid är möjligt att göra den övergången över en natt, ibland behövs en övergångsperiod av både ekonomiska anledningar och för att uppdateringen ska ha en så liten miljöpåverkan som möjligt.

Har du till exempel 10 000 take away-muggar med det gamla uttrycket kvar ska dessa så klart inte bara slängas bort.

För att ta fram strategin för bästa implementering brukar Lobby Design skapa samtalsgrupper av relevanta personer från organisationen eller företaget, utöver ledningen. Personer som jobbar med marknad och försäljning har till exempel en insyn i vilka barriärer det kan finnas för konsumenter att köpa produkten, de kan ge relevant information om målgruppen som kan hjälpa planeringen av lanseringen.

På tal om konsumenten, hur vårdar man kommunikationen med konsument eller användare när man gör en redesign, och hur bör den frågan tas upp mellan kund och byrå?

— Det är en fråga som bör tas upp tidigt och beroende på vilka resurser som finns internt hos uppdragsgivaren så involveras den gruppen tidigt i processen. Finns det inga resurser som har den kompetensen är det viktigt att byrån erbjuder ett fortsatt samarbete för att förvalta varumärket framåt. Min erfarenhet är att det är byrån som tagit fram varumärkesstrategin och den visuella identiteten ofta är vassare på detta och ställer högre krav på att varumärket hanteras på ett enhetligt sätt löpande. Det har med vår yrkesstolthet att göra.

Vilka frågor är det viktigt att byrån ställer till kunden?

— Vad är syftet med att uppdatera/utveckla varumärket? Vad har ni för förväntningar på det nya varumärket? Vilken är er främsta målgrupp i dag och hur vill ni att målgruppen ser ut om fem år? Varför ska man köpa er produkt i dag och varför köper man den om fem år? I det här skedet är det inte helt ovanligt att man kommer in på affärs- och produktutveckling och hjälper kunden att optimera produkten för att göra den mer attraktiv och hållbar över tid.

Delmomenten man bör göra innan formgivningen påbörjas är relativt många och kan ta tid beroende på vilken typ av organisation arbetet sker hos.

— Det är viktigt att man gör en grundlig varumärkesanalys inifrån och ut för att förstå behovet eller problemet. Som det ser ut i dag och vad ambitionen för -framtiden är. Vilka värdegrunder finns? Hur vill man uppfattas? Främsta styrkor? Och så vidare. Detta kan göras mer eller mindre omfattande beroende på uppdrag och kund. Formgivningen ska fungera som en -förlängning av det arbetet. Annars finns risken att det bara blir ”smink”. En varumärkesredesign måste göras på alla plan, avslutar Emma.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop