Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13823

Ren enkelhet

TEXT Sara Wilk
Annons

1933
När barntvålen lanserades 1893 tillverkade Barnängen fler än 150 olika sorters tvålar. Men det var först 1932 som en sammanhållen avdelning med flera barnprodukter presenterades. Den här bilden kommer från 1933 och visar de olika produkterna i vita, enkla förpackningar prydda av gulddetaljer. Även om de nu är över 80 år gamla har logotypen stora likheter med dagens. 

1958 
25 år senare ser tvålens förpackning ungefär likadan ut, även om typografin har moderniserats något. Däremot är det tydligt att barnpudret, som också ingår i sortimentet, har tagit ett långt kliv framåt — uttrycket skiljer sig rejält från flera av de andra produkterna. 

1964
Det här är en annons som syntes i företagets årsredovisning 1964. Även om bilden inte fokuserar på förpackningen kan man skönja att det är små, små förändringar som har genomförts. Bland annat har ränderna uppdaterats, de tunnare ligger nu ytterst i stället för tvärtom. 


1980-tal
Någon gång under 1980-talet minskade barntvålen i storlek, kanske för att en större — i badstorlek — lanserades som komplement. Däremot har typografin blivit starkare och betydligt mer iögonfallande, samtidigt som hjärtat kompletterar och mjukar upp uttrycket. Vid den här tiden hade barnsortimentet vuxit till åtta produkter.  


1990-tal
Från 1980- till 1990-talet tog förpackningsdesignen ett lite större kliv framåt. Det genomgående guldiga har övergetts och den varsamt uppdaterade logotypen har satts i en annan, kompletterande färg. Det övergripande intrycket är en rakare och renare form. I början av decenniet köptes varumärket dessutom upp av Henkel Norden, som fortfarande äger det.


2000-tal
Den senaste förpackningen visar ytterligare förändringar. Det turkosa finns kvar, men loggan har nu satts i en blå kulör. Dessutom välkomnas en björn in på arenan — och den har en historia. Barnängens grundare John Wilhelm Holmström var nämligen mycket intresserad av djur och hade en björn i sin egen zoologiska trädgård. Sedan 1885 har björnen används som Barnängens symbol och varumärke. Men det var först efter millennieskiftet som den fick ta plats på barntvålen. 

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop