Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Retail slår tillbaka

TEXT Peter Ollén

Det var en frustrerad – men inte utslagen – grupp marknadschefer som på Dmexco berättade om hur retail står sig i förhållande till Amazon och Alibaba.

Annons

Guldgruvan att sälja plats i marknadsmaterial har kraftigt naggats i kanten. Amazon, som alla pratar om, sålde plats för 10 miljarder dollar i fjol. Det något mer dolda företaget Alibaba sålde för 25 miljarder. Och nej, det handlar inte bara om att du söker efter en Ikeasoffa och får upp Mio möbler istället. Det är mycket mer komplexa algoritmer som styr vad du får upp, beroende på hur du rört dig på internet tidigare och vem som råkar ha betalat mest för jättarnas gunst.

— De må kartlägga sökandet på nätet, men det är vi inom retail som vet vem som handlar och vad de handlar. Och vi kan göra ett reklamblad som är relevant just för de som bor i ett visst område, säger Mike Chin från Macy’s.

— Google vet vad du säljer, facebook vet vad du gillar – men vi vet vad folk köper, när och var de köpte, exakt vilka produkter de köpte och när denna kund är redo att handla igen. Det skiljer våra kampanjer från andras.

— På Zalando är vi noga med att inte vara konkurrenter till varumärkesägarnas önskan om att ha en egen relation till kunden. Vi tror att det är den samlade upplevelsen som gör att affären växer, säger Andreas Antrup.

— Om någon köper en skjorta för tusen kronor vet vi inte om personen är rik eller bara villig att lägga mycket på en skjorta. Men efter ett antal köp får vi en bild av kunden och kan sedan träffa mer rätt i vår kommunikation. Amazon är oerhört skickliga på detta, eftersom de rör sig inom så många områden.

Panelen pratade sedan om det komplexa i retailkedjornas reklamkanaler. När marginalerna pressas för retail så söker de nya sätt att tjäna pengar. Då handlar det om att sälja framsidan på reklambladet, etcetera. Och det blir inte lika intressant att lyfta fram egna produkter, när en annan produkt kan säljas in på framsidan. Men det är komplicerat. Bara vissa produkter kan få vara på framsidan – smala produkter som inte drar besökare till affären, får inte ligga längst fram eller på baksidan.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop