Riksteaterns Repertoar in a box

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2021-04-26

 | 

PUBLICERAD 

2021-04-26
CAP&Design har pratat med art director Lina Forsgren, som står bakom designen av Riksteaterns utanför boxen-box: 20 föreställningar – 20 kvadratcentimeter. – Utmaningen här var att lyckas skapa en upplevelse för mottagaren i tryckt format.
Foto: Lina Forsgren.

Den rådande pandemin har slagit hårt mot många företag och organisationer. Man har behövt ta ett steg tillbaka, tänka om och skruva upp kreativiteten rejält för att ta fram nya lösningar. Just detta var något den turnerande nationalscenen Riksteatern tog fasta på. 

När corona satte stopp för den årliga fysiska pressträffen, valde Riksteatern att istället presentera vårens repertoar i form av en box. Boxens syfte är att ge inblick och smakprov på föreställningarna genom form, färg, papper och kartong. Bakom designen står art directorn Lina Forsgren, som jobbat fram boxen under tre månader.

– Riksteatern hörde av sig om att de ville ta fram en låda som skulle innehålla olika trycksaker. Dessa skulle tolka och presentera föreställningarna på ett roligt sätt, och väcka upptäckarlust hos mottagaren.

Resultatet blev Riksteaterns Repertoar in a box – en lila utdragbar låda i papp med färgglada och fyndiga trycksaker. Mottagaren kan bland annat veckla ut en fotostrip, bläddra i en dagbok och dra ut en besticklåda.   

[fakta id=”49082″]Boxen har gjorts i 50 exemplar som skickats ut till journalister, influencers och redaktioner. Fokus låg på att boxen i sig skulle förmedla information och samtidigt leverera en upplevelse.  

– Under en pressträff går det att jobba rumsligt och presentera föreställningarna i sin kanske lite mer naturliga miljö. Utmaningen här var att lyckas skapa en upplevelse för mottagaren i tryckt format.

Den kreativa processen började med papper, penna, och idén om att låta föreställningarna tala genom formen.  

– Jag satte mig och skrev ner olika idéer utifrån bakgrundsmaterial, som handlingen eller scenografin.

Att boxen skulle innehålla olika delar var något som bestämdes tidigt i processen. Hur och på vilket sätt det skulle realiseras krävde dock en del experimenterande.   

– Det var viktigt att presentera föreställningarna en efter en, för att väcka lusten att gräva sig djupare ned i lådan. Jag utforskade många olika sätt att göra det på – skulle det vara som en arkivlåda med olika fack? En lösning där saker vecklas ut av sig själv? Eller en chokladask-lösning med lager att lyfta på?

Viktigt var att trycksakerna skulle ha en variation för att vara roliga att utforska. 

– Därför är något utdragbart, något går att snurra på, något bläddras i, något viks upp och något öppnas och vecklas ut, berättar hon och fortsätter;

– Det landade till slut i att exempelvis föreställningen Britt-Marie skulle bli en utdragbar besticklåda för att besticken är någonting som nämns i föreställningen. Den förbjudna kärleken med Rickard Söderberg blev en liten bok som utgår från historieböcker och hans dagboksanteckningar. Och trycksaken för Ett monster av mossa och metall fick illustrera den uppblåsbara scenografin. 

En del av utmaningen var att hitta lösningar inom budget som inte skulle kompromissa med känslan.

– Då hela boxen trycktes i Sverige i liten skala med olika tryckeffekter går det lätt upp i pris fort.

[fakta id=”49103″]Hon lägger även till att hon själv stått för en del av slutfinishen för att få ihop det.

– Det har blivit en del pysslande med att sy ryggar på den lilla boken, vika programmet, stoppa i fickor, skruva ihop, skära och plocka i allt i lådorna.

När det kommer till att just tänka och skapa utanför boxen talar Lina Forsgren om vikten av att brinna för uppgiften.

– Generellt tycker jag att det är bra att verkligen gå in för projektet och känna att det är ens baby och att man är anlitad som specialist på sin sak och är i det på samma villkor som övriga i teamet. Då kommer lusten, viljan och den roliga känslan lite av sig själv, iallafall för mig. 

Hon menar att det kan vara lätt att fastna i klassiska format när det kommer till tryckproduktioner. För att vidga vyerna uppmuntrar hon till att experimentera med annorlunda former och trycktekniker

– Jag försöker tänka ”Kan det här göras på ett annat sätt?” under hela processen. Istället för att jobba utifrån ett vanligt format, exempelvis fyrkanten, kanske formatet i sig också kan få kommunicera? Kan den där grafiska formen vara ett stanshål istället? Eller den illustrerade pölen istället tryckas i UV-lack på blått papper?

Vidare tipsar hon om att involvera tryckeriet redan från starten av projektet. 

– De har ofta många kul lösningar som väcker idéer. Men det gäller ju att ha en tryckkontakt som också tycker att det är kul. Budgeten kan såklart sätta stopp för en del idéer och lösningar i slutändan, men kompromissandet kan komma sen. 

 

Vill du se mer av Lina Forsgrens spännande projekt? Checka då in hennes sajt eller Instagram!

Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.
Foto: Lina Forsgren.