Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12601

Röd tråd i Svd:s redesign

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Ett uppslag ur Svd Insikt i näringslivsdelen. Klicka på bilden för större version!

På torsdag lanserar Svenska Dagbladet sin redesign, där fokus ligger på att skapa en röd tråd i tidningens olika kanaler. Svd:s formchef Anna Thurfjell har varit ansvarig för den nya designen.

– Uppdraget var för Svd att ta fram ett nytt koncept som tydligare kopplar ihop Svenska Dagbladet i de olika kanalerna. För tidningsprojektet innebar det att skapa en ny Svd i två delar och en helt ny struktur för papperstidningen. Så det har varit ett mycket större projekt än någon tidigare redesign som jag drivit för Svd, säger Anna Thurfjell till CAP&Design.

SvD:s vision är att det ska bli lättare för läsaren att ta del av tidningen oavsett vilken kanal man väljer att läsa den i.

– För sju, åtta år sedan såg man på webben som en sidoverksamhet som ofta brandades som ett eget varumärke. Men för ett varumärke som Svenska Dagbladet är det mer tydligt att allt hänger ihop. Svd når nästan 1 miljon läsare varje dag om man räknar ihop mobilens, webbens och papperstidningens läsare, berättar Anna Thurfjell.

  • Ett uppslag ur Svd Insikt. Klicka på bilden för större version!

Tidningen får en ny struktur, den blir uppdelad i en nyhetsdel som innefattar kultur, opinion och nyheter, samt en rosa del för näringsliv och sport. Man satsar även mer på kulturen, med ett nytt helgmagasin: Svd Kultur.

– Huvudutmaningen var att finna en ny struktur för tidningen och inspirationen för det arbetet blev staden New Yorks stadsplanering, stadens så kallade grid. Målet med ett mer genomarbetat gridsystem är att man enklare kan variera rytmen på de olika sidorna och samtidigt uppnå en tydlig design, säger Anna Thurfjell i ett pressmeddelande.

Att näringslivsdelen blivit rosa ser hon som något naturligt då den delen av tidningen varit rosa på webben sedan i fjol. Men rosa är inte den enda färgen som kommer bli synlig på torsdag. Svd får ett nytt färgsystem för tidningens olika delar. Men de nya färgerna är inte bara där för att se snygga ut.

  • Här syns de nya färgerna på Svd:s Etta.

– Jag har alltid varit övertygad om att färg inte är någon dekoration utan det snabbaste sättet att kommunicera en tydlig navigation för läsaren – oavsett om det är i en digital eller tryckt form, säger Anna Thurfjell.

Mark Porter, som har ansvarat för designen av Svd Kultur, har arbetat med typografin tillsammans med Anna Thurfjell.

– Svenska Dagbladet har alltid månat om sin typografi och kombinerar den samtida typografin och det exklusiva Suecaitypsnittet med det klassiska Forsberg, detta vackra alfabet som skapades av Karl Erik Forsberg 1960, säger Mark Porter i Svd:s pressmeddelande.

  • Ettan på nya helgmagasinet SvD Kultur.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop