Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13587

Rörligt från Berghs på Whyreds väggar

TEXT Camilla Buch
Annons

Berghs har tillsammans med NEC Display Solutions, Instoremedia, och Lexter skapat ett digitalt butikskoncept för Whyred. Det nya konceptet kombinerar bild, ljud, ljus och doft för att höja upplevelsen i butiken på Mäster Samuelsgatan 3.

När du kommer in i butiken möts du av en fräsch doft och en mjukt upplyst lokal. Sex bildskärmar i olika storlekar pryder väggen bakom kassan. Två till sitter längre in i butiken, ackompanjerade av riktade högtalare som anpassar ljudet efter vad som syns på skärmen.

– Teknologin i våra bildskärmar tillsammans med innehållet skapat av eleverna från Berghs ska tillsammans med ljud, ljus och doft skapa en naturlig del av miljön i Whyreds butik, säger Henrik Breda, nordisk marknadsdirektör på NEC Display Solutions. Teknologin ska vara medlet att föra fram budskapet med, och i det här fallet kan vi stimulera flera sinnen.

  • Fotograf: Gustav Staf Rydén 

Doften och de riktade högtalarna kommer från Lexter Ljuddesign.

– Vi vill att rätt person på rätt plats ska höra rätt ljud. I kombination med bild ska ljudet skapa en upplevelse, men ljudet ska också skapa en upplevelse i kombination med Whyreds kollektion. Därför har vi använt oss av riktade högtalare som dels gör att ljudet hörs i kombination med rätt bildskärm, men det gör också att personalen inte alltid behöver höra musiken, säger Margareta Andersson, konceptutvecklare på Lexter.

– När man tar fram en doft för ett varumärke måste man tänka på att dofter är svåra att filtrera bort, till skillnad från saker du ser eller hör. Vi hade därför mycket att tänka på när vi ”doftcastade”, som det kallas. Det fick inte vara för kvinnligt eller för manligt, och det skulle vara modernt, för att passa Whyreds varumärke. Doften vi valt sprids nu i butiken med hjälp av ventilationen vid dörren, fortsätter Margareta Andersson.

  • Styrgruppen från Berghs. Fotograf: Gustav Staf Rydén 

Filmerna som visas på skärmarna är skapade av elever från kursen Motion Design, del av programmet grafisk design, på Berghs där de fått tolka Whyreds varumärke i form av bild, grafik och ljud. Pål Pettersson är programansvarig för programmet grafisk design och han berättar att detta är ett tydligt exempel på hur de undervisar på skolan.

– Vi jobbar mycket med kunder, det gör att eleverna får lära sig hur det går till i branschen. I det här projektet fick eleverna tolka Whyreds varumärke fritt utefter fyra riktlinjer: Whyreds 15årsjubileum, deras vår- och sommarkollektion för dam samt för herr och konst, musik och skrädderi. Sedan har vi haft avstämningar och slutpresentationer, precis som man har när man arbetar på en byrå, säger Pål.

  • Fotograf: Gustav Staf Rydén 

Whyred själva är nöjda med samarbetet, enligt marknadschefen Peter Uvhage.

– Det har funnits ett väldigt stort engagemang från alla parter, eleverna från Berghs har verkligen levererat och vi har kunnat backa tillbaka och låta dem göra sitt. Jag hoppas att alla andra upplever samma sak som jag gör när jag går in i butiken nu, säger Peter Uvhage.  

Nedan kan du se filmerna skapade av eleverna från Berghs. 

WHYRED butiksinstallation modeveckan 2014 from Eva Klingstedt on Vimeo.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop