Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13587

Rörligt från Berghs på Whyreds väggar

TEXT Camilla Buch
Annons

Berghs har tillsammans med NEC Display Solutions, Instoremedia, och Lexter skapat ett digitalt butikskoncept för Whyred. Det nya konceptet kombinerar bild, ljud, ljus och doft för att höja upplevelsen i butiken på Mäster Samuelsgatan 3.

När du kommer in i butiken möts du av en fräsch doft och en mjukt upplyst lokal. Sex bildskärmar i olika storlekar pryder väggen bakom kassan. Två till sitter längre in i butiken, ackompanjerade av riktade högtalare som anpassar ljudet efter vad som syns på skärmen.

– Teknologin i våra bildskärmar tillsammans med innehållet skapat av eleverna från Berghs ska tillsammans med ljud, ljus och doft skapa en naturlig del av miljön i Whyreds butik, säger Henrik Breda, nordisk marknadsdirektör på NEC Display Solutions. Teknologin ska vara medlet att föra fram budskapet med, och i det här fallet kan vi stimulera flera sinnen.

  • Fotograf: Gustav Staf Rydén 

Doften och de riktade högtalarna kommer från Lexter Ljuddesign.

– Vi vill att rätt person på rätt plats ska höra rätt ljud. I kombination med bild ska ljudet skapa en upplevelse, men ljudet ska också skapa en upplevelse i kombination med Whyreds kollektion. Därför har vi använt oss av riktade högtalare som dels gör att ljudet hörs i kombination med rätt bildskärm, men det gör också att personalen inte alltid behöver höra musiken, säger Margareta Andersson, konceptutvecklare på Lexter.

– När man tar fram en doft för ett varumärke måste man tänka på att dofter är svåra att filtrera bort, till skillnad från saker du ser eller hör. Vi hade därför mycket att tänka på när vi ”doftcastade”, som det kallas. Det fick inte vara för kvinnligt eller för manligt, och det skulle vara modernt, för att passa Whyreds varumärke. Doften vi valt sprids nu i butiken med hjälp av ventilationen vid dörren, fortsätter Margareta Andersson.

  • Styrgruppen från Berghs. Fotograf: Gustav Staf Rydén 

Filmerna som visas på skärmarna är skapade av elever från kursen Motion Design, del av programmet grafisk design, på Berghs där de fått tolka Whyreds varumärke i form av bild, grafik och ljud. Pål Pettersson är programansvarig för programmet grafisk design och han berättar att detta är ett tydligt exempel på hur de undervisar på skolan.

– Vi jobbar mycket med kunder, det gör att eleverna får lära sig hur det går till i branschen. I det här projektet fick eleverna tolka Whyreds varumärke fritt utefter fyra riktlinjer: Whyreds 15årsjubileum, deras vår- och sommarkollektion för dam samt för herr och konst, musik och skrädderi. Sedan har vi haft avstämningar och slutpresentationer, precis som man har när man arbetar på en byrå, säger Pål.

  • Fotograf: Gustav Staf Rydén 

Whyred själva är nöjda med samarbetet, enligt marknadschefen Peter Uvhage.

– Det har funnits ett väldigt stort engagemang från alla parter, eleverna från Berghs har verkligen levererat och vi har kunnat backa tillbaka och låta dem göra sitt. Jag hoppas att alla andra upplever samma sak som jag gör när jag går in i butiken nu, säger Peter Uvhage.  

Nedan kan du se filmerna skapade av eleverna från Berghs. 

WHYRED butiksinstallation modeveckan 2014 from Eva Klingstedt on Vimeo.


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/rorligt-fran-berghs-pa-whyreds-vaggar-2/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera