Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12896

Röster från Creative Days

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Erik Johansson är fotograf och retuscherare. Foto: Camilla Buch

Hur känns det att ha blivit så omtalad och uppskattad för det du gör?

Det känns jättekul, såklart. Som det med Abby Norm och Adobe nu, klippet fick 10 miljoner klick på 72 timmar. Det känns overkligt att något kan få sån spridning, men det är jätteroligt.

Du sa på presentationen, ”Maybe I can’t call myself a photographer”. Presenterar du dig som fotograf eller som retuscherare?

Det finns ingen bra titel för vad jag gör. Jag är ju fotograf, jag tar fotografier och jag använder en kamera som mitt främsta verktyg. Men jag använder fotografier som material, som grund. Jag vill ha resultat, jag vill förmedla en känsla, hur jag tar mig dit är inte lika viktigt. Till skillnad från andra fotografer är jag väldigt öppen med att jag retusherar mina bilder, många andra vill inte gå ut med att de gör det. Mitt mål är att mina bilder ska se realistiska ut och att man ska kunna leva sig in i dem. Och så långt jag kan vill jag göra sakerna som sker ”på riktigt”, så att inte allt sker i Photoshop.

Var hittar du inspiration till dina bilder?

Inspiration kan komma varsomhelst ifrån, från konst, grafik, natur, fotografier. Men jag får någon idé om hur jag vill ha det, skissar upp det och tar bilderna utifrån det.

Du har ingen formell utbildning inom bildredigering, har du saknat det?

Jag pluggade ju datorteknik på Chalmers, och från det har jag fått problemlösningstänket, men när det kommer till bilredigering har jag lärt mig genom att testa mig fram. Det hade kanske varit bra med någon slags utbildning, jag har ju fått lära mig av mina misstag – misstag jag kanske inte behövt göra med en utbildning. Men å andra sidan så visste jag inte att jag kunde arbeta med det här när jag började, jag såg det som en hobby. Hade jag vetat det idag hade jag kanske pluggat 3D eller film, eller något liknande.

Vill du jobba med film?

Jag har haft den tanken ett tag, det kan vara något jag kanske försöker mig på. Men ingenting kommer ju ut förrän jag är helt nöjd med det, det kan vara svårt att experimentera som jag gjort med bilderna för att folk får högre förväntningar på en ju mer man syns.

Vad är ditt tips till de som vill jobba med foto och retuschering?

Spendera mycket tid med ditt verktyg, som Photoshop. Att lära sig verktygen är som att lära sig ett instrument, det krävs träning. Sen måste man våga experimentera och testa sig fram, göra mycket egna projekt och hitta en stil man själv gillar.

Vad har varit ditt favoritprojekt?

– Jag tyckte att det var väldigt roligt att arbeta med bakgrundsbilderna till This is my Jam tillsammans med Andreas Jansson. Att komma på ett sätt att göra de bilderna kreativa utifrån den bild användaren lagt upp på Jam. Det var ett sånt projekt där varken jag eller Andreas visste riktigt vad vi gjorde, men vi hoppade från klippan och fann varandras händer på vägen ner.

– Jag har alltid känt att musik blir så visuellt som du gör det, och med den digitala musiken har mycket av det visuella försvunnit. Jag tycker att det är ens ansvar som designer att visualisera musiken i den digitala åldern, nu när skivomslagen och sånt försvunnit.

Var hittar du inspiration och kreativitet?

– Jag gör det jag vill göra, det som gör att jag mår bra. Det finns alltid tillfällen när man inte blir uppmuntrad att göra det man vill göra, men man måste göra det ändå, även om det inte följer trender eller andras uppfattningar. Man måste gå in i det med 100 procent. Det jag finner mest inspirerande är natur och musik, jag har spelat cello sen jag var liten och jag växte upp i ett väldigt musikaliskt hem.

Kan du ge ett tips till blivande kreatörer?

– Gör det du har lust med, det du önskar. Det är lätt att ha få idéer, det svåra är att utföra de idéerna, så skaffa dig vanan att alltid utföra de idéerna du får. Det kan vara läskigt, men man måste komma in i den känslan när du är så van vid det läskiga att det skulle kännas konstigt att inte utföra de idéerna – så är det för mig.

– Och låt inte andra berätta för dig hur du ska göra ditt jobb. Berätta för dina kunder hur det ligger till, vad du förväntar dig från samarbetet, direkt i början. De spelar ofta efter dina regler, och gör de inte det är det kanske inte en kund du vill arbeta med.

  • Bruno Sellés är creative director och Enric Godes är project manager på den spanska kommunikationsbyrån Vasava. Foto: Camilla Buch

Var hittar ni inspiration?

Bruno Sellés:
– Inspiration är inte bara om att hitta en källa, det är en hel attityd. Du måste arbeta för att få en kreativ hjärna, ett kreativt tankesätt. Men vi inspireras av flera olika saker, det handlar om att öppna upp sinnet för att kunna inspireras av vad som helst.

Vilket har varit erat favoritprojekt?

Enric Godes:
– Det senaste projektet och det kommande är alltid de roligaste. De andra är man ju klar med, det är de man fokuserar på just nu som är ens favorit.

Hur kom ni på idén med fågeln för Adobes MAX-konferens?

Enric Godes:
– Det var inte lätt att komma på fågeln, vi testa flera olika djur innan och vi arbetade med det länge. Det var en stor utmaning, vi ville göra något annorlunda från tidigare år. Vi bestämde oss för att vi ville ha något enkelt, men till slut, efter mycket diskussion, kom vi fram till fågeln som utlöser kreativitet, för i år var kreativitet väldigt viktigt för de på MAX.

Vilket tips kan ni ge till blivande kreatörer?

Bruno Sellés:
– Tro på dig själv, ha din egen grej och gör den, och lägg ner mycket tid. Hälften av vad som går in i kreativitet är inspiration, men hälften är hårt arbete.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop