Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så blir du en vinnare i design

TEXT Sara Wilk
Annons

Många är kallade, få är utvalda. Ungefär så lyder ett gammalt citat som passar bra när det gäller något så världsligt som designtävlingar. D&AD, The One Show, Eurobest, Guldägget – listan över tävlingar är lång, och en sak har de alla gemensamt: Det är roligt att vinna.

Hur man hamnar där, längst upp på prispallen, är en kunskap få förunnad. Kanske handlar det om tur, lite jävlar anamma och yrkesskicklighet. Men vi gav oss ut för att leta fram tips och reflektioner från några av Sveriges tävlingsexperter.

På väggarna i Great Works rymliga kontor på Drottninggatan i Stockholm hänger otaliga inramade diplom. De är stämplade med loggor från bland annat Cannes, Guldägget, Eurobest och The One Show. Gänget på kommunikationsbyrån kan bocka av många stora utnämningar, det är konstaterat.

– Vi ser tävlingar dels som ett marknadsföringsverktyg och dels som en indikation på att vi ligger bra till, att vi spelar i rätt liga. Men de är också viktiga rekryteringsverktyg, säger Ted Persson, delägare i och creative director på Great Works.

Här är det just Ted Persson som bestämmer vilka jobb som ska bli bidrag och vilka tävlingar de ska skickas till. Enligt hans mening finns det några matcher som väger tyngre än andra.

– Man ska tävla på en arena som är seriös. En tävling med få deltagare är inte så rolig. Om det däremot är flera som är med, då är det en större utmaning, konstaterar han och slänger en blick på bildskärmen.

– Just de här tävlingarna, D&AD, Cannes och The One Show till exempel, har en historia. De har funnits med länge och det är många duktiga kreatörer som deltar.

Åsikterna går isär när det gäller hur stor effekt tävlingsdeltagande egentligen har för en byrå, förutom ett fint pris att ställa på spiselkransen. Men Great Works nuvarande ägarförhållande är ett konkret exempel.

– Vi ägs till stora delar av ett japanskt reklambyrånätverk, TYO. När de kontaktade byråer så letade de efter sådana som låg högt i tävlingsrankningen i Cannes. Det var så vi träffade dem, berättar Ted Persson.

– Men ofta är det svårt att spåra effekter till en enskild grej. Många kunder säger att tävlingsvinster inte är så viktiga, medan några kollar topplaceringar innan de tar kontakt med en byrå.

Great Works har runt 40-talet anställda på kontoret i Stockholm och arbetar med flera »globala konsumentvarumärken«, som till exempel det flerfaldigt belönade Absolut Vodka.

– När jag väljer ut vilka bidrag som ska tävla så baseras det på något slags magkänsla, eller kanske erfarenhet, av vad jag tror skulle uppskattas, berättar han.

På frågan om vad kreatörer ska tänka på när de tävlar lyfter Ted Persson upp att presentationerna blir allt mer påkostade. Tidigare skickade man bara in en länk och några korta rader, men nu är det presentationsfilmer som gäller. Och kortfattat ska det vara – en jurymedlem ska hålla koncentrationen uppe genom hundratals bidrag.
 
– Du ska också vara klar över vad du vill få ut av det. Handlar det om att göra byrån mer attraktiv, eller faktiskt bara om att boosta sitt eget ego? frågar han.

– Jag har alltid haft inställningen att tävlingar inte är på riktigt. Det är andra som bedömer någonting du har gjort. Men de är också människor som arbetar med samma sak. Så länge du vet att det du gör är bra så spelar det ingen roll.

Går det att svara på frågan: Hur vinner man en designtävling?

– Nej, jag tror inte att det finns en "one size fits all". Gör ett bra jobb. Punkt.

I den vita bokhyllan i Ohlsonsmiths lokaler står mängder av böcker. Bland annat från flera av design- och reklamvärldens stora tävlingar. Barbro Ohlson Smith, grundare av och creative director på Ohlsonsmith, har suttit som juryledamot i de flesta av dem och sett bidragen på nära håll.

– Om man själv är med och tävlar så vet man att jurymedlemmarna har ett stort ansvar. Det tar lång tid att sätta ihop ett bidrag och det kostar pengar att vara med, reflekterar hon.

Är det någon som har stor insikt i hur en jury arbetar så är det Barbro Ohlson Smith. Hennes resumé inkluderar bland annat sju omgångar i D&AD:s designjury, Eurobest och några vändor i Guldäggsjuryn – varav en som ordförande. Senast åkte hon till Singapore för att sitta med under Spikes Asia, Asiens motsvarighet till Eurobest.

– Att sitta i en jury är lite som när man själv gör ett jobb. I början är man väldigt entusiastisk, sedan kommer det en svacka då man ifrågasätter allting. Innan man enas igen och tycker att allt är bra, säger hon.

Arbetet som jurymedlem kan ibland innefatta att sätta sig in i närmare 300 bidrag på en dag. De ska utvärderas och rangordnas innan man beslutar sig för vilka som går vidare, och vilka som inte gör det, berättar hon.

– Jag fördjupar mig alltid i bakgrunden, om det finns någon, för att se hur uppdraget såg ut och vad de var ute efter. Ofta känner jag direkt vad jag tycker, om det har relevans och kreativ höjd.

Själv har Barbro Ohlson Smith, i egen mening, inte vunnit så många tävlingar. Vilket egentligen avfärdar tanken att jurymedlemmar har det väl förspänt.

– Jag väljer bara att tävla om jag verkligen tror på bidraget och om tävlingen håller hög klass. Självklart är det jätteroligt att bli belönad. Om det sedan ger fler kunder, det vet jag inte.

Så, hur vinner man en designtävling?

– Man ska vara med och tävla. Det är många jättebra jobb som aldrig kommer till tävling, konstaterar hon snabbt.

Liksom Ted Persson menar Barbro Ohlson Smith att presentationen är viktig. Den kan hjälpa eller stjälpa ett tävlingsbidrag i jakten på det åtråvärda priset. Utgå ifrån att personen som bedömer aldrig har sett det förut, är hennes råd.

Att vara med i rätt kategori är också essentiellt – »är det här verkligen en bra identitet, eller bara ett snyggt brevpapper?«.

– Jag tror att många sätter i gång att arbeta med bidraget för sent, så att de inte har tillräckligt med tid för att göra det bra. Det är nog många som inte förstår hur enormt mycket arbete som krävs. Man kan säga att det inte bara kostar pengar, det kostar tid också.

– Främst ska man göra ett väldigt bra jobb. Man kan inte göra ett jobb för att vinna, bara ett bra jobb för sitt uppdrag, säger Barbro Ohlson Smith.

Lars Hall har beskrivits som designlegend, designgigant och med en mängd andra superlativ därtill. Hans gamla byrå Hall & Cederquist är ett namn som har levt vidare. Dessutom har han vunnit någonstans mellan 20 och 25 Guldägg, han har inte hållit räkningen.

– Jag och Jan Cederquist var de tredje som vann platinaägget. På den tiden var det väldigt utstuderat, då fick man ett litet ägg i platina som säkert kostade hur mycket som helst, säger han och måttar upp några centimeter med fingrarna.

– Jag undrar vart det är någonstans, lägger han till.

Lars Hall fick sitt första Guldägg 1969 för en annons för dambindor.

– Vi var så glada och i början av vår karriär. Det blev en bekräftelse på att vi kunde. Man måste få en klapp i ryggen ibland, säger han.

Nu däremot, då vi sitter i kontoret med utsikt över vattnet och Lilla Essingen, är han inte lika entusiastisk över tävlandet.

– Tävlingar har inte gjort vårt arbete lättare eller förädlat. Det är som att tro att Idol gör musiken bättre. Du får en liten papperslapp där det står någonting, i bästa fall är ditt namn rättstavat, fortsätter han.

– Jag blir väldigt glad de gånger jag vinner, det ska jag inte sticka under stol med, men det kommer med en viss eftersmak.

Efter att ha hållit sig ifrån tävlingar i lite mer än ett decennium, för att som han själv uttrycker det »bli märkt som duktig utan att vinna tävlingar«, är han i gång igen. Bara för några månader sedan vann han guld i Svenska Designpriset med boken Tid & plats.

– Det är mina unga killar som vill att jag ska tävla, de menar att ingen känner till vad Lars Hall gör nu för tiden. Många kanske tror att jag är död sedan lång tid tillbaka, säger han och skrattar.

Det finns inga genvägar, menar Lars Hall, det handlar om tid och tålamod.

– Det kreatörer kan göra är att titta på hur duktiga människor har lyckats och ta inspiration därifrån. Dessutom ska man göra allt så enkelt och tydligt som möjligt. Jurymedlemmarna har tusentals alster som ska gås igenom och de hinner knappt läsa vad som står i beskrivningen, säger han.

Lars Hall tipsar också om att titta igenom kriterierna ordentligt, så att det är rätt tävling för bidraget.

– Man ska vara på beredd på att inte vinna, så att det inte sprider sig en alltför stor besvikelse. Om man bara står där med sorgen efter att ha gjort ett bra jobb – det är inte bra.

Går det att svara på frågan: Hur vinner man en design­tävling?

– Nej, jag tror inte det. Man får jobba hårt. Och be och hoppas, säger han.



Designtävlingarna du bör känna till:

D&AD

En internationell reklam- och designtävling med många olika kategorier. Varje år får tävlingen in runt 25 000 bidrag från över femtio olika länder. Vinnarna får D&AD:s eftertraktade gula och svarta pennor.

Guldägget

Guldägget startade 1960 och är Sveriges äldsta och största reklamtävling. Den har elva kategorier, sedan några år tillbaka är design en av dem. Vinnarna belönas bland annat med guldägg, silverägg och diplom. De delas ut till både uppdragsgivare och reklamskapare.

Kolla!

Kolla! är en tävling för illustratörer och grafiska formgivare som startades 2003. Tävlingen är kreatörsfokuserad, vilket innebär att det i första hand är kreatören som uppmuntras – inte kunden eller byrån.

The One Show

The One Show är en reklam- och designtävling som anordnas årligen av organisationen The One Club. Den har tre kategorier: One Show, One Show Design och One Show Interactive. Till samtliga tävlingar kommer bidrag från hela världen.

Cannes Lions

CAP&Design har tidigare beskrivit välrenommerade Cannes Lions som »VM i reklam«. 250 jurymedlemmar bedömer över 20 000 bidrag från hela världen. Sedan 2008 har tävlingen också en designkategori.

Eurobest

Eurobest kallas ibland för EM i reklam, eller Cannes Lions europeiska lillebror. Enligt egen utsago är det den största reklamtävlingen i Europa, och den har elva kategorier. 

Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation där alla kan delta. Varje år delas guldmedaljer ut till vinnarna i 17 kategorier, samt priserna Årets våghals och Juryns pris. Bidragen bedöms av en jury, men folkets röst räknas också in.

FWA

Det senaste inom webbdesign visas dagligen upp på FWA, som är en av industrins viktigaste webbdesigntävlingar. Vinnarna får internationell exponering på FWA-sajten som har två miljoner besökare per månad.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop