Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så bokar du årets jobb

TEXT Anna Henriksson
Annons

Hösten är en bra tid att kontakta potentiella kunder. Det är då som många företag sätter sin budget och planerar sina designprojekt för nästa år, säger Anna-Kari Lejon, frilansande grafisk formgivare och art director i Stockholm.

Hon driver studion 5-56 tillsammans med art directorn Magnus Ingerstedt och projektledaren Peter Buchschatz. Varje måndag slår de sig ned och går igenom arbetet för den kommande veckan. Här kan förslag på nya kunder läggas fram och andra jobb på väg in diskuteras. Anna-Kari tycker det är en bra strategi för att ha en jämn beläggning av uppdrag.

– Att träffas varje måndag är ett effektivt sätt att få kontroll på jobben och bolla nya idéer. Vi gillar bland annat förpackningsdesign, och ibland kan det räcka med att kolla in olika produkter i mataffären för att få uppslag på nya kunder som skulle behöva vår hjälp.

De flesta jobb kommer in via det egna nätverket. En fördel som liten aktör är att man kan ta in flera små projekt. Det ger även en större bredd på uppdragens karaktär, anser Anna-Kari.

– Vi kan jaga de mindre och kortare jobben. Det är omväxlande och kreativt, och de kan ibland växa. Vi har exempelvis precis gjort klart en inbjudan till ett event som skulle gå via e-post. Det gjordes under ett kort tidsspann, men sedan byggdes projektet ut och vårt designuppdrag utvidgades till en större del av kommunikationen.

Anna-Karin Nilsson är vd på reklambyrån Plakat i Umeå och håller med om att de flesta jobben kommer in via personliga kontakter. Men de har vunnit flera offentliga upphandlingar och fått in kunder som Umeå kommun och Umeå Energi. Före­­tagen som lämnar in anbud till upphandlande myndighet tävlar om att bli leverantör, det leder till att skattebetalarnas pengar används på bästa sätt och möjliggör konkurrens. Inga garantier finns för byrån, men en vinst kan resultera i en ny och långvarig kund.

– Grundregeln när man deltar i en upphandling är att man ska vara intresserad av kunden och uppdraget. Är man det har man ingenting att förlora. Vi har lagt ned hundratals timmar ibland, så det är viktigt att man har tänkt igenom innan vad det är för kundvärde som man kan bidra med och om det är ett uppdrag i linje med den byrå som man vill vara, säger ­Anna-Karin Nilsson.

För att inte missa någon upphandling som gäller reklam- och designtjänster hos offentlig sektor har de lagt in webbaserade bevakningstjänster, som E-avrop och Mercell. Ett tips till den som vill skicka in ett anbud är att tydligt svara på alla frågor som ställs i förfrågningsunderlaget från upphandlande myndighet, förklarar Anna-Karin.

– Svara på det som frågorna eftersöker. Det är viktigt att man är tydlig och att man lägger med relevanta case.

Andra bra åtgärder för att nå full beläggning är att resursplanera. På så vis kan man i god tid identifiera de lugnare perioderna respektive dem med högre belastning.

– Vi paniksäljer aldrig våra tjänster. Vi ­försöker se över vår beläggning, vi vårdar våra befintliga kunder och lyssnar till vad de har för behov. Långsiktigt samarbete är vår huvudsakliga ­strategi för att fylla kalendern, säger Anna-Karin.

En rundringning hos uppdragsgivare inom olika branscher visar att tillvägagångsättet för att anlita en konsult skiljer sig åt. Vissa har tydliga delar på året som kräver externa designtjänster, medan andra lägger ut jobb utefter ett behov för stunden. Oavsett vilket uppdrag man söker gäller det att läsa på om den aktuella branschen och deras produkter. Den som vill dra in ett jobb som gäller formgivning av årsredovisningar och delårsrapporter måste ta reda på hur företagets räkenskapsår ser ut.

– Vi brukar ha ett uppstartsmöte i november. Sen är det mycket jobb januari till mars med årsberättelsen, den är klar i början av april. Det är viktigt att man får ut den så snabbt som möjligt. Om man vill komma in som ny byrå gäller det att ta kontakt strax ­efter sommaren om räkenskapsåret tar slut i december, säger ­Marina Vangstad, tillförodnad kommunikationschef på företagsgruppen Midroc.

Vill man få ett museum eller någon annan aktör inom kultursektorn som kund kan det även här vara bra att boka in ett möte efter sommaren. Maria Östman, kommunikationsansvarig på Arkitekturmuseet i Stockholm, berättar att där planeras programverksamheten för kommande år i september-oktober och nästa årsbudget sätts även under denna period.

De tittar som myndighet alltid på offerter från flera leverantörer för samma tjänst. Det kan gälla olika designuppdrag: allt från att göra inbjudningskort, affischer och tidningar ­till utställningsdesign för museet.

En annan bransch med året indelat i säsonger är bokbranschen. Bonnierförlagen har fyra säsonger: vår, sommar, höst, vinter och av dem är höstens utgivning störst. En bra tid att visa intresse för bokomslagsuppdrag är precis när arbetet med en ny period inleds, exempelvis börjar arbetet med sommarsäsongen i september och höstsäsongen i december. Men det kan löna sig att ta kontakt oberoende tid på året.

– Då kan man passa utmärkt för en eftersläntrare som kastas in i sista stund, säger Anna Käll, omslagsansvarig på bokförlaget Forum och Wahlström & Widstrand.

Januari
Nystart på året. Utarbeta en målsättning för året och en lista potentiella kunder.

Februari
Kataloger. Generellt ligger produktionen en säsong före. Vinterkataloger görs under sommaren och under vintern görs sommar- och solsemesterkatalogerna. Boka in ett möte i god tid innan aktuell säsong om du vill dra in en ny kund.

Mars
Offentliga ­upphandlingar. Ta som vana att kolla upp aktuella ­upphandlingar. Lägg in en bevakning.

Bokomslag. Vinterns nyheter planeras hos bokförlagen.

April
Årsredovisningar. Ett av de vanligaste räken­skapsåren tar slut 30 april. Sista dag för årsstämma är 31 oktober för företag med räkenskapsår 1/5-30/4.

Maj
Julkampanjer. Nu är det dags att kontakta företag som kör kampanjer över jul.

Bokomslag. Vårens nyheter planeras hos bokförlagen.

Juni
Årsredovisningar. Ett av de vanligaste räkenskapsåren tar slut. Sista dag för årsstämma är 31 december för företag med räkenskapsår 1/7-30/6.

Juli
Semestertider. I juli står de flesta företag stilla, uppdragen brukar automatiskt minska under denna period. Passa på att ta ledigt.

Augusti
Nystart inför hösten. Forma återigen en målbild och utvärdera. Hur har det gått? Fick du in några nya kunder första halvåret?

Utställningsmaterial och kampanjer inför vernissage. Programverksamheten för nästa år planeras ofta i början av hösten.

Formge årsredovisningar. Boka in ett möte redan efter sommaren om företagets räkenskapsår tar slut vid årsskiftet.

September
Ny budget. Många företag sätter nästa årsbudget på hösten. En bra tid att kontakta en ny kund för att lägga fram sin pitch.
Bokomslag. Sommarens nyheter planeras hos bokförlagen.

Oktober
Offentliga upphandlingar. Ta som vana att kolla upp aktuella upphandlingar. Lägg in en bevakning.

November
Ersättning. Sök individuell reprografiersättning hos Bildupphovsrätt i Sverige.

December
Årsredovisningar. Ett av de vanligaste räkenskapsåren tar slut. Sista dag för årsstämma är 30 juni för företag med räken­skapsår 1/1-31/12.

Bokomslag. Höstens nyheter planeras hos bokförlagen.
Student- och sommarkampanjer. Nu är det dags att
kontakta företag som kör kampanjer i maj–juni.

Anna-Karin Lejons tips

  • Var lyhörd. De flesta jobben kommer genom personliga kontakter.
  • Kundvård. Ha kontinuerlig kontakt med tidigare kunder och fråga om de behöver hjälp med något.
  • Se dig omkring i mataffären eller i andra butiker efter varumärken som kan tänkas behöva din hjälp.
  • Håll dig uppdaterad och läs tidningar. En framtida kund finns överallt.
  • Hösten är då årsbudgeten sätts för många företag. En bra tid att ta kontakt.

Anna-Karin Nilssons tips

  • Bra jobb ger nya jobb. Gör du ett bra jobb så är chansen stor att du får fler uppdrag.
  • Var rädd om dina medarbetare. De som är vägen till framgång.
  • Resursplanera noggrant. Flagga om kalendern har luckor, eller är allt för fulltecknad, så att jobben fördelas jämt.
  • Arbeta med företagskulturen. Alla är säljare för verksamheten, alla kan hjälpa till och dra in roliga jobb.
  • Sätt dig in i kundens affär. Lyft dina kunder och se dem som partners.

Datum för årsredovisningar

Det är räkenskapsåret som styr när årsredovisningen ska fastställas. Ett räkenskapsår är tolv månader totalt och kan starta den första oavsett månad på året.  Det vanligaste är att räkenskapsåret slutar den sista december, sista april eller den sista juni enligt Bolagsverket.

Varje årsredovisning fastställs på en årsstämma inom sex månader efter räkenskapsårets slut.  Om man är intresserad av ett sådant ­uppdrag som grafisk formgivare så gäller det att hålla sig framme och kontakta företaget innan deras räkenskapsår är över.

Viktigt med nätverk

Uppdragen kan komma genom redan upparbetade kontakter. Nätverk är också bra för att bolla idéer och kan inspirera till nya sätt att hitta kunder. En uppdaterad CV med färska referenser på sociala media som Linkedin kan öka chansen till jobb. Är du frilans? Gå ihop med några med annan kompetens inom kommunikation och bredda erbjudandet. Starta ett frilanskontor där ni kan ta hjälp av varandra för att nå fullbeläggning året runt.

Företagens kalender

Ta reda på de exakta datumen för kommande rapporter från olika företag. Hemsidan för Avanza Bank är en plats där du hittar detta, under fliken nyheter och analyser finns företagskalendern. Utifrån denna lista kan du lätt gå vidare och se om de har någon som formger deras årsredovisningar och rapporter. Om inte, så kan det vara en potentiell kund att ringa upp! Läs mer på avanza.se

Offentlig upphandling, hur går det till?

Aktuella upphandlingar inom offentlig sektor: kommun, stat och landsting, utannonseras oavsett storlek och bransch i en elektronisk databas som är allmänt tillgänglig. Förfrågningsunderlaget från upphandlande myndighet ska tydligt visa samtliga krav. Där kan företagen se om de matchar kriterierna och skicka in ett anbud. Efter sista anbudsdatum utvärderar myndigheten inkomna anbud och fattar beslut.

Tilldelningsgrunden är de kriterier som är angivna i förfrågnings­underlaget. Vinnaren tecknar avtal och blir leverantör av angiven tjänst till myndigheten. Konkurrensverket granskar upphandlingar så att förfaranden går rätt till. Syftet är att säkerställa fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital så att offentliga medel används på bästa sätt.

Källa: Företagarna, Konkurrensverket, Kammarkollegiet med upphandlingsstod.se.

Fem tips från uppdragsgivare

  • För årsredovisningar –  ta kontakt redan efter sommaren om räkenskapsåret tar slut i december.
  • Tajma inledningen av produktionstiden. Gör research om respektive bransch och deras säsonger, så ökar du chansen till jobb.
  • Skaffa dig bra rekommendationer i enlighet med uppdraget.
  • Ta kontakt oberoende tid på året. Du kan ha tur och få göra en eftersläntrare när det gäller exempelvis ett bokomslag.
  • Kommande år och dess budget planeras ofta efter sommaren. En bra tid att boka in möten och pitcha förslag till nya kunder.

Illustration: Melina Grundel
Foto: Jimmy Eriksson

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop