Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så byggde Söderhavet Svenskhandel.se

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Det första Söderhavet gjorde när de fick uppdraget att redesigna Svensk Handels webbplats var att sätta i gång med ett 20-tal djupintervjuer med medlemsföretag och andra målgrupper, till exempel journalister och politiker.


Nu. På nya Svenskhandel.se presenteras medlemsförmånerna även för alla potentiella medlemmar som besöker sajten.

– Det vi märkte i djupintervjuerna var att de låg väldigt rätt i sin identitet när det gällde varumärkesfrågor. Det var inte det som var problemet. Därigenom kunde vi flytta fokus mot det som skulle bli en ganska handgriplig sajt där man skulle kunna göra saker, berättar Cecilia Hjertzell som är byråchef och projektledare på Söderhavet.
Eftersom Svensk Handels till stor del ägnar sig åt att hjälpa sina medlemsföretag med olika konkreta verktyg, som till exempel blanketter, mallar för scheman och information om lagar av olika slag, såg Söderhavet att det fanns ett stort behov av att underlätta detta för små och mellanstora företag.

– Bland deras medlemmar finns allt från korvkiosken på hörnet till Ikea. De stora företagen har en dedikerad person på Svensk Handel som de kan ringa. Däremot skulle de behöva effektivisera sajten för de små och medelstora företagen så att de har alla verktyg samlade.
Vid sidan av de konkreta verktygen såg Söderhavet hur Svensk Handel hade misslyckats med att kommunicera det opinionsbildande arbete de gör till sina medlemmar. Det mer politiska arbetet för att främja sina medlemmars intressen nämndes kanske i verksamhetsberättelsen, men det var inget som syntes på hemsidan.


Då. Den tidigare sajten var mycket mer sluten.

Det här var också något som kom fram i workshopen med designreglagen. Där ville beställargruppen på Svensk Handel prioritera små och mellanstora företag, journalister och även potentiella medlemmar.


Söderhavet använder sig av designreglage där de tillsammans med kunden analyserar var den nya sajten befinner sig mellan olika poler.

– Handeln är en rörlig bransch där många företag slås ihop, bildar kedjor och vissa även går i konkurs. Därför finns ett behov av en ständig medlemsrekrytering, förklarar Cecilia Hjertzell och sammanfattar sajtens syfte.

– Det var tre saker: Hur kan vi förse våra medlemmar med konkreta verktyg, hur kan vi vara en opinionsbildande sajt och hur kan vi rekrytera medlemmar? säger hon och påpekar ytterligare en central detalj i arbetet med Svensk Handel.

Den tidigare sajten var nämligen uppdelad på en allmän del och en medlemsdel där man loggade in. Problemet var att bara de som redan var medlemmar kunde se vilka tjänster de kunde utnyttja – inte direkt något bra sätt att locka nya medlemmar.

– I design- och konceptfasen såg vi att det är viktigt att även de som inte är medlemmar kan se vad som finns att tillgå, även om funktionerna är låsta så att de inte kan ta del av dem, förklarar Cecilia Hjertzell.

Hon förklarar att lösningen blev en tvådelad sajt där det opinionsbildande materialet, och även rekryteringen, fyller den översta delen av sajten. Samtidigt finns alla medlemstjänster synliga som en omfattande innehållsförteckning i sidfoten på sajten.

– Genom att exponera alla medlemsfunktioner lockar du till medlemskap, säger Cecilia Hjertzell och påpekar att det ständigt finns en möjlighet att få kontakt med en medlemsrekryterare på sajten.

När sajten lanserades i maj lät resultatet inte vänta på sig.

– Tidigare hade de aldrig fått ett lead via webben. Första veckan hade de mellan fem och tio leads som deras rekryterare hade kommit i kontakt med via webben, konstaterar Cecilia Hjertzell.

Arbetet med Svenskhandel.se började i september 2008. Designkonceptet var klart före julledigheten. Sedan dröjde det till februari innan de var klara med vilken teknikleverantör de skulle använda. Den 25 maj lanserades sajten.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop