Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så fixar du jobb på ditt exjobb

TEXT Anna Henriksson
Annons

»Jag ville skapa en annan typ av arbetssituation«

Under några veckor i mars och april reste Erik Olovsson med
sin designbuss till mindre orter i Sverige. På plats erbjöd han sina tjänster inom grafisk design till företag eller privatpersoner.
I utbyte fick han en tjänst eller vara tillbaka.

Hur kom du på idén?

–Utgångspunkten i mitt examensprojekt har varit min roll som designer och en vilja att skapa mina egna förutsättningar för en annan typ av arbetssituation än den rådande normen. Designyrket har för mig varit väldigt statiskt, det är sällan man rör sig utanför kontoret och träffar människor på riktigt. Det var något jag ville förändra, att få en bättre kontakt med uppdragsgivaren och kunna utföra arbeten baserat på insikter från en viss plats. Jag var intresserad av i vilken utsträckning jag kunde byta mina designtjänster och om jag kunde överleva endast genom det.

  • Erik parkerade husbilen intill stormarknader och torg. Han var öppen för de flesta jobbförslag och erbjöd formgivning av alltifrån logotyper, visitkort till butiksmaterial.

På vilket sätt kontaktades potentiella kunder?

– För det mesta var det uppdragsgivarna som kontaktade mig, ofta via min hemsida eller via mejl, men även per telefon. Jag försökte sprida projektet bland sociala medier och stannade ungefär två dagar på varje plats. De människor jag mötte under resan har varit positiva och frågat mycket om design överlag. Jobben i sig har varierat, exempelvis behövde en mjölkbonde en skylt till sin lada och i utbyte fick jag några flaskor mjölk. En turnerande skådespelare fick en ny affisch och här fick jag en privat teaterföreställning i bussen. Till en massör formgav jag en t-shirt att bära på jobbet och fick massage som betalning. Jag har varit billig men alltid krävt någon form av tjänst eller vara tillbaka.

Vad var den största utmaningen?

– Den största utmaningen var den sociala biten, att hålla modet uppe och försöka gå ut varje dag med lika mycket energi som föregående dag. Vissa gånger har det varit intensivt att komma till en plats, ha ett möte i bussen och sedan utföra uppdraget under samma dag. Men det var intressant att utmana sig själv och gå utanför sin trygghetszon och träffa kunder man aldrig skulle kommit i kontakt med annars. Vissa personer jag träffat under resan kommer jag fortsätta hålla kontakten med och samarbeta med framöver.

  • Från Ängelholm till Kristinehamn. Eriks designbuss tog honom till små orter runt om i Sverige. Målet var att byta en tjänst som grafisk formgivare mot exempelvis bensin, ny frisyr eller mat med mindre företag eller privatpersoner.

Hur ser du på arbetsituationen idag?

– Jag ser det här projektet som en del av min framtida sysselsättning, en kringresande studio som är verksam de delar av året då vädret tillåter. Tjänsteutbyten kommer jag fortsätta med även om det är vissa kostnader som bensin som alltid kommer behövas täckas upp. Men jag kan även tänka mig andra lösningar, att jag använder bussen till att åka runt under en viss tid under året för att träffa människor och få inspiration från platser för att sedan komma tillbaks till min stationära studio där jag arbetar ut de färdiga lösningarna. Förhoppningen är att ha samarbeten, workshops, utställningar och att kunna göra studiebesök i större utsträckning än jag gjort hittills.

Erik Olovsson

Skola: Konstfack
Linje: Storytelling
Webb: eriksdesignbuss.se

»Vi ville bidra med vår kompetens för en god sak«

I februari auktionerade en arbetsgrupp från skolan Hyper Island
ut sig själva på Ebay. De erbjöd vinnaren 48 arbetstimmar, och
pengarna skänktes i sin tur till organisationen One laptop per
child. Bland de totalt 84 budgivarna vann Svenska
Postkodlotteriet med ett bud på 62 545 kronor.

  • Arbetsgruppen från Hyper Island till salu på Ebay.

På vilket sätt föddes idén?

– Att sälja oss på auktionssajten Ebay var en idé som kom upp ganska tidigt när vi fick uppgift att bilda arbetsgrupp i form av en byrå, som en del av vårt examensarbete. Två uppdrag fick vi genom ­Hyper Island, men ett tredje skulle vi komma på själva. Vi insåg snabbt att vi fungerade bra ihop och ville använda det sista projektet som ett sätt att främja oss själva men samtidigt verka för en god sak. Att ta bort vår egen vinning från ekvationen och skänka pengarna till välgörenhet kändes bra. Vi hade ingen aning om vem som skulle vinna auktionen och en hel del av anbudsgivarna var riktigt spännande kunder.

  • Arbetgruppen gick under namnet Cousteau Collecive när de lade ut sina tjänster till högstbjudande på Ebay. Ett ­kreativt team på tio personer som vinnaren fick nyttja under 48 timmar.

Vilken strategi hade ni under budgivningen?

Innan vi satte ut annonsen ägnade vi flera veckor åt att planera alla eventuella händelser under den tid som auktionen pågick. Vi skapade en mängd tweets och förteckningar över personer att nå ut till. I början var det spännande att se anbuden som kom in, men det var en utmaning att hålla intresset för projektet uppe och att försöka skapa en snackis. Tack och lov hade vi planerat för detta. Och de sista minuterna av auktionen strömmade anbuden in och det var ganska surrealistiskt. Det kändes bra att en organisation som Svenska Postkodlotteriet vann eftersom de donerar flera miljoner kronor till välgörenhet varje år. Så i slutänden hjälpte de oss att nå vårt mål och vi hjälpte dem att bidra med ännu mer pengar till välgörenhet.

  • På hemsidan cousteaucollective.com fanns all information om arbetsgruppen. Här kunde ­potentiella budgivare ta del av den kompetens som erbjöds.

Hur såg ert uppdrag ut?

– De bad oss ​​att skapa en flerkanalig annonskampanj för att kommunicera mot en yngre publik. Vi producerade tre olika koncept, alltifrån idéer för TV, direktreklam, skyltar och interaktiva medier. Det var en stor uppgift och för att hinna behövdes en brief med tydliga tidsramar. Därför ingick ingen återkoppling under arbetets gång så idéerna som vi presenterade i slutändan var helt färska och var exempel på vårt arbetssätt att tänka stort. Vi var imponerade av Svenska Postkodlotteriets engagemang och vilja att söka nya och innovativa sätt att kommunicera. Några av våra idéer var ganska vilda men mottogs på ett bra sätt.

  • 24 februari var auktionen över och det var Svenska Postkodlotteriet som stod för högsta budet. 100 procent av slut­priset gick till hjälporganisationen One laptop per child.

Vad händer nu?

– Vi arbetar fortfarande med vissa detaljer i projektet då våra idéer inte har gått till produktion ännu och vi hoppas kunna samarbeta med dem på konsultbasis i framtiden. Vi är också glada över att man har upprättat ett samarbete med Hyper Island, något som leder till fler samarbeten på skolan i höst.

Arbetgrupp

Victor Mark
Andre Tingberg
George Hastings
Thom Huxtable
Cecilie Wold
Charlie Burger
Emily Longfield
Gustavo Malucelli
Vesa Riste
Linnea Aarflot

Skola: Hyper Island
Linje: Interactive Art Direction
Webb: cousteaucollective.com

»Vi såg tidigt deras behov av en bra comeback«

En arbetsgrupp från Berghs skapade årets kampanj för Stockholm Pride. Målet var att visa upp argument som vill övertyga om att det är dags att bli HBTQ. Budskapet syntes i flera kanaler och nya bidrag gick att lämna på kampanjsajterna.

  • Arbetsgruppen från Berghs skapade årets kampanj för Stockholm Pride.

Hur tänkte ni?

– Vår idé är ju ganska simpel; att vända på det som till exempel en del extrema kyrkor i USA gör, som försöker få homosexuella att bli hetero. För trots att vi i Sverige lever i ett tillåtande land, med lagar mot hatbrott och kyrkor som viger två killar eller två tjejer, är ändå vardagen heteronormativ. Det vill säga, normen och det ”normala” är att vara hetero. Samhället är inte format för att vara homo, bi, queer eller trans, och det vill vi peka på genom att lyfta fram allt det positiva, roliga och de ibland faktiska fördelarna med att vara HBTQ.

  • På Stockholm Prides kampanjsajter kunde alla bidra med egna skäl till att inte vara heterosexuell. Sex olika sajter byggdes upp för respektive målgrupp.

På vilket sätt gick ni tillväga?

– Vi tog kontakt redan i höstas. Stockholm Pride behövde en bra comeback efter förra året. Trots att de hade publikrekord och gratis inträde för alla, fick festivalen en hel del kritik för att ha blivit något av en vattenfestival. En kritik som framförallt kom från festivalens trogna besökare. Vi ville göra någonting där det positiva med festivalen lyftes fram samtidigt som Stockholm Pride vågar vara lite kaxiga. Så i november bjöd vi in Stockholm Pride till skolan för att pitcha vår idé. De dök upp med fem personer och några dagar senare fick vi mail om att de ville göra det på riktigt. Alla i arbetsgruppen har haft ett otroligt driv, velat ta ansvar och vågat när det varit skarpt läge.

  • De 43 argument som arbetsgruppen tagit fram växte till över 500. Deltagare som bidrog med de mest kreativa och positiva argumenten hade chans att vinna två veckoband till festivalen.

Hur gick ni vidare?

– Först och främst fick vi ju sälja in idén till skolan för att få göra det som examensprojekt och när det var klart växte gruppen med projektledare, produktionsledare, digital projektledare, PR och digital director. Sedan började arbetet med kampanjen och eftersom vi arbetade utan budget gick mycket tid och energi åt att hitta sponsorer och samarbetspartners. Budgetfrågan var en utmaning, speciellt eftersom vi ville göra en ganska tung och interaktiv digital del, men det har också varit en stor utmaning att hantera de ämnen vi berör med kampanjen. Vad är okej och inte okej att säga? Vad är egentligen definitionen på queer, hur ska vi använda ordet »hen« och hur förklarar vi CIS?

  • Argument som »Alla är vi hen« och »Tjejmiddagar kan sluta i hångel« förmedlade kampanjens positiva budskap. Färgglada affischer med svartvita illustrationer spreds i flera kanaler.

Hur känns det nu när kampanjen blivit verklighet?

– Det roligaste har varit att läsa reaktioner och höra historier om människor på tunnelbanan som har hamnat i diskussioner kring våra printar. För att inte tala om alla de fantastiska argument som har laddats upp sedan lanseringen! 43 argument har blivit över 500, med formuleringar som slår oss på fingrarna.

Arbetgrupp

Cornelia Röstlund, produktionsledning
Amanda Drotz, projektledning
Björn Hermansson, digital projektledning
Andreas Ekelund, ad
Eva Wallmark, ad
Jenny Karlsson, copy
Rickard Beskow, copy
Emma Cornér, pr
Sophia Hultman, digital director

Skola: Berghs School of Communication
Webb: blihomo.nu, bliflata.nu, blibi.nu, bliqueer.nu, blitrans.nu, blibög.nu

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop