Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt
13000

Så formger de för mobiltelefoner

TEXT Sara Wilk

Att formge för mobiltelefoner handlar i mångt och mycket om att röra sig i gränslandet där design och användbarhet möts. Och det inkluderar mer än bara färg och form. CAP&Design har träffat tre företag för att höra om hur de arbetar med mobila lösningar och varför användaren egentligen måste stå i centrum.

Annons

Ocean observations – Sofia Svantesson, Josefin Karlsson

Typ av byrå: Designbyrå
Antal anställda: 16
Ort: Stockholm och Tokyo
Kunder i urval: FSkype, Samsung, Ericsson och Avito, Electrolux, ATG och Karolinska Institutet.
Webb: oceanobservations.com

Att designa för mobilen är mer än att få ihop färg och form i ett litet fönster. Visst är det bra om användaren tycker att det är fint. Men om han eller hon inte förstår hur menyerna fungerar är allt arbete lönlöst. Dessutom finns det många olika tekniska specifikationer att ta hänsyn till och flera plattformar att välja bland.

Vi kommer till det. Snart. Men för dramaturgins skull ­börjar vi någon helt annanstans. Närmare bestämt i Tokyo i slutet av förra seklet. Sofia Svanteson gick då sitt fjärde år på utbildningen medieteknik med fokus på människa-datorinteraktion på KTH och var i Japan på studieresa. Det var kärlek vi första ögonkastet.

– Jag blev blixtförälskad i landet, kulturen och det visuella. Det som också slog mig var hur de använde sina mobiltelefoner. De hade stora skärmar, vissa var i färg och det fanns tjänster som visade när tågen gick. I Sverige skickade vi sms och surfade kanske lite på wap. Jag tyckte att det var häpnadsväckande och kände att det här måste spridas, det är så här vi kommer att använda våra mobiler i framtiden, säger hon.

Ocean Observations har bland annat jobbat med Telias tv-tjänst Telia Play+. Visionen var att skapa en upplevelse som är enhetlig på olika plattformar, men som samtidigt tar hänsyn till dess olika möjligheter och begränsningar. Här syns programguiden.

2001 fick det bära eller brista och hon startade Ocean Observations. Idag har de jobbat med flera av de stora telekombolagen, även om de under den senaste tiden har märkt ett ökat intresse från helt andra typer av företag som vill se över sin mobila närvaro. Det verkar onekligen som om insikten som slog henne i Tokyo var riktig. Och vi har kommit ännu längre sedan dess.

– Saker har förändrats ganska mycket under de senaste åren. Du kan till exempel inte längre isolera olika digitala plattformar från varandra, det går inte att enbart titta på den mobila tjänsten. Jag brukar kalla det för skärgårdsstrategier, isolerade öar utan färjeförbindelser, och det är inte bra för användarna, säger hon.

Tänk på det här! Mobiltelefonens skärm ­erbjuder en begränsad yta. Utnyttja den till fullo och undvik att göra navigationen så stor att den tar upp hela fönstret. Skala inte bort för mycket innehåll i din mobillösning, hitta i stället smarta sätt att få in informationen. Arbeta med rörelserna och beteendena i apparna. Det kan löna sig att ha en person eller en särskild fas i projektet för just dem. Gör allt så enkelt som möjligt.

En av de viktigaste aspekterna när det handlar om att formge för mobilen, liksom med mycket annat, är att hitta den bästa lösningen på kundens problem. På Ocean Observations arbetar de hela tiden med ett holistiskt perspektiv, alltså att se till hela kundens digitala närvaro snarare än enbart en hemsida eller en applikation. I grunden handlar det om att ta reda på vilka problem kunden har, på vilka sätt de digitala tjänsterna kan hjälpa deras affärer och hur de samtidigt kan hjälpa användarna.

– Vi försöker hitta lösningar där vi kan matcha och sy ihop användarnas och kundens problem. Det ger funktionalitet som är meningsfull för båda sidor. Att enbart utgå ifrån affären gör att du skapar något som inte är meningsfullt för användarna. Gör du tvärt om skapar du antagligen tjänster som det inte går att tjäna pengar på, konstaterar Sofia Svanteson.

Veryday – Anders Arnqvist, Niklas Wolkert, Siamak Tahmoresnia

Typ av byrå: Innovationsbyrå
Antal anställda: 73
Grundades: 1969
Ort: Stockholm, New York,­ ­Tokyo och London.
Tidigare kunder i urval: Samsung, IKEA, Spotify, Microsoft, PepsiCo, BBDO, Elextrolux, Gillette, GE Health Care, Huawei, LG, Posten och Svenska Spel.
Webb: veryday.com

En möjlig väg för att hitta just de rätta lösningarna är att arbeta med en process som involverar användarna. Design- och innovationsbyrån Veryday har jobbat med bland andra Microsoft, Spotify och Doro. De tar till exempel avstamp i en brief, för att sedan vända sig direkt till målgruppen för att få en bild av deras behov och önskemål – innan de ens börjar fundera över möjliga koncept och lösningar.

– Det fina är att kunderna kan ha en föreställning om vad de vill ha och användarna kan ha ett annat sätt att se på det. När vi slår ihop kundens mål och vad användarna förväntar sig ser vad vi vill uppnå. Vilken visionen är och vad koncepten ska uppfylla, säger Anders Arnqvist som är interaktionsdesigner på byrån.

Det finns en mängd olika tekniska förutsättningar som påverkar både möjligheterna och resultaten. Många av ­valen måste göras redan tidigt i projektet. Ska du till exempel fokusera på enbart en plattform eller göra applikationer för både Android och Ios? Kanske är en responsiv lösning2 mest fördelaktig? Och hur anpassar du lösningen till olika telefoner, skärmstorlekar och upplösningar?

Här är ett exempel från Veryday på hur en grid och ett koncept skulle kunna se ut för Ipad.

För att få ihop alla perspektiven – kundens, användarnas, det tekniska och det visuella – jobbar man tillsammans på Veryday med koncepten. Det är bättre att samla alla kompetenser än att en kreatör tar greppet om projektet för att göra sin grej, menar de. Dessutom försöker de involvera kunden under hela designprocessen, vilket både gör det möjligt att dra nytta av deras kunskap samtidigt som de känner sig delaktiga.

– Att en art director själv skapar ett koncept är ett gammalt arbetssätt från reklamvärlden. Det var mycket enklare förr då det handlade om print, eftersom de flesta kände till de tekniska förutsättningarna. Idag kan inte en person vara expert på allt, säger Siamak Tahmoresnia som är digital strateg och grafisk formgivare på Veryday.

Hoa’s Tool Shop – Arvid Janson

Antal anställda: 4 (alla ­grundare)
Ort: Stockholm
Grundades: 2011
Lanserade appar: Viary
Webb: hoastoolshop.com

Hoa’s Tool Shop är ett nytt företag som har väckt en hel del uppmärksamhet, inte minst då de omnämndes av tidningen Wired. Företaget startades under 2011 som en avknoppning av konsultföretaget Psykologifabriken och har en huvudsaklig produkt: Viary. En digital tjänst som bygger på principer från KBT-behandlingen och hjälper dig att hålla koll på beteenden som du kanske behöver träna på. Lite som Runkeeper, fast den coachar dig att skapa vanor i stället för att klara milen.

Med Viary har fokus varit på att skapa en visuell lösning som är neutral men samtidigt varm och inbjudande.

Viary finns idag på flera plattformar. Dels har administratörerna, till exempel terapeuter eller utbildare, ett webbaserat gränssnitt. Medan användarna kan välja mellan en applikation för Ios eller en responsiv lösning som fungerar på samtliga enheter.

– Android har en helt annan uppsättning av operativsystem, skärmstorlekar och så vidare. Därför passar det bra med en ­responsiv lösning som anpassar sig efter formatet. Jag tycker att det känns ganska svårt att utveckla för Android idag, men det kan vara för att jag är bättre på Ios, säger Arvid Janson som både är utvecklare och designer på Hoa’s Tool Shop.

Att välja vilken lösning som är bäst för respektive plattform kan vara en riktig utmaning. Men till syvende och sist gäller det att välja den som är bäst för just dina förutsättningar och problem. Dessutom bör du veta med dig att vilken du än väljer innebär konsekvenser för det framtida arbetet.

– När du jobbar med flera plattformar är det viktigt att
känna till de konventioner som finns inom respektive plattform. Du behöver inte följa dem till punkt och pricka – att göra det behöver inte vara en garanti för att det ska bli användbart, säger Josefin Karlsson som är interaktionsdesigner på Ocean Observations.

– Jag märker ganska snart när designer som inte kan formge för mobilen har varit framme. Det syns på hur saker och ting flödar och att de inte använder konventionerna utan uppfinner hjulet överallt. Det handlar framför allt om att de har ändrat i basfunktioner som man egentligen inte ska pilla med, att de till exempel har skapat en huvudmeny på ett jättemärkligt sätt, säger Sofia Svanteson.

Hos Hoa’s Tool Shop har Viary ständigt utvecklats med hjälp av användarna sedan den första versionen kom för några år sedan. Rent visuellt har de försökt att skapa en neutral ­lösning med bas i företagets egna grafiska profil, och med tanke på användningsområdet är det en balansgång. Applikationens gränssnitt ska vara varmt och inbjudande, men får samtidigt inte blir putslustigt, skrämmande eller kliniskt.

– Vi har gått ifrån ett mjukt uttryck med handritade ikoner till en mer ren design för att låta innehållet vara i centrum. Vi har strävat efter att bygga ett gränssnitt som är så självinstruerande som möjligt, just för att slippa behovet av steg för steg-förklaringar. Målet är att låta gränssnittet förklara sig själv, utan att behöva instruktioner som står i vägen för  ­användaren, säger Arvid Janson och fortsätter:

– Mitt råd är att försöka göra allting så enkelt som möjligt. Ett av de vanligaste misstagen är just att man försöker göra saker för svåra, ha för mycket funktionalitet eller överdesignar saker, säger Arvid Janson.

”Att en art director själv skapar ett koncept är ett gammalt arbetssätt från reklam­världen. Det var mycket enklare förr då det handlade om print eftersom de flesta kände till de tekniska förutsättningarna. Idag kan inte en person vara expert på allt ”

Hur designerna och strategerna arbetar med koncepten under själva designfasen skiljer sig åt mellan olika byråer. Vissa arbetar till exempel enbart med wireframes3 för att rita upp flöden innan den visuella designen kommer in i bilden. Medan andra arbetar med den visuella utvecklingen och interaktionsdesignen samtidigt.

I en mobil lösning måste grafiken vägleda användaren, eftersom långt ifrån alla flöden eller händelser är självklara. Form ska, precis som i printvärlden, inte finnas där om den inte tillför användarupplevelsen någonting.

– Användaren måste förstå gränssnittet. Men en tidning
eller en printlösning vet du hur du ska läsa och vad de olika tecknen betyder, det lärde du dig redan i skolan. Det gäller att få samma känsla i de mobila enheterna med hjälp av de medel som finns, säger Siamak Tahmoresnia på Veryday.

Veryday försöker alltid att testa koncepten på användarna, för att vara helt säkra på att de är på rätt väg. Det kan bland annat genomföras med hjälp av prototyper eller ­bilder, men det behöver inte vara något avancerat.

– Det kan räcka med att skissa upp skärmar i ett blädderblock och be användaren att utföra en uppgift. Sedan får de titta på pappret och peka, då bläddrar du fram till den sida i blocket som visar hur skärmen ser ut då. Om de jobbar igenom ett flöde på det sättet lär du dig mycket om hur de resonerar och tänker. Du får feedback på något som är väldigt enkelt, säger Niklas Wolkert som är designstrateg.

En smart lösning för att testa koncept och idéer.

Inom den mobila världen går det framåt med stormsteg. Nya tekniker ser dagens ljus hela tiden och nya lösningar gör upplevelserna ännu större. Men det innebär inte nödvändigtvis att det blir enklare att som formgivare arbeta med mobila enheter, snarare tvärt om.

– Jag tror att förväntningarna bara blir högre och högre. Kraven på upplevelserna ökar och det duger inte längre att göra någonting halvdant. Många av dem som står bakom framgångsrika applikationer lägger mycket energi och ­resurser på marknadsföring efter lanseringen, men för dem som inte har den möjligheten gäller det att fånga användarna direkt, säger Anders Arnqvist.

För trots allt handlar det till syvende och sist om att skapa någonting som håller sig kvar i toppen, som syns och som används. En dålig applikation glöms snabbt bort och kan i det närmaste skapa bad will. Det är därför det gäller att tänka till före, både när det handlar om användaren, lösningen och de tekniska valen. Och hitta just det där som rakt igenom är bäst för ändamålet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop