Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så funkar typografi och text i serietidningar

TEXT Anders Lundberg
Annons

Oavsett genre följer de flesta serietidningar olika mönster. Det kan vara speciella berättarknep som enbart fungerar när text och bild möts, men ett område där det verkligen råder konventioner är textning. Det behövs inget mer än en svart ram och en pratbubbla för att vi direkt ska fatta att det rör sig om en serie.

Så vad är då dessa konventioner? Hur skiljer sig typografin inom serietidningsvärlden från den vanliga? Nate Piekos på Blambot (ett företag som sysslar med just typsnitt och textsättning för serier) har gjort en genomgång av vad som är ”korrekt”.

Till att börja med är nästan all text i serier i versaler (med undantag, enligt Piekos, av läten som inte är ord [Hmm, Aj och liknande] och i vissa fall viskningar). Vidare finns typiska sätt att använda kursiv- och fetstil, tankesträck, trippelpunkter, dialog som är ”översatt”, och så vidare.

I samma artikel behandlas även de olika formerna av pratbubblor, eftersom dessa är lika centrala för hur dialog framförs som typografin.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop