Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så gjordes SR:s tunnelbanekampanj för poddradio

TEXT Johan Wallén
Annons

Från och med i måndags kan resenärer på gröna linjen i Stockholms tunnelbana lyssna på P3 Dokumentär i poddformat i 20 speciellt uppsatta lådor i tunnelbanevagnarna. Det är en del i SR:s pågående poddradiokampanj och den här delen kallas ”det snabbaste sättet att ta sig till jobbet”. Det syftar på att det med poddradio i öronen ska kännas som att resan i kollektivtrafiken går fortare än utan. Kampanjens grafiska utformning står illustratören Petra Börner för. Vagnarna där poddlådorna finns har på utsidan klätts med hennes illustrationer. Petra Börner är en Londonbaserad illustratör med bakgrund inom modedesign och gör också mycket bok- och tidningsjobb.

Foto: Annika LundvallHur har du tänkt med designen?
– Jag utgick från att lyssna på alla fantastiska dokumentärer i P3. Jag ville skapa ett mönster som sammanfattar alla de olika ämnena i en stor våg. Vågmotivet är också förknippat med radiovågor.
– Jag ville också jobba med själva tåget och tänka på hur det rör sig. Det ska inte kännas för småskaligt utan göra ett intryck. Idén är samtidigt att ögat ska kunna fångas på olika platser, man ska kunna hitta små saker på olika ställen.

Foto: Annika Lundvall

Vad är kopplingen till poddradio?
– Det som jag försökt skapa är en känsla av den fria inspirationen; man kan hoppa in och ut i olika program och hitta de godbitar man själv gillar. Jag har i illustrationen försökt får fram att utbudet är brokigt och att det finns nåt för alla där. 

Hur har du jobbat?
– Jag jobbar ofta med pappersklipp som jag skär ut med skalpell och lägger lager på lager. Det här var ett väldigt komplicerat jobb eftersom vagnen är så stor. Jag var tvungen att jobba mycket större än jag brukar.

Men du har inte gjort det i full skala?
– Nej, det är uppförstorat. Jag har jobbat i ungefär skala 1:20, men redan det är stort för att skanna in. Jag jobbar från skiss först, sen i papper, sen skannar jag in det för att jobba färgerna i datorn.

Lyssnar du själv på poddradio?
– Ja, det gör jag mycket. Jag jobbar själv och har då mycket tid att lyssna.  Jag lyssnar alltid på svensk radio; mycket på ”Stil” och även på dokumentärerna.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop