Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

laureates2015-ver02
Niklas får 40-90 minuter på sig att måla ett porträtt på nobelpristagarna.
Annons
laureate-info-sancar
Aziz Sancar är Turkiets andra Nobelpristagare, innan honom hade bara en person från Turkiet tidigare fått pris: Orhan Pamuk i litteratur 2006.
IMG_7239
Niklas Elmeheds illustrationer syns överallt – bland annat på Times Square i New York. Foto: Christine Arrigan.
IMG_7408
Foto: Christine Arrigan.
Malala Yousafzai tilldelades Nobels Fredspris 2014 tillsammans med Kailash Satyarthi.
Niklas har också målat av tidigare nobelprisvinnare – här Albert Einstein.
king
Han har också målat av Martin Luther King.
Illustration
30118

Så gör han Nobelporträtten

TEXT Camilla Buch

Niklas Elmehed är illustratören och formgivaren bakom Nobelpristagarnas färgstarka porträtt. Vi har pratat med honom om hans process för att ta fram unika porträtt med pressad tidsram.

Hur fick du jobbet?
– Jag var tidigare anställd som ad på Nobel Media. Jag började där för fyra år sedan och hade ansvar för all form och bild i Nobelprisets officiella sociala kanaler och på Nobelprize.org. Vi hade diskussioner kring hur vi skulle gå tillväga när priserna tillkännages. Alla vill ju se hur de nya pristagarna ser ut så fort som möjligt men det är sällan det finns fotografier att tillgå. Det handlar ju oftast om, för allmänheten, okända vetenskapsmän som kanske har någon pixlig personalbild på en webbsida för sitt laboratorium, om ens det. När det kommer till Nobelpriset måste man dessutom vara väldigt försiktig så att man inte tar en bild som är skyddad av upphovsrättsliga skäl. När veckan för tillkännagivandet kom så blev det väldigt svårt att hitta bilder som var bra nog, så jag tog och målade av dem istället. Även om jag inte är helt nöjd med resultatet första året insåg vi att konceptet kan funka, så året efter, när jag arbetade som frilans, fick jag det uppdraget och tid till att ta fram ett koncept som kunde fungera under den tidspressen, säger Niklas Elmehed.

Hur ser processen ut?
– Sekretessen är väldigt hög och jag får normalt väldigt lite tid på mig att måla. Så fort jag får reda på namnen kör jag igång direkt med att leta fotografier på pristagarna. När jag har dem springer jag in i en, för denna veckan, temporär ateljé och börjar måla. Papper är färdigmonterade och alla färger är blandade. Ett porträtt tar ca 40-90 minuter att färdigställa. För att koppla bort stressen brukar jag stänga in mig och sätta på en ljudbok och en timer. Jag får normalt vara ostörd tills det är ca 15 minuter kvar tills priset ska tillkännages. Är jag inte färdig då brukar en pressad redaktör komma och bulta på dörren.

– Det är klart att det är stressigt, men jag har målat i flera år och känner mig trygg i situationen. Ofta blir det nästan bättre när man inte kan hålla på och finlira så länge.

– Det gäller att hitta karaktärsdrag fort, så att det blir tydligt vem det är. Utefter det kan jag bygga ut bilden och göra den fetare, rent estetiskt. Om jag däremot misslyckas med att tidigt sätta karaktären och man inte kan se vem det är har jag ett grundläggande problem, och då spelar det ingen roll hur bra målningen blir.

Hur ser konceptet ut?
– Konceptet jag tagit fram fokuserar på de tre färgerna – det blåa, gula och svarta. Det är Nobelprize.orgs profilfärger, och där ser man en koppling till Sverige också. Oftast målar jag fram plasticiteten i ansiktet med blå slagskugga till höger och gul till vänster, för att alla porträtt ska kunna användas enhetligt tillsammans. Sen är det ju olika beroende på vem som ska målas av – oftast är det äldre män med fårande ansikten där jag ganska enkelt kan yxa in karaktärsgivande rynkor med penseln, men ibland blir man överraskad – som med Malala Yousafzai förra året. Hon dök upp som en chock, en 17-årig tjej med rosenhy.

Hur känns det att så många ser dina illustrationer?
– Väldigt roligt! Min bild är ju egentligen ingenting i sammanhanget, det är ju pristagarna alla är intresserade av, men bilden är samtidigt Nobelprisets första officiella porträtt av en ny pristagare och det är klart att man vill att det ska se bra ut när de har så stor spridning i kända internationella medier som The Guardian och Le Monde och ses av miljontals människor på sociala medier.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop