Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så hade 80-talets Google sett ut

TEXT Anders Lundberg
Annons

Jo Luijten har återskapat en rad av de populäraste och mest använda internetfenomenen idag – som de hade sett ut om de utvecklades på 80- eller i början av 90-talet.

Med hjälp av Quickbasic, MS Paint och andra äldre verktyg har allt från Facebook till Spotify fått en retrofiering utan dess like, och Luijtens Youtubekanal har nu flera miljoner tittare som ivrigt väntar på vad nästa video ska innehålla.

En rad av tjänsterna har gjorts om som mycket enkla dos-program. Spotify, Twitter, Skype, Linkedin och Google är i den här kategorin, där det inte finns några bilder och där all grafik består av färgade klossar. Precis som på den gamla goda BBS-tiden alltså.

Andra har fått en något modernare tappning. Facebook och Youtube visas i fejkade pr-filmer där de består av den extremt enkla typ av hemsidor som utgjorde nätet mellan 1993 och slutet av 90-talet.

Pinterest har blivit en cd-rom som skickas ut varannan månad, och i tv-shopreklamen uppmanas du att skicka in dina bilder som visar hur duktig du är på att laga mat och bilder på dyra modeprylar du sett.

Till och med ett modernt spel har slunkit med: Angry Birds à la qbasic – för alla som finns Gorillas, banankastarspelet i stil med Worms som dolde sig i dos-prompten även på senare Windowssystem, lär det kunna rycka lite i smilbanden.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop