Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så kalibrerar du skärmen

TEXT Martin Agfors
Annons

Det finns två saker du kan göra för att få korrekta färger: kalibrering och profilering. Kalibrering är att justera själva bildskärmen så att den visar korrekta färger. Profilering är att skapa en profil som kompenserar för de felaktigheter som inte går att kalibrera bort. Profilering är också det du tar till om du har en skärm som inte går att kalibrera, som hos ­bärbara datorer.

Hårdvarukalibrering kan vara ett förvirrande ord. Ett bättre uttryck är kanske automatiserad kalibrering.

På vanliga bildskärmar kan du manuellt, via menyer i själva skärmen, eller via ett program justera skärmens inställningar. Det här är manuell kalibrering. Men vissa skärmar tillåter att ett program automatiskt justerar inställningar utifrån värden från en kalibrator.
En sådan automatisk kalibrering kallas lite missvisande för hårdvarukalibrering.

  • Color Navigator, programmet som medföljer Eizo-skärmar i CG-serien. Här anger du inställ­ningar och programmet sköter resten.

Oavsett om du kalibrerat skärmen manuellt ­eller automatiskt, eller om din skärm inte går att kalibrera alls, så gör du sedan en profilering. Kalibratorn mäter då upp färgresponsen i din skärm och skapar en profil som program senare kan använda för att visa färger helt korrekt.

Steg 1 – välj inställningar
Det är tre saker som man brukar ställa in: ljusstyrka, färgtemperatur och gamma. Vilken ljusstyrka och färgtemperatur du ska ha beror på betraktningsljuset i rummet där skärmen befinner sig. Gammavärdet, hur tonkurvan ser ut, väljer du efter färgrymden du använder.
Vid bildredigering hamnar man ofta på en ljusstyrka på runt 100-150 candela/kvadratmeter och en färgtemperatur på 5 000 Kelvin. I ljusare kontorsmiljöer kan ofta ljustyrkan behöva vara högre och färgtemperaturen kallare. Bra utgångspunkter kan vara 150-200 candela/kvadratmeter och 6 500 Kelvin. Tänk på att de flesta vanliga hemma- och kontorsskärmar är standardiserade att visa 6 500 Kelvin och fungerar bäst där. Har du inga speciella krav på gamma så är 2,2 ett vanligt värde.

Steg 2 – mät och justera
Nu är det dags att koppla in kalibratorn och starta den medföljande programvaran för att mäta skärmen. Med olika kalibratorer följer det med olika program, men de har alla ett läge där de mäter skärmens egenskaper så du kan se att justeringarna leder till de värden du vill uppnå.

  • Programmet i1Match från X-rite är det vi använder för att mäta upp en bildskärm så vi kan kalibrera den.

De flesta skrivbordsskärmar har en inställningsmeny där du bland mycket annat kan justera ljusstyrka och färgtemperatur. Börja med att ljustera ljusstyrkan tills kalibratorn visar att du ligger ungefär rätt. Färgtemperaturen är ofta lite pilligare att ställa in. Många skärmar har en grov inställning av färgtemperat med värden som »varm«, »kall« och så vidare. Strunta i den inställningen och leta i stället upp den inställning där du själv kan justera mixen av rött, grönt och blått i bilden.

Här visar kalibratorprogrammet vilken färgtemperatur du i praktiken har. Är den för varm så får du ljustera ned andelen rött i bilden och kanske lite på det gröna också. Är den för kall minskar du på det blå. Det här kan ofta ta en liten stund.

Steg 3 – profilera
När du kalibrerat så noga du kan är det dags att skapa en profil. Detta kan följa som ett steg efter kalibreringen eller så får du byta läge från kalibrering till profilering. Om profileringen är en separat process får du även här börja med att tala om vilka värden för ljusstyrka, färgtemperatur och gamma som du vill ha.
Sedan är profileringen en hyfsat automatisk procedur fram till slutet, där du får ange ett namn på profilen och spara den.

Automatisk kalibrering
Har du en påkostad proffsskärm som klarar automatisk kalibrering, det många kallar hårdvarukalibrering, så blir kalibreringsprocessen mycket enklare. Dessutom uppnår du högre precision än vid manuell kalibrering.

Här kopplar du in kalibratorn och startar programvaran som bildskärmstillverkaren skickar med. I programmet väljer du inställningar för ljusstyrka, färgtemperatur och gamma, plus att du ofta kan välja svartpunkt, vilken tillsammans med ljusstyrkan styr hur mycket kontrast du vill ha.

Sedan är det bara att ta en snabb fika medan programvaran kör igenom sina mätningar och justerar skärmen. Tänk på att även efter en automatisk kalibrering är det bra att profilera skärmen, på samma sätt som efter en manuell kalibrering.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop