Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så kommer du in på drömskolan

TEXT Sara Wilk
Annons

För vissa är det nog en lätt ångestframkallande situation fylld av osäkerhet och en rejäl dos tvivel. Arbetsproverna är klara och det personliga brevet är korrat till oigenkännlighet. Det är upp till bevis. Hjärtat klappar lite extra när det är dags att släppa taget om arbetsproverna. Sedan virvlar de vidare till den som de berör. Nu ligger framtiden i deras händer.

Varje år sitter tusentals hoppfulla i samma situation. Ansökningshandlingar slipas och bearbetas in i det sista, innan de skickas i kuvert, e-post eller taxi till sin slutdestination. Sedan följer några veckors nervös väntan – och förhoppningsvis en plats på drömutbildningen.

Ingen designutbildning är den andra lik och detsamma kan sägas om deras ansökningsprocesser. Vissa skolor använder sig enbart av specifika arbetsprover medan andra också vill ha in alster från den existerande portfolion. Men, trots skillnaderna letar de ofta efter samma egenskaper och kvaliteter.

Beckmans designhögskola i Stockholm får in hundratals ansökningar till sin utbildning i visuell kommunikation varje år. Ungefär 1 000 personer anmäler sig via hemsidan och runt 300 kommer så långt att de skickar in sina arbetsprover. De tar in 12 till 15 stycken på utbildningen.

– Vi har väldigt omfattande arbetsprover, just för att vi får in så många ansökningar. På det sättet når vi dem som verkligen vill gå här och får också in ordenligt med underlag, förklarar Annika Berner som är utbildningsansvarig.

Ofta är arbetsproverna väl avvägda för att testa en specifik del av de sökandes kompetens. Många av dem som CAP&Design har pratat med är överens: arbetsproverna väger tungt. Därför borde de tilldelas uppmärksamhet därefter.

– Det viktigaste är att ge arbetsproverna tid. Det handlar om fem sex olika prov som i sin tur innehåller ett antal delmoment. Man måste vara väldigt noggrann med att ge dem den tid de förtjänar, säger Pål Pettersson som är ansvarig för Berghs utbildning i grafisk design. Liksom Beckmans får de in otroligt många ansökningar varje år.

– Vi letar efter relevant utformat arbete som motsvarar hur vi arbetar med grafisk design. Dessutom letar vi efter den där extra talangen och att man har utfört arbetet på ett sätt som vi inte har förväntat oss. Det är många som löser problemen utifrån vad de tror att vi vill ha och hur de tror att de ska vara. Men det är viktigare att vara sig själv i sitt uttryck, tillägger han.

När de med kärlek och omsorg skapade arbetsproverna väl har kommit fram radas de upp och genomgår en rejäl granskning, ofta i flera omgångar av både studenter och lärare.

I grunden är de flesta utbildningar ute efter samma sak. Arbetena ska visa en känsla för form, kreativitet, idérikedom och kommunikation. Inget man gör i en handvändning, direkt.

– Det som krävs av oss är en kreativ talang. Det är något som är svårt att lära sig och något man måste ha med från början.
Dessutom letar vi efter personer som är formbara, lyhörda och har ett intresse för allt som händer i världen, säger Hampus Hedelius, ansvarig lärare för Forsbergs skolas utbildning i grafisk design och reklam.

– Man måste våga vara sig själv, ta i lite grann och sticka ut. En klassiker brukar vara att man har jättebra idéer men slänger dem i panik eftersom man tror att de inte är bra. Så, ett av mina råd är att aldrig slänga någonting, fortsätter han.

För att stå ut i mängden gäller det att arbetsproverna är relevanta och att de löser uppgifterna på ett bra sätt. Annika Berner lyfter upp en annan aspekt, som ibland glöms bort i brådrasket:

– Det är viktigt att man gör ordentlig research. Om uppgiften går ut på att ta fram en kampanj i sociala medier för givare till Unicefs arbete i Haiti är det relevant att läsa på om både Unicef och Haiti, samt undersöka hur andra, liknande organisationer arbetar med sociala medier, säger hon.

– Man ska ta det lugnt och skriva ner alla idéer som kommer när man läser igenom anvisningarna, men inte sätta igång på direkten. Gör research och träng in i arbetsproverna ordentligt. Sedan kanske det visar sig att det är den där första idén som är den bästa, men att den behöver utvecklas – processen är viktig, lägger hon till.

Varför en ansökan inte blir antagen är desto svårare att förklara. Men att man inte lagt tillräckligt mycket tid, omtanke och arbete på den är en bidragande faktor.

– Det är otroligt viktigt att inte slarva. Av alla ansökningar är det förvånansvärt många som är så dåligt hopsatta att de faller i bitar när vi går igenom dem. Det ger inget bra intryck, konstaterar Thorbjörn Magnusson, universitetsadjunkt i visuell kommunikation och ansvarig för antagningen till kandidatutbildningen i design vid HDK.

Ann Forslind, lektor i illustration på Konstfack, är inne på samma spår:

– Det händer att de som söker inte har gjort alla uppgifter. Jag gissar att det handlar om att många är ute i sista sekunden, men det är ofrånkomligt att en ofullständig ansökan kan påverka i den hårda konkurrensen, säger hon.

De som ändå lyckas ta sig förbi de granskande blickarna blir ofta kallade till en personlig intervju. Ett moment som om möjligt vållar ännu mer nervositet än det första. Kanske för att det känns som att det nu är den egna personligheten, och inte det kreativa arbetet, som står i centrum. Tanken på att presentera sig själv framför något som närmast kan liknas vid Idol-juryn kan få det att darra lite lätt i självkänslan.

– Vissa är jättenervösa, men då drar vi lite skämt så brukar det lossa. Jag tycker att de egentligen borde vara mer nervösa över att gå ut på krogen. När du kommer hit vet vi att du har talang, vi vill bara se att du är den där härliga personen som vi tror att du är, konstaterar Hampus Hedelius.

Liksom ansökningsprocessen ser intervjuförfarandet olika ut på skolorna. Men de flesta väljer att använda arbetsproverna eller portfolion som utgångspunkt. Den sökande får förklara varför de gjort som de gjort, vad som legat till grund för olika beslut och hur de har resonerat.

– Vi vill att de berättar om hur de har tänkt, om innehållet och om formen. Därför kan det vara bra att lära sig att prata om sin portfolio för att inte bli överrumplad. Sedan frågar vi såklart om vad de vill arbeta med i framtiden och vad de tror att HDK kan ge dem, förklarar Thorbjörn Magnusson.

Däremot behöver man inte vara allt för nervös. Det är svårt att ställa till intervjun så att man trillar ur startfältet.

– Det som gör att någon faller är att personen är kaxig eller har en otrevlig attityd. Man kan ha en stor talang, men om man har svårt att arbeta med människor så fungerar det inte. Om man är världens bästa designer, men världens otrevligaste person, så får man inga jobb, säger Hampus Hedelius.

Skolan Hyper Island, som fått beröm för sina näringslivsanpassade utbildningar, har valt ett lite annorlunda alternativ. Det är fortfarande arbetsprover som gäller, men i nästa steg går de sökande vidare till en rekryteringsdag. Marknadschefen Charlotte Sundåker förklarar:

– Det är ett bra sätt för oss att lära känna varandra och vi får en mer grundläggande bild av vem personen är, vad den har för kompetens, drivkraft, mål och drömmar.

– Vi tittar väldigt lite på vad de sökande har för betyg utan mer på vilken utvecklingspotential de har. Vi vill se deras grundläggande förutsättningar för att kunna skapa en mångfacetterad grupp, fortsätter hon.

Till syvende och sist handlar ansökningsprocessen om samma sak för alla skolor. De vill ha en person som passar på utbildningen, som de tror kommer att dra nytta av den och troligtvis kommer att kämpa på till examen. Det är lika mycket deras investering, som elevernas.

– I slutändan handlar det om att vi investerar vår tid i ele­verna. Och det här är ett yrke man ska leva med under resten av sitt liv, säger Hampus Hedelius och lägger till:

– Mina råd till dem som vill söka är: tänk inte så mycket, lita på att dina idéer är bra och ge inte upp.

Berghs

Beckmans

designhögskola

Forsbergs skola

Inriktningar:

Bland annat reklam (art director och copywriter) samt grafisk design.

Bland annat visuell kommunikation.

Utbildningar i bland annat grafisk design.

Typ av kurser:

Berghs har både heltids-, kvälls- och distansutbildningar.

Heltid samt kvällskurser.

Heltids-, kvälls- samt distansutbildningar.

Plats:

Stockholm.

Stockholm.

Stockholm.

Avgift:

Avgiften för heltidsutbildningarna ligger runt 170 000 kronor.

Ingen terminsavgift för heltidsutbildningarna. Däremot får studenterna bekosta arbetsmaterial.

För heltidsutbildningen i grafisk design är terminsavgiften runt 49 000 kronor.

Studiemedelsberättigad:

Ja.

Ja.

Ja.

Sista ansökningsdag:

17 maj. För att ha chans till ett stipendium måste ansökningen vara inne den 5 april.

Sista dag för anmälan är den 15 april. Arbetsproverna ska skickas in mellan den 26 och 27 maj.

Arbetsprover ska vara skolan tillhanda senast den 9 juni.

Ansökningsförfarande:

Efter ansökan kallas ett urval till personlig intervju.

Efter ansökan kallas ett urval till personlig intervju.

Efter ansökan kallas ett urval till personlig intervju.

Kunskapskrav:

Gymnasiekompetens, datorvana och kunskaper i relevanta program. För vissa utbildningar krävs också minst sex månaders relevant arbetslivserfarenhet.

Grundläggande behörighet, grundläggande kompetens inom konstnärliga områden och datorvana i Macintoshmiljö. Övriga studier och arbetslivserfarenhet är meriterande.

Gymnasiekompetens med godkänt i svenska och engelska. Övriga utbildningar, kurser eller arbetslivserfarenhet är meriterande, likaså slutförd kvällskurs på Forsbergs skola. Datorvana är också viktigt.

Urval av det material som behövs vid ansökan:

En kort beskrivning av dig själv, sammanställningar av tidigare anställningar, utbildningar eller kurser plus uppdragsspecifika arbetsprover.

En skriftlig motivering till varför du söker till Beckmans, kopior av betyg och intyg samt uppdragsspecifika arbetsprover.

En kort presentation av dig själv samt uppdragsspecifika arbetsprover.

HDK

Konstfack (GDI)

Hyper Island

Inriktningar:

Utbildningar och kurser i bland annat design.

Grafisk design och illustration.

Utbildningar i bland annat digital media, interaktiv art direction och rörlig bild.

Typ av kurser:

Heltidsutbildning och fristående kurser.

Heltid.

Heltid.

Plats:

Göteborg.

Stockholm.

Stockholm och Karlskrona.

Avgift:

Ingen terminsavgift, men studenterna får själva stå för vissa materialkostnader. Studenter utanför EU-21 får betala terminsavgift.

Ingen terminsavgift för heltidsutbildningarna. Däremot får studenterna bekosta arbetsmaterial.

Ingen avgift.

Studiemedelsberättigad:

Ja.

Ja.

Ja.

Sista ansökningsdag:

17 januari genom studera.nu. Arbetsprover ska vara skolan tillhanda den 1 februari.

Till kandidatprogrammen är sista ansökningsdag den 1 mars. Arbetsprover ska vara skolan tillhanda den 15 mars.

15 april.

Ansökningsförfarande:

Efter ansökan kallas ett urval till personlig intervju.

Efter ansökan kallas ett urval till personlig intervju, det händer att ytterligare uppgifter delas ut innan intervjutillfället.

Efter ansökan kallas ett antal sökande till en rekryteringsdag.

Kunskapskrav:

Grundläggande behörighet. Många av de antagna har också gått en förberedande utbildning.

Grundläggande behörighet. Det kan dock göras undantag om man bedömer att den sökande kan tillgodogöra sig utbildningen ändå.

Grundläggande behörighet. Vissa utbildningar har särskilda förkunskapskrav.

Urval av det material som behövs vid ansökan:

Vid ansökan till utbildningarna på grundnivå får den sökande en uppgift att lösa. Därtill ska han eller hon skicka in arbetsprover från sin portfolio, samt ett personligt brev.

Specifika arbetsprover och en personlig motivering. Därefter kallas ett urval av de sökande till personlig intervju.

Arbetsprov och personligt brev.

Central Saint Martins Collage of Art & Design

School of Visual Arts

Gerrit Rietveld
Academie

Parsons the New School for Design

Utbildningar och kurser inom många designområden.

Utbildningar i bland annat grafisk design, illustration och animation.

Utbildningar i bland annat grafisk design.

Utbildningar inom en mängd områden, bland annat kommunikationsdesign och illustration.

Heltidsutbildningar och kortare kurser.

Blandat.

Utbildningar i bland annat grafisk design.

Hel- samt deltid.

Blandat.

London.

New York.

Amsterdam.

New York

Från ungefär 37000 kronor per år, men kostnaderna varierar kraftigt.

Ungefär 100 000 kronor per termin, men ytterligare höga kostnader kan tillkomma för internationella studenter.

Kostnaderna varierar markant mellan kunskapsnivå och utbildning. Se hemsidan för information.

Över 115 000 kronor per termin. Det varierar dock kraftigt beroende på program. Och ytterligare kostnader tillkommer.

Kontakta CSN för information.

Kontakta CSN för information.

Kontakta CSN för information.

Kontakta CSN för information.

15 januari.

Varierar beroende på program.

25 januari.

Varierar beroende på program och typ av ansökan.

Efter ansökan ombeds ett urval att skicka in sin portfolio. I vissa fall gör man också en personlig intervju.

Ett urval görs efter att ansökningarna kommit in. Läs mer om vad som gäller för internationella ansökningar på skolans webbplats.

I första steget kan man antingen skicka in en portfolio eller besöka skolan. Därefter inbjuds ett antal sökande till ett antagningsprov.

Ett urval görs efter att ansökningarna kommit in. Man gör inga intervjuer.

Se hemsidan för mer information om grundläggande krav. Alla sökande måste dock ha tillräckliga kunskaper i engelska.

Alla sökande måste ha blivit godkända på ett språktest. Se skolans hemsida för ytterligare krav.

Viss utbildning krävs. Se skolans hemsida för information.

Olika beroende på program. Alla sökande måste dock ha goda kunskaper i engelska.

Det allra första steget tas via University and Collages Admittant Service, sedan kontaktas vissa sökande för kompletteringar.

Massiva mängder av dokumentation tillsammans med en skriftlig motivation, en portfolio (eller uppsats i vissa fall).

En portfolio samt en skriftlig presentation och motivering.

Ett antagningsprov tillsammans med verk från den egna portfolion.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]