Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12721

Så ska Adobe underlätta teamwork

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Från vänster: Max Hagelstam, Tommi Luhtanen, Johan Lopes, Jes Schym och Mariah Andén.

– What a difference a year makes, börjar Mariah Andén, nordisk marknadschef för Digital Media hos Adobe.

Hon berättar sedan det vi alla anat, att Creative Cloud ska ersätta Creative Suite. Allt ska ske genom molnet. Du får tillgång till dina filer oavsett var du är och du kan skapa kontakter via Creative Cloud-communityt.

– Creative Cloud är till för att klara av helheten, fortsätter hon.

För några hundralappar i månaden får du hela sviten, alla program plus lagringsutrymme, service och community. Tommi Luhtanen, Johan Lopes, och Max Hagelstam utgör Adobes Creative Boot Camp, och är på plats för att tillsammans demonstrera de nya funktionerna i programmen och vilka fördelarna är att arbeta som grupp i Creative Cloud. Runt om sitter ca 20 journalister och tittar på.

– Leonardo Da Vinci var målare, arkitekt, uppfinnare och ingenjör. Det är inte vi, så vi måste jobba i team, säger Tommi Luhtanen, och förklarar att Creative Cloud underlättar grupparbetet.

Han visar oss nyheterna i Photoshop och Illustrator, där han bland annat demonstrerar nyheten om Shake reduction som CAP&Design skrivit om tidigare.

  • Shake reduction.

– Det är nästan magi, lägger Tommi Luhtanen till.

Han lämnar sedan vidare till Johan Lopes som visar oss Dreamweaver och CSS Designer som låter dig arbeta visuellt med CSS. Han pratar, inte helt oväntat, mycket om responsiva webbsidor när han sedan visar oss hur Photoshop arbetar tillsammans Edge Reflow, som genom Typekit låter dig använda typsnitt som fungerar för webben.

  • Dreamweavers Fluid Grid Layout.

Sedan är det Max Hagelstams tur. Han visar oss hur Adobe Story låter dig tagga filmmanus och tillsammans med videoklipp och visar hur man kan använda Cinema 4d Lite tillsammans med After Effects för att placera 3d-objekt direkt i arbetsflödet.

  • 3d-objekt i After Effects med Cinema 4d Lite.

När han arbetar i After Effects passar han på demonstrera hur han byter ut ett berg i bakgrunden till en himmel. Han frilägger snabbt det han vill ha kvar i bilden, tar bort berget och ersätter det med en himmel. Vid närmare inspektion ser vi att det inte är helt lyckat.

Precis som när vi vill frilägga i Photoshop kommer problemen med att filägga detaljer som hår, eller i vårt fall, trädgrenar. Men precis som när vi frilägger med Refine Edge-tool i Photoshop kan vi frilägga med Refine Edge-tool i After Effects. Max Hagelstam ritar över trädtopparna som det tidigare syntes berg bakom, och med en snabb manöver syns istället klarblå himmel mellan grenarna.

– Vi kan som team göra vad som helst nu, avslutar Tommi Luhtanen.

  • Refine Edge i After Effects.

Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/sa-ska-adobe-underlatta-teamwork/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?ids=https://capdesign.se/sa-ska-adobe-underlatta-teamwork/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5211

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5798
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera