Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så skulle de göra om Lidls logotyp

TEXT Per Torberger
Annons

Lidl spårar sina rötter hela vägen tillbaka till 30-talet, men öppnade sin första butik så sent som på 70-talet. Den första butiken i Ludwigshafen i Tyskland, följdes av nya butiker i hela Tyskland de kommande 20 åren, och sedan 90-talets början har företaget även expanderat internationellt.

I dag har Lidl flest butiker inom lågprissegmentet i hela Europa, i Sverige har företaget cirka 140 butiker. Affärsidén baseras på enkelhet och att erbjuda dagligvaror till lägsta pris.

Det uppdrag vi gav Fredrik Sandström och Jonas Westman var alltså att ta fram en ny logotyp för Lidl. Eftersom detta är ett torrsims-uppdrag utan verklig uppdragsgivare, blev arbetsprocessen lite annorlunda. I normalfallet inleds ett identitetsprojekt med en intervju med kunden, som fritt får berätta om uppdragets mål. Efter detta fria samtal, sammanfattar Fredrik Sandström och Jonas Westman vad de kommer fram till och återkommer för fördjupade samtal.

– Målsättningen är att ringa in vad kunden faktiskt vill åstadkomma och att tidigt göra kunden delaktig i den kreativa processen, säger Fredrik Sandström.

Nu fick formgivarna stå för researchen utan kundens hjälp. De läste på om Lidl som företag, för att sedan börja fundera på lösningar.

– Vi inledde designprocessen som vi alltid gör, genom att lista en massa temaidéer berättar Fredrik Sandström (listan ser du här till höger).

Idélistningen är ett sätt att öppna för andra vägar till uppdragets mål än de självklara. 

– Det är ett bra sätt att gå igenom idéer kring vad vi skulle kunna göra i stället för att direkt sätta oss och skissa på olika varianter av en symbol som alla, i det här fallet, pratar lågt pris. I stället frågar vi oss vad vi kan göra för att nå målet, säger Fredrik Sandström.

De båda formgivarna tycker att dagens Lidl-logotyp inte berättar någonting om affärsidén, som de sammanfattar i »billigt«. En idé var att försöka förbättra och förenkla den nuvarande logotypen.

– Lösningen var enkel, vi reducerade och lade till en markör som signalerade lågpris, berättar Jonas Westman.

– Ordbilden valde vi att behålla, den tycker vi faktiskt är ganska bra. Den är både tydlig och har lätt att etablera sig som en grafisk signal. Tillsammans med »lågprissplashen« berättar den också snabbt vad den står för, säger Fredrik Sandström.

Varken Fredrik Sandström eller Jonas Westman är dock särskilt nöjda med det förslaget till ny logotyp.

 – Som sagt, den gör jobbet och berättar om det billiga priset, så den sköter verkligen sin uppgift, säger Fredrik.

– Men, den är helt enkelt för tråkig, säger de.

Nästa idé fick de i sin research. Berättelser på nätet kopplar ihop Lidl med druider, en orden som påstås grundat Lidl för att alltid ha tillgång till ett antal produkter nödvändiga för människans välmående och fortlevnad. Här blir det intressant, sant eller inte, det finns en (rätt otrolig) story att hänga upp designprocessen på och en berättelse att förklara den färdiga loggan med.

Enligt uppgifter ligger ett septagram, en sjuuddig stjärna, till grund för dagens logga.

– Med det som utgångspunkt försökte vi konstruera enkla och tydliga symboler som skulle representera Lidl, säger Fredrik Sandström.

– Ganska kvickt dock, hamnade vi till slut i ett träsk av svårtydda symboler, i vissa fall pregnanta, men oftast oprecisa och innehållslösa. Vi hade också ganska snabbt tömt temat på kraft, det skulle inte gå att vidareutveckla det, säger Fredrik Sandström.

Nästa idé att få testa sina vingar blev att tänka subtraktion.

– Lidl kanske inte behöver en logga längre, det kanske räcker med en färg som signal? Allt, byggnader, personalkläder, kassar, inredning som golv, väggar och tak – allt – är blått? När vi ändå höll på blev tanken på ett eget, blått, sortiment lockande.

 – Egentligen är det ganska löjligt, och vi minns alla Blåvitt-sortimentet från förr, så den idén la vi också ner, säger Fredrik Sandström.
Det sista temat som de utforskade lägger stor vikt vid helheten och att Lidl ska upplevas som billigt, men samtidigt ändå mycket genomtänkt.

– Vi ställde oss frågande till en regelrätt logga och ville hellre luta oss mot en visuell känsla med ett formspråk som ska upplevas som »budget« säger Fredrik Sandström.

– Det tog inte lång tid att hitta spritpennans betydelse för budgetbutiken. I kombination med flourescerande A4-ark skapar man lätt en vansinnesfärd lotsad genom butiken av taffligt handtextade pappersark som berättar om öl för 4,95 och ost i 5-kilosförpackningar för 25 kronor. En genomtänkt icke-design som är motbjudande, vilket vi tog fasta på – motbjudande. Genom att behålla taffligheten, känslan av att det är »nu« och »billigt«, skulle vi addera »inbjudande« till den övergripande estetiska känslan, berättar Fredrik Sandström.

– Vi bytte ut spritpennorna mot sprejburkar, behöll känslan av handtextat, men la in mer lust i våra handskurna bokstäver när vi utvecklade ett unikt typsnitt på mindre än två timmar, säger
Jonas Westman.

– Ett kort tag funderade vi på val av kulör tills vi insåg ju fler desto bättre och att det är sprejflödet, det som letar sig in under mallen i kombination med det handgjorda som är den grafiska markören, inte val av kulör. Sedan var det bara att gå loss med våra sprejburkar och mallar när vi tog fram annonser, affischer, personaltröjor och kassar, säger Jonas Westman.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]