Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13518

Så väljer du rätt namn till din app

TEXT Camilla Buch
Annons

När man skapar en ny app finns det alltid mycket saker att tänka på, inte minst innehåll och marknadsföring. Men vad man inte får glömma är namnet, och konsekvenserna av ditt namnval. Vi har pratat med juristen Christopher Büller som är expert på immaterialrätt på advokatbyrån DLA Nordic om just de valen.

– Det viktigaste är att tidigt fundera över om man ska ha ett minnesvärt namn som fungerar som varumärke eller om man ska ha ett beskrivande namn. Det som är positivt med ett beskrivande namn är att presumtiva kunder förstår vad det är för slags app på en gång. Samtidigt finns risken att ett gäng andra appar heter likadant eller rent av samma sak, vilket kan leda till att kunden inte kan skilja på din app och andra utvecklares, säger Christopher.

Enligt Christopher kan det vara bra att satsa på ett minnesvärt, särskiljande namn, eventuellt kombinerat med ett beskrivande sådant. Det viktigaste är att du som utvecklare gör ett medvetet val och överväger vad som är bäst för just din app – och hur du agerar för att inte hamna i en sits där du måste byta namn.

– Det andra som är viktigt att tänka på, särskilt om du inte väljer ett beskrivande namn, är att ditt namn är fritt att använda. Det finns en värld av problem som lurar runt hörnet om du inte gör din research. Du kan lägga mycket pengar på marknadsföring, bli mer och mer känd, för att hamna på ruta ett igen om ditt namn inte är okej att använda.

Många av marknadsplatserna för appar, så som Apples App Store och Android Market, har användarvillkor där du som utvecklare garanterar att du inte gör intrång i andras rättigheter. Väljer du någon annans varumärke finns därför en risk att du kan bli avstängd från marknadsplatsen.

– Då är det plötsligt en väldigt stor del av marknaden du inte når ut till. Det finns fler nackdelar med att välja fel namn och begå varumärkesintrång än att bara behöva byta. I värsta fall handlar det om böter och fängelse.

Christophers tips för att kolla upp så att ditt namn är fritt att använda är att börja med att göra en sökning i olika register. Först och främst att använda olika sökmotorer som Google, men också att leta i Patent- och Registreringsverkets register  som är gratis och finns på deras hemsida. Har man större budget kan man vara extra säker och ta kontakt med en advokatbyrå eller en varumärkesexpert som kan göra en djupare granskning.

När man väl valt sitt namn kan det vara läge att varumärkesskydda det.

– Även om du väljer ett särskiljande namn kan det finnas andra utvecklare som väljer liknande eller samma namn, och då kan det vara bra att ha varumärkesskyddat ditt namn. Om man dessutom funderar på att ha kringprodukter, att man har planer på att gå utanför mjukvaran och använda namnet till annat, är det också bra att varumärkesskydda namnet tidigt.

Viktigt att tänka på när man varumärkesskyddar sitt appnamn är att de bara skyddas i det land du registrerat det i. Vill du att namnet ska skyddas  i andra länder behöver du aktivt söka och skydda det i de länderna. Enligt Christopher kan det vara bli dyrt att varumärkesskydda det i alla länder. Man bör därför fokusera på de viktigaste länderna för just din app och noga tänka igenom vilka länder du vill skydda namnet i.

Vill du registrera ditt namn kan du läsa mer om det på Patent- och Registreringsverkets hemsida. Det är bra att läsa igenom det själv, men om du är osäker kan det vara bra att låta någon annan kolla igenom din ansökan så att du inte missar något.

Om någon ändå använder ditt namn till deras app är det viktigt att redan ha en strategi för en eventuell tvist, enligt Christopher.

– Det är bra att tidigt tänka över vilka åtgärder du är beredd att ta om någon annan börjar använda ditt namn. Det är bra att registrera det, det kan vara avskräckande för andra parter, men om någon ändå börjar använda ditt namn är det inte värt så mycket. Därför är det viktigt att tänka igenom vilka åtgärder du vill genomföra om det skulle hända, säger Christopher.

Vilka tillvägagångssätt du ska använda dig av beror enligt Christopher på vad du har för slags namn. Har du valt ett beskrivande namn för din app är det kanske inte värt att göra några större tilltag för att du har så pass små möjligheter att nå någonstans. Med ett särskiljande namn bör du i alla fall överväga att göra något. Du kanske inte har råd med en rättsprocess, men du kan i alla fall anmäla motparten till Apple och Google, då det ligger utanför domstol och handlar inte om samma kostnader.

– Man bör i alla fall vara beredd att kontakta den andra parten för att göra någon typ av åtgärd. Den andra parten kanske inte har koll på att du har ett skyddat varumärke. Ofta kommer man långt utan att gå till domstol.

Om en tvist skulle uppstå finns det många konsekvenser att ta hänsyn till. Inte minst de PR-mässiga för- och nackdelarna.

– I och med dagens sociala medier finns det större risk att en eventuell tvist sprids ut på nätet. Du kanske har juridiskt rätt att stoppa dem från att använda ditt namn, men i praktiken inte bör göra det för att det finns PR-mässiga nackdelar. Det kan vara bra att ingripa i vissa fall, men ibland skadar man sitt eget varumärke mer utan att vinna på det, säger Christopher.

Det viktigaste tipset han ger är att tänka igenom de här frågorna innan du lanserar din app. Om du går ut med din app och den lyfter kan det vara försent att tänka igenom dem i efterhand.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop