Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12890

Så var Adobe Creative Days

TEXT Camilla Buch
Annons

Alla foton i denna artikel är tagna av Camilla Buch.

Foto: Camilla Buch

Meeting Room i Stockholm var igår fyllt av skapare och kreatörer. Adobes Creative Days startades med en introduktion av Creative Cloud, där Paul Trani och Jason Levine från Adobe gick igenom de nya funktionerna i programmen och pratade om fördelarna med övergången till Creative Cloud. Mer om dessa funktioner kan du läsa om här. Funkionen Shake Reduction var den funktion som verkade imponera publiken mest.

Foto: Camilla Buch

Efter en kort paus var det kreativa teknikern Ellen Sundhs tur på scen. Hon har varit med och skapat projektet Sound of Football för Pepsi, tillsammans med Society 46 och Åkestam Holst, som du kan läsa mer om här. Ellen Sundhs främsta tips för att nå bästa resultat är var hon kallar “fail fast”, det vill säga genom att testa alla möjliga vägar för att visa vilka som inte fungerar, då hittar du tillslut den som gör det. Hon påpekar även att man måste lära sig hur man själv lär sig bäst, för att få ut det ultimata av sin kreativitet.

Foto: Camilla Buch

Tätt efter Ellen Sundh följde Henrik Vibskov som är känd för sina kläder, sin interiörsdesign och som trummis i det danska bandet Trentemøller. Han erkände snabbt sina okunskaper inom Adobe-programmen och förklarade att han inte är bra med datorer. Han berättade däremot om sin egen process, där andra människor med denna kunskap ingår. Henrik Vibskov ser sig själv som en tourguide i sina projekt, där han kommer med en idé som han, med hjälp av andra, kan ta fram digitalt, men han är tydlig med att det i såna processer kräver att man är mycket tydlig med sin vision, annars kan slutresultatet vara långt från vad som var tänkt från början.

Foto: Camilla Buch

Fotografen och bildretusheraren Erik Johansson, som tillsammans med Adobe och Abby Norm gjorde photoshopkampanjen inför evenemanget, var näst på tur. Han pratade om vikten av bra grundmaterial, vilka faktorer som gör en kompositionsbild riktigt bra och om vad som gjort honom till en bra retusherare. Ett av hans tips är att skapa så mycket som möjligt, för du lär dig något varje gång du skapar något.

Foto: Camilla Buch

Efter Eriks presentation var det dags för lunch följt av National Geographics-fotografen Paul Nicklen som liksom Vibskov direkt erkände sina bristande kunskaper inom Photoshop. Han fångde dock publiken med sina unika bilder från Antarktis djurliv och sina berättelser om nära döden-upplevelser i havet med sjöelefanter och sjöleoparder.

Foto: Camilla Buch

Storm Studios Morten Moen gick sedan igenom hur matte painting fungerar och vad man kan göra med den tekniken. Han och Storm Studios gjorde de visuella effekterna för den norskproducerade filmen Kon-Tiki, och i sin presentation visade han några scener ur filmen som ser ut att vara filmade på plats i 1940-talets New York men som i själva verket filmats i Bulgarien och skapats med matte painting i Oslo.

Foto: Camilla Buch
Bruno Sellés och Enric Godes från spanska kommunikationsbyrån Vasava var nästa talare. De gick igenom några av sina projekt, bland annat hur de skapade den grafiska profilen för Adobes MAX-konferens 2013, där en lågpoly-fågel representerar kreativitet.

Foto: Camilla Buch

Näst på scen för att prata om kommunikation och marknadsföring var Arnt Eriksen, skapare av Rethink. Han visade flera lyckade kampanjer, till exempel Red Bulls content marketing-kampanj Stratos där Felix Baumgartner hoppade fritt fall från stratosfären till jorden, samt Toms movement marketing One for one, där de ger bort ett par skor till behövande barn för varje par skor de säljer.

Foto: Camilla Buch

Föredetta designer hos Last.fm och nuvarande produktdesigner för This is my jam Hanna Donovan talade om hennes bästa sätt att briefa sin kund och processen för att på bästa sätt ta fram marknadsledande produkter för sin kund. Ett av hennes främsta tips är att vara tydlig med att fråga kunden vad denne vill ha och varför, och inte låta kunden bestämma hur det ska göras – det är ditt jobb.

Foto: Camilla Buch

Sist på scen var Malik Bendjelloul, skaparen av dokumentären Searching for sugar man. Malik pratade om hur han arbetade med små medel och om hur man inte ska ge upp trots att det ser mörkt ut. Han fick själv nej flera gånger, och levde länge på ett löfte om finansiering som till slut inte gick igenom. Trots detta öppnade filmen Sundance-festivalen och fick en Oscar för bästa dokumentär. Malik Bendjelloul berättar att det han tycker är viktigast för kreativt skapande är att göra sig själv glad, att ta den där fikan med en vän trots att det kanske kommer att göra att du får jobba lite hårdare efter.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop