Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så var CAP&Design Live 3D

TEXT Camilla Buch

Den 14 mars intog CAP&Design Bryggarsalen i Stockholm för att ta ett helhetsgrepp om 3D-världen.

Annons
Maja Ljunggren tog plats på scenen för att prata om sitt 3D-arbete på WSP.

Presentationerna spände över allt från framtidsvisioner för vad 3D kommer att bli, hur det kan implementeras och utvecklas i designprocessen, hur du kan skapa fotorealistiska bilder eller helt orealistiska bilder (samt när de olika alternativen fungerar bäst), till hur 3D går från att vara ett dyrt och komplicerat alternativ till en standard som sparar både tid och pengar.

Deltagande på eventet var bland många andra Åsa Svensson, som föreläser om grafisk teknologi på Högskolan Dalarna. Hon säger om eventet:

– Jag tycker det var ett toppenevent. Mycket inspirerande. Det är viktigt, tycker jag, att hänga med och förstå i vilken riktning branschen är på väg. Allt mer blir 3D och programmen blir både mer komplexa och mer lättanvända. Det jag tog med mig generellt var att samtliga betonade kreativiteten. ”Det spelar ingen roll hur du sminkar ett lik, det är fortfarande ett lik” som någon av föreläsarna sa. Jag skrev ner ett ord från varje föreläsning som sammanfattar dagen: visualisera, digitalisera, kreera, iterera och animera.

– Ett lärorikt och inspirerande event där välrenommerade talare från olika branscher fick berätta om sin historia och dela med sig av sina erfarenheter inom 3D-teknik. Gillade speciellt att olika aspekter av att arbeta med 3D belystes. Allt från vad en kanske vanligtvis förknippar med uttrycket, så som animerad film, men också hur det är ett bra verktyg vid förpackningsdesign hur 3D-skanning fungerar, säger Johan Halldin som arbetar med marketing communication – visual design hos Leine & Linde.


Dagens talare tog med sig flera olika perspektiv på vad 3D är och hur det kan användas. Maja Ljunggren har arbetat med 3D i över 20 år och gått från att vara den första anställda kvinnan på Dice till att arbeta med fotorealism hos WSP Visual. I sin presentation delade hon med sig av hur verktygen och branschen utvecklats och hur 3D faktiskt används i dag – med Ikea som exempel, där 3D är vanligare än fotografering.

Teddy Larsson från Scan 3D Innovations visade hur du kan använda 3D-skanning som verktyg för att underlätta ditt arbete. Med 3D-skanning kan du hämta in de riktiga modellerna in i det virtuella rummet, samtidigt som du kan förändra de modellerna i efterhand för att skapa prototyper eller liknande. Teddy pratade också om hur skanning kan användas för att skapa interaktiva upplevelser i till exempel butiker.

Från Spitfire kom Mattias Brockert som pratade om hur 3D kan implementeras på arbetsplatsen, och hur du lätt kan arbeta med 3D som verktyg utan att vara animatör. En frågeställning som kom till ytan och diskuterades var när 3D ses som fulkultur och när det är finkultur, och hur det kan variera från projekt till projekt.

Kim Onchoi Stenmark och Axel Brechensbauer från Grow berättade om hur de arbetar med 3D-print för att skapa prototyper till förpackningar, och hur det kan underlätta i den iterativa designprocessen när du faktiskt kan hålla i din design.

Elias Widerdal och kollegan Fredrik Ekholm från animationsstudion Svep visade två case med två helt olika inställningar till 3D – Lego och Weekday. För Lego hade de skapat en realistisk kampanjfilm för Lego Star Wars där de gick igenom mängder av lager för att skapa en high end 3D-produkt. För Weekday var briefen att använda sig av misstag inom 3D – glitchar som vi ofta såg i mediets start. Men denna gång skulle det vara medvetet, för att locka en yngre målgrupp.

Missade du CAP&Design Live 3D? Nästa event sker redan i maj, då vi fördjupar oss i förpackningar! Mer information hittar du här.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera