Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så var CAP&Design Live 3D

TEXT Camilla Buch

Den 14 mars intog CAP&Design Bryggarsalen i Stockholm för att ta ett helhetsgrepp om 3D-världen.

Annons
Maja Ljunggren tog plats på scenen för att prata om sitt 3D-arbete på WSP.

Presentationerna spände över allt från framtidsvisioner för vad 3D kommer att bli, hur det kan implementeras och utvecklas i designprocessen, hur du kan skapa fotorealistiska bilder eller helt orealistiska bilder (samt när de olika alternativen fungerar bäst), till hur 3D går från att vara ett dyrt och komplicerat alternativ till en standard som sparar både tid och pengar.

Deltagande på eventet var bland många andra Åsa Svensson, som föreläser om grafisk teknologi på Högskolan Dalarna. Hon säger om eventet:

– Jag tycker det var ett toppenevent. Mycket inspirerande. Det är viktigt, tycker jag, att hänga med och förstå i vilken riktning branschen är på väg. Allt mer blir 3D och programmen blir både mer komplexa och mer lättanvända. Det jag tog med mig generellt var att samtliga betonade kreativiteten. ”Det spelar ingen roll hur du sminkar ett lik, det är fortfarande ett lik” som någon av föreläsarna sa. Jag skrev ner ett ord från varje föreläsning som sammanfattar dagen: visualisera, digitalisera, kreera, iterera och animera.

– Ett lärorikt och inspirerande event där välrenommerade talare från olika branscher fick berätta om sin historia och dela med sig av sina erfarenheter inom 3D-teknik. Gillade speciellt att olika aspekter av att arbeta med 3D belystes. Allt från vad en kanske vanligtvis förknippar med uttrycket, så som animerad film, men också hur det är ett bra verktyg vid förpackningsdesign hur 3D-skanning fungerar, säger Johan Halldin som arbetar med marketing communication – visual design hos Leine & Linde.


Dagens talare tog med sig flera olika perspektiv på vad 3D är och hur det kan användas. Maja Ljunggren har arbetat med 3D i över 20 år och gått från att vara den första anställda kvinnan på Dice till att arbeta med fotorealism hos WSP Visual. I sin presentation delade hon med sig av hur verktygen och branschen utvecklats och hur 3D faktiskt används i dag – med Ikea som exempel, där 3D är vanligare än fotografering.

Teddy Larsson från Scan 3D Innovations visade hur du kan använda 3D-skanning som verktyg för att underlätta ditt arbete. Med 3D-skanning kan du hämta in de riktiga modellerna in i det virtuella rummet, samtidigt som du kan förändra de modellerna i efterhand för att skapa prototyper eller liknande. Teddy pratade också om hur skanning kan användas för att skapa interaktiva upplevelser i till exempel butiker.

Från Spitfire kom Mattias Brockert som pratade om hur 3D kan implementeras på arbetsplatsen, och hur du lätt kan arbeta med 3D som verktyg utan att vara animatör. En frågeställning som kom till ytan och diskuterades var när 3D ses som fulkultur och när det är finkultur, och hur det kan variera från projekt till projekt.

Kim Onchoi Stenmark och Axel Brechensbauer från Grow berättade om hur de arbetar med 3D-print för att skapa prototyper till förpackningar, och hur det kan underlätta i den iterativa designprocessen när du faktiskt kan hålla i din design.

Elias Widerdal och kollegan Fredrik Ekholm från animationsstudion Svep visade två case med två helt olika inställningar till 3D – Lego och Weekday. För Lego hade de skapat en realistisk kampanjfilm för Lego Star Wars där de gick igenom mängder av lager för att skapa en high end 3D-produkt. För Weekday var briefen att använda sig av misstag inom 3D – glitchar som vi ofta såg i mediets start. Men denna gång skulle det vara medvetet, för att locka en yngre målgrupp.

Missade du CAP&Design Live 3D? Nästa event sker redan i maj, då vi fördjupar oss i förpackningar! Mer information hittar du här.

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop