Presentationerna spände över allt från framtidsvisioner för vad 3D kommer att bli, hur det kan implementeras och utvecklas i designprocessen, hur du kan skapa fotorealistiska bilder eller helt orealistiska bilder (samt när de olika alternativen fungerar bäst), till hur 3D går från att vara ett dyrt och komplicerat alternativ till en standard som sparar både tid och pengar.
Deltagande på eventet var bland många andra Åsa Svensson, som föreläser om grafisk teknologi på Högskolan Dalarna. Hon säger om eventet:
– Jag tycker det var ett toppenevent. Mycket inspirerande. Det är viktigt, tycker jag, att hänga med och förstå i vilken riktning branschen är på väg. Allt mer blir 3D och programmen blir både mer komplexa och mer lättanvända. Det jag tog med mig generellt var att samtliga betonade kreativiteten. ”Det spelar ingen roll hur du sminkar ett lik, det är fortfarande ett lik” som någon av föreläsarna sa. Jag skrev ner ett ord från varje föreläsning som sammanfattar dagen: visualisera, digitalisera, kreera, iterera och animera.
– Ett lärorikt och inspirerande event där välrenommerade talare från olika branscher fick berätta om sin historia och dela med sig av sina erfarenheter inom 3D-teknik. Gillade speciellt att olika aspekter av att arbeta med 3D belystes. Allt från vad en kanske vanligtvis förknippar med uttrycket, så som animerad film, men också hur det är ett bra verktyg vid förpackningsdesign hur 3D-skanning fungerar, säger Johan Halldin som arbetar med marketing communication – visual design hos Leine & Linde.
Dagens talare tog med sig flera olika perspektiv på vad 3D är och hur det kan användas. Maja Ljunggren har arbetat med 3D i över 20 år och gått från att vara den första anställda kvinnan på Dice till att arbeta med fotorealism hos WSP Visual. I sin presentation delade hon med sig av hur verktygen och branschen utvecklats och hur 3D faktiskt används i dag – med Ikea som exempel, där 3D är vanligare än fotografering.
Teddy Larsson från Scan 3D Innovations visade hur du kan använda 3D-skanning som verktyg för att underlätta ditt arbete. Med 3D-skanning kan du hämta in de riktiga modellerna in i det virtuella rummet, samtidigt som du kan förändra de modellerna i efterhand för att skapa prototyper eller liknande. Teddy pratade också om hur skanning kan användas för att skapa interaktiva upplevelser i till exempel butiker.
Från Spitfire kom Mattias Brockert som pratade om hur 3D kan implementeras på arbetsplatsen, och hur du lätt kan arbeta med 3D som verktyg utan att vara animatör. En frågeställning som kom till ytan och diskuterades var när 3D ses som fulkultur och när det är finkultur, och hur det kan variera från projekt till projekt.
Kim Onchoi Stenmark och Axel Brechensbauer från Grow berättade om hur de arbetar med 3D-print för att skapa prototyper till förpackningar, och hur det kan underlätta i den iterativa designprocessen när du faktiskt kan hålla i din design.
Elias Widerdal och kollegan Fredrik Ekholm från animationsstudion Svep visade två case med två helt olika inställningar till 3D – Lego och Weekday. För Lego hade de skapat en realistisk kampanjfilm för Lego Star Wars där de gick igenom mängder av lager för att skapa en high end 3D-produkt. För Weekday var briefen att använda sig av misstag inom 3D – glitchar som vi ofta såg i mediets start. Men denna gång skulle det vara medvetet, för att locka en yngre målgrupp.
Missade du CAP&Design Live 3D? Nästa event sker redan i maj, då vi fördjupar oss i förpackningar! Mer information hittar du här.