Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Se mer med fler

TEXT Sara Wilk
Annons

Den fjärde september förra året bytte ­Canal+ namn till C More. I ett slag förändrades all kanalgrafik, den visuella identiteten och i högsta grad även tilltalet. I skrivande stund har det bara gått några månader sedan lanseringen, men den modiga satsningen har redan burit en hel del frukt. Försäljningssiffrorna har inte varit så höga som nu på många år. 

Canal+ har varit en del av den svenska tv-världen sedan slutet av 1990-talet. Men under de senaste åren har namnet kanske främst associerats med sportsändningar, trots att tablåerna innehållit mer än så. Tv-branschen förändras ständigt, samtidigt som den tekniska utvecklingen innebär att vi inte längre enbart tittar på tv på tv:n.

  • Blått för action, rödrosa för drama, gult för barn och grönt för sport. C Mores nya logotyp ska vara en färgexplosion och spegla kanalernas utbud.

Därför tog man under våren 2011 beslutet att se över varumärket. Från början var planerna att hålla sig till en ­redesign av det befintliga varumärket Canal+, men tillsammans med strategibyrån Georgson & Co förstod man snart att det inte skulle vara tillräckligt.

– Ju mer vi pratade om det här med att bredda målgruppen, desto mer såg vi på Canal+ som alldeles för smalt. Det fanns för mycket i ryggsäcken för att behålla varumärket helt, säger Andreas Stolt, som både är art director och creative director på C More.
 
I stället behövdes någonting helt nytt. Och för att
arbeta fram det nya varumärket C More valde man en något annorlunda väg: en collaboration, eller ett samarbete för att använda en svensk term.

Under arbetets gång har flera handplockade nyckelaktörer varit involverade i projektet ­under C Mores ledning. Georgson & Co har stått för strategin, designbyrån Ohlsonsmith för logotypen och för C Mores visuella identitet. Samtidigt som byrån Dallas har utvecklat designkonceptet för kanalgrafiken samt ansvarat för idé, koncept och gränssnitt för C More Play.

– Det var ett väldigt speciellt samarbete. Vi bjöd in byrån Ohlsonsmith att sitta med under varumärkesprocessen bara för att slippa det här med att vi gör jobb internt som sedan lämnas över i en brief. Då är det lätt att det blir glapp, säger Andreas Stolt.

– När vi börjar jobba uppstår det ofta många frågor, även om det finns en välskriven brief. I arbetet med C More hade vi en förståelse för vad företaget ville och vi kunde egentligen bara springa vidare med uppdraget, tillägger Petter Hollström som är art director på Ohlsonsmith.

  • Kanalgrafik som används för att visa kommande program.

För att skapa ett uttryck som fungerar på alla plattformar tog man avstamp i just den visuella identiteten. Tanken var att C More inte skulle profileras genom sina kanaler utan som ett eget varumärke. Och där Canal+ skulle kunna beskrivas som maskulint och hårt ville man med C More skapa dess raka motsats: någonting varmt, livfullt, färgglatt och inbjudande.

– Logotypen var en ganska tuff utmaning eftersom
Canal+ var ett satt varumärke och vi hade respekt för hur det var utgjort. Vi landade i att vi ville få in något som var mjukare, varmare och färggladare. Men vi ville också ha någonting som var självklart, tydligt, enkelt och direkt, säger Petter Hollström.

Den nya logotypen finns i två varianter. En av dem är den negvända, där texten är vit mot färgad bakgrund, som används i tv-rutan.

– Men sedan behövde vi lösa hur loggan skulle se ut när den inte är negvänd. Det var inte lika självklart. Vi arbetade länge med att se om alternativet skulle vara enfärgat. Men vi kom fram till att C More inte kan äga bara en färg, C More ska vara en färgexplosion, säger Barbro Ohlson Smith som är creative director på Ohlsonsmith.

Färgerna hämtades från vad man såg som C Mores olika sidor: blå för action, rödrosa för drama, gult för barn och grönt för sport. Dessutom adderades ett grafiskt mönster för att förstärka identiteten.

När grunden till den visuella identiteten var lagd arbetade Dallas vidare med att utveckla designkonceptet för tv-rutan och de övriga kanalerna som innehållet finns tillgängligt i.

– I arbetet ingick också att ta fram en flödesstrategi för kanalerna, att hitta en tonalitet, ett tempo och få tittaren att välja att stanna kvar, säger Peter Granström som är creative director på Dallas.

– Det var dessutom viktigt att inte bara se till att det funkar i den traditionella tv-rutan, utan även i mobiler och surfplattor. Vi visste hela tiden att det var vår uppgift att skapa någonting som inte bara går att visa på en stor Samsung-tv, fortsätter han.

Tillsammans kände de olika samarbetspartnerna att temat med färgexplosioner var rätt väg att gå2. Och kreatörerna visste redan tidigt att de ville skapa en känsla av äkthet för att särskilja C More från andra kanaler. De olika filmsnuttarna skulle vara filmade på riktigt och inte animerade.

Peter Granström berättar att en av de faktorer som påverkade det kreativa arbetet mest var musiken. C More hade själva valt ut kompositören Henning Fürst och kanalgrafiken var därför tvungen att passa ihop med hans lugna, elektroniska musik.

– Men det blev väldigt bra. Det blev som en egen värld. Tonen som musiken anger har färgat vårt tänk mycket och påverkat hur vi har löst saker, säger han.

Stora delar av implementeringen är redan genomförd. Men planen är ändå att fortsätta arbetet med den visuella identiteten. Målet är att inte låta utvecklingen stå stilla fram till dess att det är dags att genomföra en redesign igen.

– Det är skönt att vi har gjort det här strategi- och varumärkesarbetet. Dels för att vi har genomfört det i rätt tid, dels för att vi nu har den här nya plattformen att stå på. ­Vi står rustade i den nya konkurrenssituationen på tv-marknaden eftersom vi till skillnad från många andra redan har gjort det här jobbet, säger Caroline Heumann Bjurulf som är ­nordisk kommunikationschef på C More.

  • En vinjett med en riktig färg­explosion. Det var viktigt för arbetsgruppen att allt skulle vara så äkta som möjligt.

Att arbetet har blivit en sådan framgångssaga, både sett till resultat och till implementering, tillskriver de i mångt och mycket samarbetet.

– Vi har inte arbetat i en kollaboration med så här många aktörer tidigare. Men i det här fallet hade det nog inte blivit så här bra om vi inte hade arbetat på det här sättet, säger Peter Granström.

Alla som har prövat att arbeta i grupp vet att det inte är så lätt alla gånger. Det går inte av sig själv, utan kräver snarare ganska mycket arbete för att fungera. Och samma sak kan självklart sägas om den här typen av kollaborationer – även om de alla är överens om att det den här gången har gett mer än det tagit.

– Just den här gången funkade det så pass bra eftersom uppdragsgivaren ville och såg till att vi kunde jobba på det här sättet. Man måste bädda för det och bjuda in alla. Dessutom hade alla byråer stor respekt för varandras professioner, ­säger Barbro Ohlson Smith. 

Tips för ett lyckat samarbete: Uppdrags-givaren måste vara tydlig i hur man ska arbeta och vad som förväntas. De olika samarbetspartnerna bör ha insyn i varandras arbete och delar, men det finns inte plats för revirpinkande. Om du har en åsikt eller en idé ska du känna dig fri att yttra dig. Se dessutom till att träffas, stämma av och kommunicera – det är det som för arbetet framåt. Varje samarbetspartner bör ha sitt eget ansvarsområde. Låt kreatörerna göra sitt jobb och försök inte att styra allt.

Inspirationen till användandet av färg­explosionen fick kreatörerna från konst­­världen, där man ofta arbetar med många färger och mycket rörelse.

Det grafiska mönstret har adderats för att förstärka identiteten och används bland annat i loggan. Eftersom det måste fungera lika bra i print som i tv-rutan gjordes under arbetsprocessen ett pressprovtryck  för att hitta rätt balans mellan de ljusare och mörkare partierna.

Dallas

Peter Granström

Grundades: 1994
Ort: Stockholm
Antal anställda: 19
Kunder i urval: TV3, Kanal 5, Eniro, Sail Racing, Swedish Match, SVT Melodifestivalen, Svenskt Snus och Onico.

Arbetsgrupp

  • Exekutiv producent: Frasse Bonis
  • Creative directors: Peter Granström, Joakim Kempff, Johan Gustafsson
  • Art directors: Anders Johansson, Anders Henke
  • Producenter: Tobias Kessler, Mattias Oliveira E Silva
  • D.O.P Klas Hjertberg
  • Produktionsledare: Camilla du Puy
  • Senior Animatör: Joakim Löfberg
  • 3D: Daniel Law

Ohlsonsmith

Barbro Ohlson Smith
Petter Hollström

Grundades: 2006
Ort: Stockholm
Antal anställda: 7
Kunder i urval: C More, ­Spaceport Sweden, TV4 Gruppen, Berghs School of Communication och Visit Sweden.

C More

Andreas Stolt

  • Canal+ Television AB startades 1997 av franska Canal+.
  • Företaget ägs av TV4-gruppen (65 procent) och Telenor (35 procent) och har ungefär 50 anställda.
  • C More distribuerar 27 kanaler i Norden. Utbudet finns också tillgängligt på datorn, i surfplattan och i mobilen.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop