Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13684

Shabash – från indisk restaurang till Apple

TEXT Camilla Buch
Annons

För några år sedan hörde Apple av sig – de ville ha Görans typsnitt. Han fick inte veta till vad och han fick inte berätta det för någon, förrän nu.

– Jag har ju vetat ett tag, men jag fick inte säga något. Jag är så klart jätteglad, Apple är ett av världens största företag och flera miljoner kommer att använda mitt typsnitt i Imovie, säger Göran när CAP&Design pratar med honom.

Typsnittet, Shabash, började som en logotyp för den indiska restaurangen Kashmir. Göran var ny i reklambranschen och detta var ett av hans första uppdrag.

– Det var ett jättelitet jobb, det var därför det hamnade hos mig. Jag tyckte att det var jätteroligt, jag träffade restaurangägarna och åt indiskt flera gånger i veckan. Uppdraget innebar att jag fick göra en logotyp, menyer, skyltar och drinklistor, berättar Göran.

Arbetet med restaurangen gjorde honom mer intresserad av Indien och indisk kultur, vilket resulterade i en resa till landet. Han bestämde sig därefter för att rita ett helt typsnitt utifrån logotypen han skapat. Typsnittet, som nu finns att använda i senaste versionen av Apples Imovie, tog ungefär två år att ta fram och började säljas kommersiellt 2008.

– Jag ville att det skulle kännas så som jag upplevde Indien. Uttrycket i typsnittet skulle ha den där orientaliska känslan utan att bli plojigt. Jag tror att det kan vara därför Apple ville ha det, det känns lite Bollywood, säger Göran.

Sedan tiden med Kashmir har Göran ritat otaliga typsnitt för flera stora företag, bland annat Expressen och Ica. Intresset för typografi syntes redan när han var liten, berättar han.

– När jag tänker efter var det nog lite meningen att jag skulle arbeta med typsnitt. Redan när jag var liten tyckte jag att det var roligare att rita av logotyper än att rita träd, till exempel. Jag tyckte mycket om handskriftsövningar och klarade alla sådana uppgifter snabbt.

Trots en tidig känsla för handskrift och analogt skrivande skissar Göran aldrig på papper när han skapar typsnitt. Istället börjar han skissa direkt i typsnittsprogrammet på datorn när han får en idé, oavsett vad för slags typsnitt det är. Hur han inspireras och får idéer är alltid olika, men processen för att skapa ett nytt typsnitt ser likadant ut.

– Det börjar med att jag skapar ett par bokstäver som visar karaktärsdragen för typsnittet. Det är först när jag ritat flera bokstäver som jag ser vilka detaljer som kan behöva ändras, en bokstav kan se fantastisk ut själv, men inte alls fungera tillsammans med andra. När detaljerna är rätt sätts produktionen igång och jag ritar alla tecken, tillriktar och kernar typsnittet och anpassar det för desktop, webb och appar. Den slutliga fasen är att göra iordning promotionmaterial för typsnittet och lansera det kommersiellt.

Göran berättar att han känner sig lyckligt lottad. När han började i branschen gjorde han allt möjligt, från rent originalarbete, till grafisk form och logotyper, men idag arbetar han bara med att skapa typsnitt. Att alltid sträva efter att lära sig av andra, yngre som äldre, är en av sakerna som gör en bra typsnittsformgivare, enligt Göran. Han tycker om att samarbeta med andra, speciellt inom andra discipliner.

– Man kan alltid lära sig av varandra, även om man arbetar inom olika områden. Det är lika givande att arbeta med en AD som med en fotograf eller en illustratör, till exempel.

Men de främsta ingredienserna är tid och envishet. Och han tror att han fortfarande hade skapat typsnitt även om han inte arbetade med det professionellt.

– Även om jag suttit i kassan på Ica hade jag kommit hem och ritat typsnitt på kvällarna. Jag hade gjort det oavsett. Jag är lyckligt lottad som får arbeta med min hobby.

Göran Söderström driver typsnittsbyrån Letters from Sweden.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop