Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Själv är bästa hylla

TEXT Sara Wilk
Annons

På mobilförsäljarnas hyllor trängs otaliga displaytelefoner bredvid varandra. De ser ut precis som de riktiga telefonerna, men kan liknas vid dummys – modelltelefoner som står emot nyfikna kunders energiska knapptyckningar.

Att få en displaymobil att sticka ut i mängden är inte lättaste. Men mobiltillverkaren Sony Ericsson såg en möjlighet med att använda just displaytelefonerna som distributionskanal.

– Deras idé var att förpackningen som telefonerna skickas ut i skulle kunna göras om till ett ställ. På det sättet skulle man synas ännu mer, berättar Lina Nicander, creative director på Malmöbaserade byrån Adentity, som Sony Ericsson närmade sig med problemet.

Att förpackningen, som skickas ut globalt till 100 000-tals mottagare, skulle kunna transformeras till ett ställ kan låta som en rak och enkel idé. Men den förde med sig en rad utmaningar.

– Återförsäljare arbetar på olika sätt över hela världen. Så, hur gör man stället så pass attraktivt, enkelt och tilltalande att personalen faktiskt sätter upp det? Dessutom måste ställen kommunicera vad telefonen handlar om och gå lätt för personalen att montera oavsett vilket språk de talar, säger Lina Nicander.

De senaste ställen ute i handeln följde med Sony Ericssons Xperia X10-modeller. Utseendet är sprunget ur vad företaget vill kommunicera kring telefonen och ska även komplettera mobilernas design.

– Målet är att designen ska anpassas till mobilens specifika egenskaper. Men samtidigt ska det handla om snygga former och den ska bidra till en stark igenkänning. Kunden ska genast få en känsla av vad som är unikt med just den här telefonen, förklarar Lina Nicander.

De första displaytelefonerna som skickades ut komplett med butiksställ nådde butikerna under hösten 2009.

– Vi har fått otroligt bra respons. Vi ser att de kommer upp världen över och finns i butiker i både New York och Malmö. Det kanske handlar om att det är en kul kontrast, när det gäller mobiltelefoni som handlar mycket om teknik – men det här är någonting helt annat.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera