Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Själv är bästa hylla

TEXT Sara Wilk
Annons

På mobilförsäljarnas hyllor trängs otaliga displaytelefoner bredvid varandra. De ser ut precis som de riktiga telefonerna, men kan liknas vid dummys – modelltelefoner som står emot nyfikna kunders energiska knapptyckningar.

Att få en displaymobil att sticka ut i mängden är inte lättaste. Men mobiltillverkaren Sony Ericsson såg en möjlighet med att använda just displaytelefonerna som distributionskanal.

– Deras idé var att förpackningen som telefonerna skickas ut i skulle kunna göras om till ett ställ. På det sättet skulle man synas ännu mer, berättar Lina Nicander, creative director på Malmöbaserade byrån Adentity, som Sony Ericsson närmade sig med problemet.

Att förpackningen, som skickas ut globalt till 100 000-tals mottagare, skulle kunna transformeras till ett ställ kan låta som en rak och enkel idé. Men den förde med sig en rad utmaningar.

– Återförsäljare arbetar på olika sätt över hela världen. Så, hur gör man stället så pass attraktivt, enkelt och tilltalande att personalen faktiskt sätter upp det? Dessutom måste ställen kommunicera vad telefonen handlar om och gå lätt för personalen att montera oavsett vilket språk de talar, säger Lina Nicander.

De senaste ställen ute i handeln följde med Sony Ericssons Xperia X10-modeller. Utseendet är sprunget ur vad företaget vill kommunicera kring telefonen och ska även komplettera mobilernas design.

– Målet är att designen ska anpassas till mobilens specifika egenskaper. Men samtidigt ska det handla om snygga former och den ska bidra till en stark igenkänning. Kunden ska genast få en känsla av vad som är unikt med just den här telefonen, förklarar Lina Nicander.

De första displaytelefonerna som skickades ut komplett med butiksställ nådde butikerna under hösten 2009.

– Vi har fått otroligt bra respons. Vi ser att de kommer upp världen över och finns i butiker i både New York och Malmö. Det kanske handlar om att det är en kul kontrast, när det gäller mobiltelefoni som handlar mycket om teknik – men det här är någonting helt annat.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop