Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Sju sätt att tjäna mer pengar

TEXT Nathalie Bemerholt
Annons

Det finns många sätt att tjäna mer pengar som designer, utan att ha andra jobb vid sidan om. Här är sju tips på hur du kan öka dina inkomster.

1. Bjud på mervärde
Mervärde leder till nöjda kunder som gärna kommer tillbaka och det finns många kunder som värderar kvalité högre än pengar. Att ge kunden ett mervärde på det som beställts kan göras på många olika sätt. Kanske prioterar du kunden och ser till att arbetet går extra fort, eller varför inte leverera något som kunden inte ens själv vet om att den behöver?

2. Skapa ett nätverk

Skapa ditt eget nätverk av kontakter. Ta hjälp av Twitter, Facebook och andra sociala medier om du inte redan känner folk i branschen. Nästa gång du får förfrågan om något du inte själv kan lösa så kan säkert någon annan i ditt nätverk just det. Att ta hjälp av varandra lönar sig, och det är roligare med samarbetspartner än konkurrenter.

3. Långsiktiga relationer
Att vårda relationerna även efter projektets slut är ett viktigt koncept för att behålla kunderna. Det är lika viktigt att vårda gamla kontakter som att skaffa nya.

4. Tilläggstjänster
Att erbjuda kunderna flera tjänster på bekostnad av en är såklart populärt. Om du till exempel tar fram en ny webbdesign så kanske en logga kan ingå i priset. Detta kommer inte bara locka fler kunder, utan även få de befintliga kunderna att stanna. Fler kunder, mer pengar.

5. Alla kunder är olika
Ett misstag många grafiska designers gör är att de håller en och samma avgift för alla sina kunder. Alla kunder är unika och man kan inte ta samma avgift för alla sina kunder, om inte arbetet är totalt identiskt förstås. Nischa dina kunder och få alla att känna sig unika.

6. Bli en mångsysslare :
Även om du till exempel är webbdesigner och är bäst på det, så kanske du ändå kan erbjuda dina kunder andra saker. Designa logotyper, affischer eller borschyrer kanske. Håll dig uppdaterad i designvärlden och utbilda dig själv i nya metoder och begrepp så kommer du att utveckals till en mångsidig designer. Vilket troligtvis också leder till fler kunder och projekt.

7. Sprid din kunskap
Är du en professionell grafisk designer? Då kan du dela dina kunskaper och din expertis genom att skriva artiklar med anknytning till dina intresseområden och specialisering. Om du dessutom tror att du har förmågan att lära andra, kan du även börja föreläsa om grafisk design. Detta kommer inte bara leda till mer pengar, utan även fler saker att visa upp i portfolion och ett maffigare CV.

Här kan du läsa mer: http://www.graphicdesignblog.org/graphic-designers-can-earn-more/

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop