Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Söderhavet – klisterlappar och roddbåtar

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Workshop: Det första som händer efter att Söderhavet har fått ett större uppdrag är att de bjuder in beställaren till en rejäl workshop. Det här är ett led i det som vanligtvis kallas analys- och strategifasen och syftet är att precisera syfte och målgrupp för sajten.

Vilken roll ska webbplatsen eller webbnärvaron ha – och vilka funktioner ska finnas? Här berörs även designen, men på ett sätt som styr bort diskussionen från vilken favoritfärg vd:n har, eller om någon har en faiblesse för ett visst typsnitt.

– Det är inte så många som verkligen kan prata form, säger Erik Lidsheim, men vi tycker att vi har en modell som tillåter alla att kunna prata form. Man kan ju inte prata om hantverket med en försäljningschef utan då får man prata om värden i stället.

För att komma åt vad kunden egentligen behöver för designlösning arbetar Söderhavet med något de kallar för designreglage, där uppdragsgivarna får sätta klisterlappar på olika platser mellan motsatspar. Lika viktigt som var klisterlapparna hamnar på reglagen är den diskussion som skapas när olika personer ska placera sitt företag på en skala mellan till exempel pålitligt och nytänkande.
En fördel med Söderhavets designreglage är att de låter alla komma till tals. Annars är risken stor att de formella och informella ledarna pratar mest och först. Tvärtom har de som princip att låta vd:n sätta sista pluppen.

En annan analys som Söderhavet gör under workshopen är vad som händer innan och efter att målgruppen går in på webbplatsen. Är det en politiker som går in på webbplatsen gäller det att ta reda på när och i vilket sammanhang han eller hon gör det.

– Då tar man de viktigaste flödena och ser till att det blir två klick för de viktigaste målgrupperna. Det blir väldigt enkelt att göra en design då. Det är inte heller där själva hantverket ligger, utan det ligger i att förstå det här »före« och »efter«, säger Erik Lidsheim.

Sammanfattning: Efter workshopen gör Söderhavet alltid en sammanfattning av vad de kom fram till. Även om sammanfattningen inte innehåller några skisser är den väldigt visuell, eftersom den bland annat innehåller de designreglage som har tagits fram under workshopen.

– Det blir ett grymt verktyg, lika mycket för designern att bygga formen på som för den interna förankringen hos kunden, säger Mattias Svensson.

– Direktörer som inte har så mycket tid och som ska sätta sig in i projektet, kan snabbt förstå det. Det räcker med ett ögonkast. Vi tror på visualiseringen i själva dokumentationen, säger Erik Lidsheim.

– Den dokumentation som kommer i det första skedet, måste alla skriva under på innan vi går vidare i projektet, lägger han till.

Roddbåten: När inventeringen av uppdraget är avslutat sätter sig hela Söderhavet i en konkret eller symbolisk roddbåt inför design- och konceptfasen. Det är här som man flyttar kontoret till en skärgårdsudde, eller det gotländska kryddland där Polisen.se utvecklades.

– Det är en initial kraftsamling för idéer, säger Mattias Svensson och påminner om hur svårt det är att hitta en sammanhängande tidsrymd där inte bara en arbetsgrupp utan hela kontoret kan sitta tillsammans utan att bli avbrutna av e-post, telefoner och annat.

– Framför allt tar det inte två veckor utan fyra timmar. Man når så sjukt mycket högre – och så är det grymt mycket roligare. Vi säger alltid att i den positiva energin hittar vi kraft att göra ett bra jobb. Det låter superpretentiöst men det är något som ändå har hängt med. Det måste vara lustfyllt, annars når vi inte högt, säger Mattias Svensson.

För att maximera kreativiteten när arbetsgruppen är tillbaka på kontoret sätts även alla pågående projekt upp på väggen så att övriga medarbetare kontinuerligt kan komma med synpunkter.

960-gridden: I Söderhavets konkreta designarbete använder de i regel den så kallad 960-gridden (se särskild artikel). Det är ett flexibelt spaltsystem som utgår från en satsyta på 960 pixlar, ett tal som är delbart i det mesta. Det möjliggör en design som går att justera efterhand utan att grundproportionerna störs.

– Om du bygger en rad Photoshopskisser, i till exempel femspalt, och långt in i projektet upptäcker att det behövs ett alternativ med åtta spalter kanske det inte funkar med den grid du har arbetat med. Men har du använt 960-gridden så finns lösningen där. Det är rätt så begåvat, säger Mattias.

Produktion: När designen är färdig är det dags för den tekniska uppbyggnaden av sajten. Söderhavet bygger inte själva tekniken, men närhelst det är möjligt – det vill säga så länge kunden inte är bunden till någon annan teknisk leverantör – låter Söderhavet webbutvecklingsföretaget Nansen sköta den tekniska uppbyggnaden. De två företagen delar lokaler på Skeppsbron i Stockholm och Nansen ägs delvis av Söderhavet.

Mattias Svensson beskriver hur Söderhavet är mest aktiva i början av implementationen för att sedan fasas ut i takt med att Nansen blir alltmer aktiva. Mot slutet av processen ökar Söderhavets aktivitet dramatiskt i takt med att det blir dags att testa och göra alla de korrigeringar som präglar slutfasen av alla designuppdrag.

Obegränsat med korrundor: En annan av Söderhavets käpphästar är att erbjuda kunden obegränsat med korrundor, vilket kan låta träligt för den som har erfarenhet av kunder som aldrig är nöjda och ständigt ber om nya tillägg. Men tack vare Söderhavets omfattande arbete med att förankra designen hos kunden i ett tidigt skede, hävdar Erik Lidsheim att det inte brukar vara något problem.

– Vi stämmer av designen med kunden och så jobbar vi tills de säger att "nu är det bra", konstaterar han.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop