Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Söderhavet lägger nät

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Det är strålande sol när Cap&Designs fotograf Andreas Lind styr sin elhybridbil genom den försomriga Värmdögrönskan sydost om Stockholm. Efter att ha passerat såväl böljande ängar som dramatiska klippor och en av alla de golfbanor som sakta men säkert ersätter det svenska jordbrukslandskapet är vi framme vid Villa Sandudden.

Söderhavets tillfälliga högkvarter visar sig vara en gul trävilla i sekelskiftesstil, med glasveranda och egen brygga med tillhörande bod. På bryggan sitter de 13 kreatörer som utgör Söderhavet. De är precis i sluttampen av en diskussion om vilka utmaningar företaget står inför, så här i skärningspunkten mellan den ekonomiska krisen och webbens allt tätare evolutionära språng.

Men först till väsentligheterna.

– Vi är väldigt matlagningsintresserade allihop. Vi hade en grym middag i går: pilgrimsmusslor, sparris från Gotland och lammsadel, säger Erik Lidsheim när han reser sig från trästolen för att hälsa.
Han är vd för Söderhavet, som han grundade för fem år sedan tillsammans med Mattias Svensson som titulerar sig creative director.


Mattias Svensson är art director och en av Söderhavets två grundare.

Det vi avbryter är på sätt och vis en vanlig kick-off eller firmakonferens, men med den skillnaden att det här sättet att lämna kontoret för att arbeta på nya platser då och då är en av grundbultarna i Söderhavets metod.

Med björkarna susandes i bakgrunden berättar Mattias Svensson hur de kläckte idéerna till ett av det senaste årets större uppdrag – en redesign av Polisen.se – i ett kryddland på Gotland.

– Det kan vara en vettig grej att kraftsamla för idéer. Vi lever i en hektisk tillvaro. Det är snabba puckar på byrån, telefonen ringer och man kollar mejl. I stället för att fem personer tänker en halvtimme var i två veckors tid kör vi i fyra timmar och bara snackar om det enskilda uppdraget. Då byter vi ofta miljö och lämnar kontoret, säger Mattias Svensson.

När vi återkommer till planerna som har smitts på bryggan förklarar Erik Lidsheim att de håller på att förbereda sig för en högkonjunktur – precis som de laddade för dagens lågkonjunktur för två år sedan.

Bland de prognoser som gjorts på bryggan finns att beställarna blir mer kompetenta i samma takt som de kommer att öka sina budgetar.
 
– Det gör att det kommer att ställas grymt mycket högre krav. Våra analyser får inte vara ad hoc, säger Mattias Svensson och art directorn Pontus Hellgren fyller i med en annan spaning:

– Nätet blir mindre information och mer applikation, säger han.
En konsekvens som Söderhavet ser av att nätet går från information till applikationer, eller verktyg, är att det blir mer modulärt.

Webbdesignerns uppgift blir mer och mer att koppla ihop olika mer eller mindre färdigbyggda funktioner.

– Det gör att identiteterna måste vara förenklade och tydligare, konstaterar Mattias Svensson.


Det var ett genialt pr-drag när Söderhavet byggde en kopia av
Sveriges USA-ambassad i Second Life.

De tar också upp hur de sociala medierna till slut har tagit steget in i mainstream.

– Vi pratar mycket om hur webbnärvaro är mycket mer än den egna webbplatsen, säger Mattias Svensson och påpekar att de sociala medierna först det senaste året har blivit intressanta för den sortens stora organisationer som Söderhavets kundlista består av.

– När majoriteten av vuxna svenskar har Facebook, då börjar det plötsligt påverka Saco. Det gjorde det inte innan, konstaterar Erik Lidsheim.

När Mattias, Erik och Pontus tar en båttur för att lägga nät, passar jag på att tjuvkika på whiteboarden som står kvar i »sjöboden«, där mötet av allt att döma startade innan söderhavisterna gav sig ut på bryggan. Förutom de punkter som redan nämnts står där att »fler i organisationen pratar direkt på nätet«, en slutsats som kanske inte är så långsökt med tanke på att fler i hela samhället pratar direkt på nätet.

När Erik Lidsheim kliver upp ur ekan blottar jag mina obefintliga fiskekunskaper och frågar om de fick någon fångst.

– Att jobba med nätet är en långsiktig sak, säger han.

Det långsiktiga nätarbetet handlar inte bara om fiske utan har sin giltighet även för Söderhavet. Genom en relativt konsekvent filosofi har företaget sakta men säkert byggt upp en varierad portfolio. I Söderhavets nät har så skilda kunder som Stockholms filmfestival, branschorganisationen Svensk Handel, tidningen Chef och Svenska institutet fastnat.


Ett av Söderhavets senaste uppdrag består av ett samarbete mellan Svenska institutet och Spotify på Sweden.se. Söderhavet skapade ett hemligt musikrum där.

För den sistnämnda gjorde Söderhavet den enormt uppmärksammade svenska ambassaden i ­Second Life 2007.
Även om Second Life har snubblat av hajptrampolinen i dag gäller det att minnas vilken tajming som faktiskt låg bakom Söderhavets och Svenska institutets gemensamma projekt, ett initiativ som kan sägas vara representativt för Söderhavets förmåga att ständigt hålla sig i framkant av kommunikationsutvecklingen.

– År 2006 fick vi i uppdrag att skissa på hur Sveriges officiella sajt Sweden.se skulle se ut år 2010. I det arbetet tog vi fram en framtidsvision och en del av det arbetet var att man kunde komma in i en svensk värld och träffa svenska människor, uppleva svenska årstider och så vidare. I samband med det började Olle Wästberg som är generaldirektör för Svenska institutet att prata om Second life. Eftersom vi tänkte på ungefär samma sätt blev det självklart att vi direkt valde att satsa på ambassaden i Second Life, berättar Mattias Svensson.

– Sedan vet jag att det pratades internt om det här på Svenska institutet och helt plötsligt gick Carl Bildt ut och sade att det skulle öppna en svensk ambassad i Second Life. Då byggde vi den i raketfart, minns Erik Lidsheim och berättar att satsningen ska ses inom ramen för varumärket Sverige, så som det var definierat av Svenska institutet.

– Målgruppen var unga, progressiva, välutbildade människor i 17 namngivna storstäder runt om i världen, säger Erik Lidsheim som ser med milt överseende på Malmö stads Second Life-satsning nu i våras.

– Även om Second Life i sig har fler besökare än någonsin, så har det ingen plats i media längre, säger han och Mattias Svensson förtydligar:

– Vår målgrupp då var inte dem som var på Second Life. Det var inte för dem vi byggde ambassaden, utan det var för att det låg helt rätt i tiden, säger han.


Söderhavets applikation för Coop slumpar fram ett nytt recept om du skakar om din Iphone.

Om Second Life var 2007 års snackis kan man säga att Spotify lyckats med något väldigt annorlunda, men med en liknande känsla för zeitgeist senare. Samtidigt som Piratpartiet kommer in i EU-parlamentet och The Pirate Bay skapar rubriker världen över har det svenska företaget tagit fram en affärsmodell som enkelt löser de flesta knutar kring hur tillgänglighet kan kombineras med ersättning för konstnärliga verk.

Givetvis har Söderhavet ett finger med i spelet, även denna gång i samarbete med Svenska institutet.

– Vi fick ett uppdrag att driva trafik till Sweden.se där vi har skapat ett »music room« som sätter fokus på svensk musik för utlandet. I idéfasen kom vi på att varumärket Spotify ska ut på en massa marknader. De är världskända på Stureplan och rätt kända i Sverige. Nu skulle de ut i Tyskland, Frankrike, England och USA, berättar Mattias Svensson och konstaterar att de framåtblickande storstadsbor som Sweden.se riktar sig till är nära på identiska med Spotifys målgrupp.

Sagt och gjort, Söderhavet ringde upp Spotify, som nappade genom att bland annat dela med sig av 15 000 av de »invites« som har varit tjänstens sätt att skapa intresse med ett relativt begränsat antal gratismedlemskap.

Kärnan i Söderhavets koncept är en 3d-karaktär, musiksamlaren Torsten som bor i ett hemligt rum bakom Sweden.se. Mattias Svensson förklarar:

– Han är en sjukt nördig karaktär som har alla Princes originaltolvor och så vidare. Han har kommit på att han kan dela med sig av sin musik utan att behöva ge bort sina skivor. Då har vi byggt en liten viral mojäng: »Tipsa om tre svenska låtar till tre vänner, så får du en invite till Spotify«. Sedan kommer de tre att gå dit och tipsa vidare till nio vänner, och så vidare.

När man ser musiknörden Torsten sprätta runt på skärmen kan steget kännas långt till Söderhavets Iphone-applikation för Coop – där du får fram nya recept genom att skaka din Iphone – som snabbt seglade upp som den mest nedladdade i sin kategori under försommaren, eller den praktiskt inriktade Svenskhandel.se som byrån också släppte ifrån sig före sommaren. Faktum är att det var just den sistnämnda sortens, vid första anblicken, osexiga webbplatser som var Söderhavets affärsidé när Mattias Svensson och Erik Lidsheim slog sina påsar ihop 2004.

Då hade de båda ett förflutet på Adera, ett brett kommunikationsföretag som krympt »från 650 till 65« personer på ett halvår.

Utifrån det första uppdraget efter att de båda lämnat Adera, att designa den redaktionella sajten Di.se, startade Mattias och Erik Söderhavet med ambitionen att göra hemsidor.

– Majoriteten av svenska webbyråer bygger kampanjsidor, säger Erik Lidsheim för att förklara vilka de positionerade sig mot.
Det är för att bygga den här sortens långvariga sajter som Söderhavet har utvecklat sin syn på webbplatser.

– Allting grundar sig i identitetsfrågor, verksamhetsfrågor och affärsfrågor.


Erik Lidsheim är vd på Söderhavet som han grundade tillsammans med Mattias Svensson för fem år sedan.

Webbplatsen handlar inte bara om kommunikation, information eller e-handel, utan det är en plats där hela företaget ska samsas, säger Mattias Svensson och förklarar att det inte räcker att bara ta kommunikationsstrategin och bygga en webbplats utifrån den.
Dessutom använder sig Söderhavet av en designsyn som bygger på tre lika tungt vägande delar:

Logisk design:
– Den logiska designen handlar om tillgänglighet och användbarhet, hur funktionshinder påverkar användaren av en webbplats. Det handlar mycket om att läsa på i tunga, tjocka böcker. Det måste man göra för att lyckas med till exempel försvarsmaktens eller polisens sajt med deras krav på tillgänglighet, säger Mattias Svensson och fortsätter:

– Det finns den akademiska delen av den kunskapen, men det finns också en kunskap som är färskvara. Det handlar om hur beteenden förändras i samband med nya succéer på nätet som till exempel hur Facebook fostrar nya beteenden på nätet.

Emotionell design: På grunden av logisk design – som är mer eller mindre samma för alla webbplatser – lägger Söderhavet ett lager av emotionell design. Det är den som skapar attraktion, och den vilar på varumärke och profilprogram – färg, form och typografi.

– Den logiska delen av designen ansvarar vi för. Där kan vi allt och ställer inga krav på att kunden ska ha koll på det. Men i den emotionella delen av designen handlar det mer om samspelet mellan oss och kunden. Vi kan webben men vi kan aldrig förstå ett företag på samma sätt som någon som har jobbat i tio år på till exempel Polisen, som vet vad det är att vara snut. Där måste vi mötas, konstaterar Mattias Svensson.

Verksamhetsstödjande design:
Till skillnad från kampanjsajter menar Söderhavet att webbplatsen för ett företag eller en organisation har till syfte att stötta organisationens övergripande processer och strategier.

– Det kan handla om att effektivisera de interna processerna, så att till exempel kundtjänst får mindre att göra. Hela företaget känns då mer sammanhållet än det gjorde tidigare när de hade en spretigare webbplats. Det är många aspekter som inte nödvändigtvis är kommunikativa, förklarar Erik Lidsheim.

Den här tredelade designsynen kan sammanfattas i begreppet relevant design och ger en modell för att slippa tala om fult och snyggt eller tycke och smak.

Innan vi går upp längs trappan från bryggan återupptar Söderhavet förberedelserna inför framtiden. Vi kommer på att det är en fråga vi glömt: Hur var det nu med namnet? Varför döper man sin byrå till Söderhavet?

– Det är ett namn som är förknippat med romantik och lust – upptäckarlust, ropar Mattias Svensson uppför trappan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop