Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Sony har något på gång med Alpha 900

TEXT Martin Agfors
Annons

Att Sony skulle släppa en mer professionellt inriktad kamera har varit mer eller mindre känt sedan förra Photokina 2006. Sony visade redan då upp en modell av hur en sådan kamera skulle kunna se ut.

När sedan Sonys komponentdivision i slutet av januari i år berättade att de gjorde en cmos-sensor på 24×36 millimeter och 24,8 megapixel så kunde alla dessutom gissa vad Sonys kommande flaggskeppskamera skulle få för sensor.

Om vi kort skall beskriva Sonys Alpha 900 så har den alltså en sensor på 24×36 millimeter och 24,6 megapixel. Den klarar 5 bilder per sekund med runt 12 råfiler och uppemot 100 jpeg i serie. Iso-omfånget är 200 – 3200 med ett stegs utökning uppåt och nedåt (100 – 6400). Den har som alla andra Sony-kameror bildstabilisering inbyggd i huset, Sony uppger att systemet skall göra det möjligt att använda mellan 2 och 4 steg längre tider.

Autofokusen har nio huvudpunkter som hjälps av tio assisterande punkter. Kameran har ett beskuret läge om du vill köra något av DT-objektiven gjorda för mindre bildcirkel, du får då en bild på ungefär 11 megapixel. Bildskärmen är förstås på 3 tum och 921000 bildpunkter.

Utöver sensorn var det framför allt sökaren som Sony ville lyfta fram, den visar 100 procent av bilden, med en förstoring på 0,74. Dessutom skall den enligt Sony vara ovanligt ljus. Vi jämförde lite snabbt med en Nikon D3 och kan hålla med om att sökaren i Alpha 900 helt klart är ett rejält steg framåt jämfört med tidigare Sony-modeller.

Det som kanske förvånar många och som säkert kommer att väcka en del debatt är att Alpha 900 inte har någon live view. Sonys motivering var att de blev tvungna att välja mellan en maximalt ljus och bra sökare eller en bra implementation av live view och att de i det läget prioriterade sökaren. Man kan ju se att till exempel Nikon fick ett liknande problem när de valde att lägga in sensorrengöring i D700 och då fick offra att du ser 100 procent av bilden i sökaren.

Om Sony gjort rätt val här får framtiden utvisa, vi misstänker att många håller med om att det är viktigare att få bästa möjliga optiska sökare. Men frånvaron av live view innebär att Alpha 900 kanske tappar lite som studio- och makrokamera, något den i övrigt förmodligen kan vara mycket bra för. Fast för den som skall precisionsfokusera manuellt med tunt skärpedjup får i gengäld en ljus sökare möjligheten att byta till mer anpassade mattskivor.

Då kommer vi in på den kanske mest brännande frågan, vem riktar sig Sony Alpha 900 till? Sony själva är överraskande blygsamma och menar att den är en mycket bra entusiastkamera men att den också bör locka en del yrkesfotografer.

Vi undrar om inte Alpha 900 kan locka en hel del frilansfotografer. Med sin jämförelsevis låga vikt på 895 gram med batteri känns den som en potentiell reportagekamera. I synnerhet nu när Sony täppt till de mest uppenbara bristerna i sitt utbud av objektiv för professionell användning, först i vintras en 24-70/2,8 och nu en 16-35/2,8. Dessutom visade Sony upp en ny blixt, HVL-F58AM med ett ledtal på 58 och mycket mer omfattande vinklingsmöjligheter än konkurrenterna.

Däremot tvivlar vi på att renodlade press- och sportfotografer kommer att lockas av Alpha 900. Fem bilder per sekund och en autofokus med ganska få punkter som täcker en liten del av sökaren lockar inte den gruppen. Iso-omfånget låter inte så imponerande och dessutom saknar Sony objektiv i proffsklass över 300 millimeter.

Det mest avgörande för om Sony skall kunna locka yrkesfotografer är givetvis i slutändan bildkvaliteten. Saker som hög- och lågdagerhantering, brus, förmåga att teckna färgtoner på högre iso och om objektiven håller måttet ut i bildens kanter och hörn. Vi ser helt klart fram emot att testköra den här kameran när den dyker upp i oktober.

Slutsats

Med ett pris på 23500 kronor exklusive moms och mer bildpunkter än någon annan kamera på marknaden så är Sony Alpha 900 en stor nyhet. Objektivutbudet känns äntligen hyfsat komplett och jämfört med Canon och Nikon har Sony en fördel genom att erbjuda stabilisering oavsett objektiv. Sony Alpha 900 ser faktiskt ut som den kan bli det första gångbara proffsalternativet från någon annan än Canon och Nikon.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop