Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
3431

Standardikoner för webben

TEXT Lamin Kivelä

Titta i verktygsraden på din webbläsare. Där finns troligen en hel rad, bokstavligt talat, med ikoner som de flesta av oss tänker på som standardikoner. De är så självklara i sin betydelse att vi känner igen dem utan problem. Tänk om webbsidor kan börja använda liknande uppsättningar av ikoner, som till slut blir så vanliga att användare känner igen dem oavsett vilken webbplats de finns på?

Annons

De är så självklara i sin betydelse att vi känner igen dem utan problem. Tänk om även själva webbsidorna kan börja använda liknande uppsättningar av ikoner, som till slut blir så vanliga att användarna känner igen dem oavsett vilken webbplats de finns på?

EU-uppIysningen och riksdagen har tagit fram en samling nya ikoner för användning på riksdagens webbplats. Ikonerna är fria att använda på andra webbplatser och nu vill företaget Funka hjälpa till att sprida ikonerna.

Andreas Melin arbetar på Funka.
Vilka har varit involverade i arbetet med att ta fram ikonerna?
– Under arbetet med riksdagens och i viss mån EU-upplysningens webbplats arbetades ikonerna fram av riksdagens informationsenhet tillsammans med olika leverantörer.

Hur länge har ikonerna funnits och hur många är det som använder dem?
– Ikonerna har funnits sedan sommaren 2005. Än så länge är det bara riksdagen och EU-upplysningen som använder dem. Informationen om att de är fria att använda gick ut för några veckor sedan. Än så länge känner vi inte till några fler webbplatser som använder dem men vi ser att det finns ett stort intresse.

Finns det några vanliga brister som olika webbplatsers ikoner brukar ha?
– En vanlig brist är att ikonen är tvetydig eller otydlig.

Finns det någon speciell egenskap hos en ikon som gör den till en bra ikon?
– En bra ikon gör det möjligt för användaren att ana ikonens betydelse.

Ni har utvecklat fler ikoner själva, enligt samma koncept. Hur har arbetet med att ta fram dessa gått till?
– Vi frågar våra kunder om vilka behov av nya ikoner som de har och kommer att vidareutveckla ikoner enligt samma koncept som riksdagens. I samma takt som vi utvecklar dessa kommer vi också att göra dem tillgängliga för andra att fritt använda.

Fungerar ikonerna även på enheter med mindre skärmar, som till exempel mobiltelefoner?
– Ikonerna är främst framtagna för datorskärmar av normal storlek men det finns inget som hindrar att de används på mindre skärmar om utrymme tillåter.

På er webbplats uppmanar ni andra att använda ikonerna på sina webbplatser. Andra som vill använda ikonerna kan också färganpassa dem till sin egen webbplats. Vad ska man tänka på om man vill anpassa ikonerna?
– Det viktigaste är säkerställa att det inte blir problem med kontrasterna. Kombinationen av färger kan göra att det blir svårt att tolka ikonen.

Är ikonerna mest tänkta för större webbplatser, eller kan du se att även mindre webbplatser kan hjälpa användare genom att använda standardiserade ikoner?
– Ikonerna används till stor del för att signalerar någon form av funktionalitet. Alla webbplatser som innehåller sådana delar skulle vinna på att använda ikonerna.

De ikoner som riksdagen och EU-upplysningen utvecklat är:
· Lättläst
· Välja ett speciellt språk
· Visa att det finns flera olika språkversioner
· Utskriftsversion

Dessutom erbjuder Funka fler ikoner som bygger på samma koncept, däribland:
· Webb-tv
· Spara något till sin egen hårddisk
· Lyssna på innehåll
· Visa att någonting håller på att hämtas
· Länk

Det är tillåtet att anpassa ikonerna till sin egen grafiska profil. På sin webbplats ger Funka nyttiga tips angående ikoner och annat som rör användarvänlighet och liknande.

Funka på webben: www.funkanu.se
Rikstagens webbplats: www.riksdagen.se
EU-upplysningen: www.eu-upplysningen.se

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop