Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Starta en egen podd

TEXT Lamin Kivelä

Poddradio ökar kraftigt. Kör du en egen kanal är fördelarna säkert uppenbara – ett billigt, enkelt och roligt sätt att nå ut. Vi träffade Landet reklambyrå som berättar om hur de började och delar några tips på vägen.

Annons

– Ljud är någonting du faktiskt kan ta till dig, samtidigt som du gör andra saker, säger Jojje Pettersson, som tillsammans med partnern och frun Ia Lundqvist Pettersson driver Landet reklambyrå.

Den portabla ljudmixern Landet reklambyrå använder i sin poddstudio – en Rødecast Pro. Foto: Lamin Kivelä.
Den portabla ljudmixern Landet reklambyrå använder i sin poddstudio – en Rødecast Pro. Foto: Lamin Kivelä.

Att poddar ökar i popularitet bekräftas av bland annat Internetstiftelsens rapport, Svenskarna och Internet där siffrorna från 2020 visar att över 80 procent i åldersspannet 16–45 år lyssnar på poddcasts.

Det är mitten av april 2021 och vi är bjudna till Landet reklambyrå och deras enkla, men funktionella poddstudio. Den är inhyst i en liten sjöbod vid Bagarsjöns södra strand i Saltsjö-Boo, Nacka.

De bjuder på kaffe och hembakta bullar.

Med en gemensam samling erfarenheter från olika byråer som Spinn, Otto Stockholm (idag Klirr Proximity) och BBDO, filmproduktion och illustration startade de eget 2009.

Då vi försöker reda ut vilka titlar de båda kreatörerna har kan vi bara konstatera att det är omöjligt. Projektledare, creative director, art director, strateg, för att nämna några – pick and choose.

De driver i huvudsak byrån från Dalarna och Björnhyttan i Ludvika. Där har företaget fått hela loftet i huset – som renoverades i Sveriges Televisions Sommartorpet 2008.

Men det är en annan historia.

Sedan ett par år har de också huset med Sjöboden i Saltsjö-Boo och därmed två adresser för Landet reklambyrå. Med kunderna utspridda.

– Vi började för flera år sedan anpassa oss och jobba mobilt, då vi redan då hade flera kunder i Stockholm. Men 90 procent av uppdragsgivarna finns fortfarande i Dalarna, berättar Jojje Pettersson.

Flera av byråns uppdragsgivare jobbar med olika typer av evenemang och han tar som exempel eventet Opera på Skäret, där Landet reklambyrå gjorde all kommunikation.

Men pandemin med covid-19 slog undan benen för allt relaterat till event i början av 2020.

– Inte så att vi tappade uppdrag, men produktionen försvann.

Men tack vare låga omkostnader, som att jobba med frilansare vid behov, inte ha lokalhyra och kunna anpassa sina egna löner efter förutsättningarna, har de ändå klarat sig ”helt ok”, som Jojje Petterson uttrycker det.

En positiv effekt av det helt förändrade förutsättningarna våren 2020 blev mer tid. Som hösten 2020 resulterade i podden Varumärket. Om varumärken.

Det är främst Jojje Pettersson som kör podden och han valde att prata om varumärken, eftersom det är något de brinner för och jobbar med på byrån.

– Du måste verkligen hitta ett ämne du kan leva med och vara nyfiken på under flera års tid.

Huvudsyftet med podden var från början att lära sig, för att sedan kunna producera poddar till kunder, men nu går tankarna åt att kanske låta podden leva vidare även senare.

För de sju avsnitt podden Varumärket publicerat till mitten av april 2021 har produktionstiden varierat.

Adobe Audition med redigeringen av poddavsnittet med byrån Dallas, om deras jobb med Melodifestivalen. Bild: Skärmdump.
Adobe Audition med redigeringen av poddavsnittet med byrån Dallas, om deras jobb med Melodifestivalen. Bild: Skärmdump.

Det senaste avsnittet, om byrån Dallas arbete med Melodifestivalen tog omkring två timmar att spela in. Ett tillfälle där alla var samlade kring samma bord och sedan en dag att redigera.

Men produktionen kan sträcka sig över månader, med flera olika inspelningstillfällen och en blandning av till exempel online videosamtal till telefon eller på plats.

– Avsnittet om Folkvagn var det första jag började göra, men det producerades under kanske tre månaders tid och publicerades som avsnitt tre eller fyra, berättar Jojje Pettersson.

Landets tips och steg för att komma igång med din poddcast

1. Välj ett ämne som känns roligt att jobba med och där du kan fylla avsnitt efter avsnitt med material.
2. Skapa ett format och gör en formatskiss. Hur långt ska ett avsnitt vara? Vad ska de olika delarna i ett avsnitt innehålla och var ska de ligga.
3. Spela in en trailer med en längd på maximalt två minuter.
4. Skapa en bild för din podd och trailern på 3000 x 3000 pixlar. Du behöver senare en bild i samma format för varje avsnitt du publicerar.
5. Skaffa ett konto på ett poddhotell.
6. Ladda upp din trailer på ditt poddhotell. Därifrån kan du välja att distribuera din poddkanal till olika poddkataloger. Då det kan kan ta tid för din kanal att plockas upp av de olika distributörerna är bra att ladda upp trailernen månad innan ditt första avsnitt ska ut.

I studion har Landet reklambyrå en Macbook Pro med app för ljudredigering, två mikrofoner och hörlurar kopplade till ett portabelt mixerbord. Mixerbordet har en mängd kanaler, för bland annat mikrofoner, dator och mobiltelefon. Musik och ljud köper de från en sajt med royaltyfritt material.

Artikeln uppdaterad 2020-04-16

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop