Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Steg för steg: Så skapades de snygga gränssnitten i Kenny Starfighter

TEXT Jonas Mattsson
Annons

1. XSI. Eftersom ett jordklot i 2d känns tråkig och 3d signalerar teknik valde Mika att börja i XSI. En ”tone mapping” komprimerar färgerna för att få en känsla närmare illustration än 3d. Till sist renderar Mika en tiff-sekvens till After Effects, där klotet integreras med Illustrator-grafiken.

2. Illustrator. Grunderna till den övriga grafiken bygger Mika i svartvitt i Illustrator. Färglägger gör han senare i After Effects. En fördel i de senaste versionerna av Adobes program är att det nu går att exportera bilden som en lagerkomposition direkt till After Effects.

3. After Effects. När tiff-sekvensen från XSI och lagren från Illustrator har importerats lägger Mika till en del typografi och annat som är lätt att animera direkt i After Effects. Särskilt sedan Shape Layers dök upp är det lättare att göra mer av själva designen direkt i After Effects.

4. After Effects. För en stor filmproduktion som Kenny Begins slår Mika inte ihop grafiken med själva filmen direkt. Det som han levererar är i stället en tiff RGB A-sekvens med alfakanal som postproduktionsföretaget Filmgate i Göteborg lägger ihop med själva filmen.

5. After Effects. Filmen bakom grafiken är skissmaterial som Mika har för att se hur grafiken ska fungera. Dessutom använder han materialet i den quicktime-fil han gör för att  Filmgate ska se hur grafiken ska läggas in – och för att regissör och producent ska kunna godkänna det hela.


Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop