Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Steg för steg: Så tog Suprb fram Capset

TEXT Sara Wilk
Annons

1. Startskottet för en hektisk vecka gick när briefen kom från CAP&Designs ad Johan Blomgren. Uppdraget lät ungefär så här: »Superfet och geometrisk typografi, men som samtidigt är ordentligt läsbar och har en egen touch.«

2. Sedan var det dags att hitta inspiration, både för att få idéer men också för att veta vad som redan hade gjorts. En källa till inspiration som Andreas och Emil använde sig av var en zippfil med exempeltypsnitt som kommit tillsammans med briefen, en annan källa var typeneu.com.

3. Därefter bearbetades idéerna och uppslagen: »Vi lade vikt vid att hitta en unik ingång, ett fett blocktypsnitt med drag av både sans och seriff. Vi kom också fram till att typsnittet gärna fick upplevas som att det har en ›komisk personlighet‹.«



4.
Andreas och Emil började med att skissa för hand på millimeterpapper. »Det är inte nödvändigt att skissa på papper alla gånger, ibland kan det vara bättre att börja direkt på datorn. Vi använder handskisserna främst för att få en övergripande känsla«.

5. När de hade fått en känsla för åt vilket håll det lutade skissade de upp bokstav för bokstav i Illustrator. »Ett tips är att börja med bokstäver som har utmärkande drag eller bokstäver som enkelt kan göras om till ytterligare en bokstav, till exempel E som kan göras till F.«

6. Vi gjorde alternativa versioner av bokstäverna för att nå det slutliga resultatet. »Här ser vi hur S växt fram genom att vi experimenterat med olika särdrag. När du arbetar med feta blocktypsnitt är det bra att börja med ett block eller geometriska former och sedan skala och ändra.«



7.
»Vi ändrade detaljer för att få en tydlig genomgående känsla i formerna. Det är viktigt att hitta genomgående särdrag i detaljerna. Vi gav även varje bokstav ungefär samma svärta.«



8.
Nu började övergången från lllustrator till Fontlab. Det första steget var att rensa varje tecken från onödiga ankarpunkter.

9. Sedan justerades storleken för varje enskilt tecken så att det skulle vara korrekt anpassat för Fontlab. »Ett tips är att googla ›Illustrator to Fontlab‹ för att få en utförligare beskrivning kring mått och storlek.«

10. Därefter var det dags att föra över tecken för tecken från Illustrator till Fontlab – och samtidigt kopiera in dem i rätt bokstavsruta.

11. »När alla tecken var på plats var det dags för kerning, justering av hur bokstavskombinationer ska förhålla sig till varandra. Det finns flera metoder. Till exempel kerningpar, kerningklasser eller autokerning. Provskriv för att testa kerning med Fontlabs förhandsvisning och justera.«


12.
»När vi var nöjda namngav vi typsnittet och exporterade det. Typsnittets namn blev beskrivande nog Capset.«

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop