Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Stökigt 2020 stoppade inte total makeover Dreamleague

TEXT Lamin Kivelä

Flytt och omorganisation, som en konsekvens av pandemin stoppade inte Dallas Sthlm från att leverera ny profil till en av Dreamhacks tyngre e-sportturneringar, Dreamleague – lagom innan säsongstarten.

Annons

Dammet har precis börjat sjunka till marken efter säsong 14 av e-sportturneringen Dreamleague, som avgjordes i slutet av februari 2021.

Charlotta Ribbefjord, vd, Dallas Sthlm. Foto: Klas Hjertberg.
Charlotta Ribbefjord, vd, Dallas Sthlm. Foto: Klas Hjertberg.

Ute förstärker vårljus av guld kulören i jordfärgerna på de gamla fasaderna som leder oss fram till Södra Benickebrinken i Gamla stan i Stockholm. Nummer fyra. Där motion-tunga byrån Dallas Sthlm precis håller på att flytta in.

Klockan är några minuter över 11 på förmiddagen den 26 februari och efter ett stökigt 2020 kan byråns vd, Charlotta Ribbefjord och creative director Anders Johansson kosta på sig att andas ut.

Den nya profilen med bland annat logga, led-grafik till studion, titelsekvens, grafik för livesändningarna och den konceptuella och grafiskt tydliga portal som ska binda ihop spelvärlden i 3D med grafiken i 2D klarade eldprovet – den 40 dagar långa säsong 14 av Dreamleague.

Arbetsgrupp

Dallas Sthlm
Anders Johansson, creative director
Charlotta Ribbefjord, client director/ceo
Johan Gustafsson, creative partner/director
Daniel Law, post production manager
Markus Gustafsson, senior animator
Roberth Sålborg, senior animator
Jakob Dahlström, animator
Eric Hector, SFX
Magnus Alakangas, SFX

ESL Gaming
Axel Greve, creative producer
Shahin Zarrabi, vp brand & corporate marketing
Martin Edsman, head of creative
Jacob Lundmark, senior brand manager

Profilen bygger delvis vidare på den identitet byrån Superunion levererade för Dreamhack hösten 2020. Men flera nya element har tillkommit och unika tolkningar går att hitta i alltifrån titelsekvensens animerade karaktärer från Dota 2, till den stiliserade kartan från spelet som återfinns i D:et i logotypen för Dreamleague, förklarar Anders Johansson och Charlotta Ribbefjord.

Anders Johansson, creative director, Dallas Sthlm. Foto: Letícia Okabayashi.
Anders Johansson, creative director, Dallas Sthlm. Foto: Letícia Okabayashi.

Jobbet med den nya identiteten för turneringen började tidig höst 2020, då Axel Greve, creative producer på ESL Gaming ringde till Dallas Sthlm.

– Axel var väldigt intresserad av hur deras värld kunde möta vår designade underhållningsvärld, berättar Charlotta Ribbefjord.

Då satt byrån fortfarande på kontorshotellet No 18 på Stureplan i Stockholm, med en spelplan som totalt ritades om då pandemin med covid-19 bröt ut 2020.

Kunder som till exempel Scandic i hotellbranschen och Filmstaden med sina biografer drog tidigt in satsningar som skulle betytt jobb hela året för Dallas Sthlm.

De vidtog redan under våren 2020 flera åtgärder för att kunna navigera säkrare på den spelplan de tidigt förstod skulle komma att se mycket annorlunda ut ganska snart.

En handfull tjänster plockades bort och den nya organisationen på sju heltidsanställda förberedde sig på flytt till mindre lokaler – från Tegnérgatan 28 i Stockholm, via kontorshotell och nu ett nytt hem på Södra Benickebrinken i Gamla stan.

Charlotta Ribbefjord och Anders Johansson är överens om att kundens förhållningssätt till ett sånt här projekt spelade stor roll för att de skulle våga tacka ja just då och med en deadline bara ett par månader framåt i tiden.

Stinger i Blender 3D. Foto: Skärmdump, Dallas Sthlm.
Stinger i Blender 3D. Foto: Skärmdump, Dallas Sthlm.

– Indikationerna var i linje med vad vi väntade oss när det kom till ansvar och mandat, berättar Charlotta Ribbefjord, och Anders Johansson förklarar vidare;

– Det fans också en kunskap på kundsidan. De ställde vettiga motfrågor och begärde rätt tekniska förutsättningar. Sådant som leder till att vi kanske kan göra överlämningar av material tidigare än annars.

Animering av karaktär från Dota 2, Adobe Aftereffects. Skärmdump. Foto: Skärmdump, Dallas Sthlm.
Animering av karaktär från Dota 2, Adobe Aftereffects. Foto: Skärmdump, Dallas Sthlm.

Från den gröna soffgruppen med ett litet konferensbord till höger lägger vi under samtalet märke till innertaket av glas, ljusinsläppet från de enorma fönstren mot kullerstensbacken utanför och finsnickerier som kanske är bevarade från då huset byggdes på 1600-talet.

I Dreamleague möter de olika lagen varandra i spelet Dota 2, som från början bygger på och numer är en avlägsen släkting till Blizzard Entertainments realtidsstrategi Warcraft 3, från 2002.

Stingers, mockup. Bild: Dallas Sthlm.
Stingers, mockup. Bild: Dallas Sthlm.

Dreamhack arrangerade Dreamleague första gången 2013 och hösten 2020 följde turneringen med Dreamhack in i ESL Gaming då ESL och Dreamhack gick ihop.

Då vi ringer upp Shahin Zarrabi, varumärkeschef på ESL Gaming berättar han att Dreamleague är en av de större turneringar som Dreamhack arrangerar.

– Med viss skillnad går det att jämföra Dreamleague med till exempel Wimbledon i tennis. Dreamleague är en av de stora turneringarna.

Prispengen var på totalt 280 000 amerikanska dollar för säsong 14 och i snitt drog matcherna över 100 000 tittare per timme på streaming-plattformen Twitch.

Vinjett, Dreamleague. Klon som griper över loggan för Dreamleague tillhör en så kallad hero-karaktär från Dota 2. Karaktären kommer att bytas ut vid behov. Bild: Dallas Sthlm.
Vinjett, Dreamleague. Klon som griper över loggan för Dreamleague tillhör en så kallad hero-karaktär från Dota 2. Karaktären kommer att bytas ut vid behov. Bild: Dallas Sthlm.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop