Dammet har precis börjat sjunka till marken efter säsong 14 av e-sportturneringen Dreamleague, som avgjordes i slutet av februari 2021.
Ute förstärker vårljus av guld kulören i jordfärgerna på de gamla fasaderna som leder oss fram till Södra Benickebrinken i Gamla stan i Stockholm. Nummer fyra. Där motion-tunga byrån Dallas Sthlm precis håller på att flytta in.
Klockan är några minuter över 11 på förmiddagen den 26 februari och efter ett stökigt 2020 kan byråns vd, Charlotta Ribbefjord och creative director Anders Johansson kosta på sig att andas ut.
Den nya profilen med bland annat logga, led-grafik till studion, titelsekvens, grafik för livesändningarna och den konceptuella och grafiskt tydliga portal som ska binda ihop spelvärlden i 3D med grafiken i 2D klarade eldprovet – den 40 dagar långa säsong 14 av Dreamleague.
[fakta id=”48742″]Profilen bygger delvis vidare på den identitet byrån Superunion levererade för Dreamhack hösten 2020. Men flera nya element har tillkommit och unika tolkningar går att hitta i alltifrån titelsekvensens animerade karaktärer från Dota 2, till den stiliserade kartan från spelet som återfinns i D:et i logotypen för Dreamleague, förklarar Anders Johansson och Charlotta Ribbefjord.
Jobbet med den nya identiteten för turneringen började tidig höst 2020, då Axel Greve, creative producer på ESL Gaming ringde till Dallas Sthlm.
– Axel var väldigt intresserad av hur deras värld kunde möta vår designade underhållningsvärld, berättar Charlotta Ribbefjord.
Då satt byrån fortfarande på kontorshotellet No 18 på Stureplan i Stockholm, med en spelplan som totalt ritades om då pandemin med covid-19 bröt ut 2020.
Kunder som till exempel Scandic i hotellbranschen och Filmstaden med sina biografer drog tidigt in satsningar som skulle betytt jobb hela året för Dallas Sthlm.
De vidtog redan under våren 2020 flera åtgärder för att kunna navigera säkrare på den spelplan de tidigt förstod skulle komma att se mycket annorlunda ut ganska snart.
En handfull tjänster plockades bort och den nya organisationen på sju heltidsanställda förberedde sig på flytt till mindre lokaler – från Tegnérgatan 28 i Stockholm, via kontorshotell och nu ett nytt hem på Södra Benickebrinken i Gamla stan.
Charlotta Ribbefjord och Anders Johansson är överens om att kundens förhållningssätt till ett sånt här projekt spelade stor roll för att de skulle våga tacka ja just då och med en deadline bara ett par månader framåt i tiden.
– Indikationerna var i linje med vad vi väntade oss när det kom till ansvar och mandat, berättar Charlotta Ribbefjord, och Anders Johansson förklarar vidare;
– Det fans också en kunskap på kundsidan. De ställde vettiga motfrågor och begärde rätt tekniska förutsättningar. Sådant som leder till att vi kanske kan göra överlämningar av material tidigare än annars.
Från den gröna soffgruppen med ett litet konferensbord till höger lägger vi under samtalet märke till innertaket av glas, ljusinsläppet från de enorma fönstren mot kullerstensbacken utanför och finsnickerier som kanske är bevarade från då huset byggdes på 1600-talet.
I Dreamleague möter de olika lagen varandra i spelet Dota 2, som från början bygger på och numer är en avlägsen släkting till Blizzard Entertainments realtidsstrategi Warcraft 3, från 2002.
Dreamhack arrangerade Dreamleague första gången 2013 och hösten 2020 följde turneringen med Dreamhack in i ESL Gaming då ESL och Dreamhack gick ihop.
Då vi ringer upp Shahin Zarrabi, varumärkeschef på ESL Gaming berättar han att Dreamleague är en av de större turneringar som Dreamhack arrangerar.
– Med viss skillnad går det att jämföra Dreamleague med till exempel Wimbledon i tennis. Dreamleague är en av de stora turneringarna.
Prispengen var på totalt 280 000 amerikanska dollar för säsong 14 och i snitt drog matcherna över 100 000 tittare per timme på streaming-plattformen Twitch.