Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Stort grönt träskmonster från Sigma

TEXT Martin Agfors
Annons

Sigma är på sätt och vis fotovärldens Ikea. De finns överallt och vänder sig till alla utan åtskillnad. För det mesta gör de förnuftiga, prisvärda men kanske inte alltid så spännande objektiv. Samtidigt är de stora nog att lite då och då hitta på något ovanligt.
Sigma APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM har ett namn som är obetydligt kortare än brännvidden. Det här är en ny variant av Sigmas gamla 135-400. Men nu med lite mer omfång, snabb HSM-fokusering och inbyggd bildstabilisering. Närgränsen är en och en halv meter vilket ger en trevlig förstoringsgrad på 1:4,2. Vikten är 1750 gram och objektivet kommer att finnas med fattning för för Canon, Nikon, Pentax, Sigma och Sony.
Sigma APO 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM är en liknande uppgradering av den gamla populära Sigma 170-500. Här är närgränsen är 2,2 meter vilket ger en förstoringsgrad på 1:5,2. Vikten är 1910 gram och objektivet kommer att finnas med fattning för för Canon, Nikon, Pentax, Sigma och Sony.

Jättestor nyhet

Men det objektiv som väcker mest uppmärksamhet är onekligen den fullkomligt sanslösa Sigma 200-500 f/2.8 EX DG. Bygger du ett objektiv som klarar maxbländaren 2,8 med 500 millimeters brännvidd så blir det stort. Jättestort. Kan du tänka dig att släpa på en 73 centimeter lång pjäs på 15,7 kilo så slår du garanterat de andra fågelskådarna med häpnad.
Närgränsen är imponerande 1,5 meter vilket ger en förstoringsgrad på 1:4,2 vilket i teorin gör objektivet mycket väl lämpat för till exempel fjärilsfotografering. Objektivet kommer bara att finnas med fattning för för Canon, Nikon och Sigma. Det finns en dedikerad tvågångers telekonverter eller "400-1000mm 1:5.6 Attachment" som Sigma kallar den.

Inte overkill
Men sådana här monsterobjektiv är inga skämt. Sigma 200-500/2,8 kommer att hitta användare här och var som faktiskt kan dra nytta av det. Stora bildbyråer kan nog tänka sig att ha ett eller, beroende på priset, ett par exemplar för speciella tillfällen. Läs gärna om hur Reuters-fotografen Mal Langsdon använde Nikons gamla 1 200-1 700/5,6 för att ta en nyhetsbild som ingen annan fick.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop